ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» همايشها » اخبار همايش بين المللي کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

136

پیشینه فرش 

 

 

جریان شناسی سقوط پهلوی
سیر تاریخی ممنوعیت حجاب
پاکسازی و مرمت اسناد تصویری
نجم السلطنه

اخبارNEWS

تازه‌هاي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در نمايشگاه کتاب تهران |+| سير تاريخي تحريم در کتاب «انديشه تحريم و خودباوري» منتشر مي‌شود ‎ |+|

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

اخبار همايش بين المللي کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران 

 
موسي فقيه حقاني
رئيس همايش بينالمللي «کالبدشکافي سياست انگليسي‌ها در ايران»:
«توطئه‌انگاري» و «توطئه‌انکاري» را قبول نداريم

بي‌بي‌سي؛ بازوي انگليسي‌‌ها عليه ايران 
نشست خبري همايش بين­المللي «کالبدشکافي سياست انگليسي‌ها در ايران» با حضور موسي حقاني، رئيس مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران و رسانه‌هاي مختلف، امروز پنجم آبان‌ماه در خبرگزاري تسنيم برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، نشست خبري همايش بين‌المللي «کالبدشکافي سياست انگليسي‌ها در ايران» با حضور موسي حقاني، رئيس مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران و رسانه‌هاي مختلف، در سالن نشستهاي تسنيم برگزار شد.
 
موسي حقاني، رئيس مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در اين نشست با اشاره به اهداف برگزاري اين همايش گفت: ۲۰۰ سال است که با دخالتهاي انگلستان در امور ايران مواجهيم و تاريخ ايران را نمي‌توان بدون بررسي سياستهاي انگلستان مورد شناخت و بررسي کافي قرار داد. حضور انگلستان در ايران عميق است و اسناد و مدارک بسياري از دال بر اين امر موجود است. البته تاکنون کتابها و مقالات بسياري منتشر شده است اما نياز داريم که شناخت جدي‌تري نسبت به سياستهاي انگليسي‌ها در ايران داشته باشيم.
 
جو ضدانگليسي در ايران؛ از ۱۳۰۰ تاکنون
حقاني ادامه داد: انگليسي‌ها از حدود سال ۱۸۰۰ ميلادي حساب ويژه‌اي براي ايران باز کردند و مبناي سياست آنها ابتدا تضعيف و بعد نابودي ايران بود. از سال ۱۳۰۰ شمسي به بعد دست‌شان رو شده بود و ملت ايران نسبت به سياستهاي انگليسي‌ها حساس بودند و جو ايران به شدت ضد انگليسي شده بود. ما اکنون ۱۰۰ سال بعد اين حساسيت را نسبت به سياستهاي انگليسي‌ها مورد بررسي قرار مي‌دهيم و اعتراضات ايرانيان به انگلستان را در اشکال مختلف آن از تظاهرات سالهاي ۱۳۰۰،۱۳۰۱، ۱۳۰۲ و... گرفته تا نهضت نفت، انقلاب اسلامي، فتنه سال ۸۸ و تا همين امروز را در اين همايش تبيين و تحليل مي‌کنيم.
 
وي با اشاره به جزئيات مقالات ارسال شده به اين همايش گفت: استقبال خوبي صورت گرفته و ۳۲۰چکيده مقاله و ۱۷۵ مقاله کامل به دست ما رسيده که از آن ميان ۳۰ مقاله را برگزيده‌ايم و در حاشيه اين همايش ميزگردها و برنامه‌هاي جانبي خواهيم داشت.
 
رونمايي از اسنادي درباره دخالت انگليسي‌ها در ايران
رئيس موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در پاسخ به پرسش تسنيم مبني بر سنخ اسنادي که در اين همايش رونمايي خواهد شد، گفت: بخشي از اين اسناد، به اوايل ۴۰ و ۵۰ که سالهاي سرنوشت‌ساز براي ايران و شامل سالهاي پاياني رژيم پهلوي و بارقه‌هاي آغازين انقلاب اسلامي است مربوط مي‌شود. بخشي از اسناد هم در حاشيه همايش در قالب نمايشگاهي ارائه خواهد شد.
 
نه توطئه‌انگاري را قبول داريم و نه توطئه‌انکاري را
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به دو مفهوم «توطئه‌انگاري» و «توطئه‌انکاري» درباره سياست انگليسي‌ها در ايران گفت: يکي از مقالات اين همايش به همين موضوع پرداخته است. ما هيچکدام از اين دو رويکرد را قبول نداريم و معتقديم با اين چارچوب غلط نمي‌توان تاريخ ايران را تحليل کرد. البته برخي از توطئه‌انگاران انقلاب ايران را محصول سياست انگليسي‌ها مي‌دانند و انقلاب و ايستادگي مردم در مقابل استکبار را ناديده مي‌انگارند.
 
حقاني تصريح کرد: برخي ساده‌انگارانه نقش و دخالت غرب و از جمله انگلستان در امور ايران را انکار مي‌کنند در حالي که در اسناد متعددي بر دخالت آشکار انگليسي‌ها و مقدرات ايرانيان از جمله دو کودتاي انگليسي ۱۲۹۹ و ۱۳۳۲ تصريح شده است. انگليسي‌ها حتي با دست‌نشاندگان خود در ايران برخورد مناسبي نداشتند و افرادي مانند خود شاه، علم و ديگران بر اين دخالت آشکار تصريح کرده‌اند و متاسفانه در بسياري از مواقع پذيرفته‌اند که تحقير شوند.
 
از دخالت در حاکميت تا سکولاريته کردن
وي ادامه داد: انگليسي‌ها غير از دخالت در حاکميت، فرهنگ ديني را هم هدف قرار مي‌گيرند و دنبال نوعي سکولاريزم در ايران هستند. آنان با استفاده از رسانه‌هاي خود و به‌ويژه بي‌بي‌سي در پي تغيير سبک زندگي مردم ايران اهستند. در اين همايش مقالاتي از کشورهايي چون لبنان، عراق، افغانستان و ارمنستان نيز حضور دارند و در بخشي از مقالات اين همايش به نقش انگلستان در حذف زبان فارسي در شبه قاره و فارسي‌ستيزي انگليسي‌ها اشاره شده است. انگليسي‌ها نمي‌توانند يک ايران قدرتمند را در منطقه تحمل کنند و بارها به صراحت مي‌گفتند که بايد براي صيانت از انگلستان در هندوستان ايران را بايد در وحوشت و بربريت نگه داشت و هنوز که هنوز است انگليس‌ها چنين نگاهي به ما دارند.
 
رئيس موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران اضافه کرد: آنها براي تضعيف ايران اقدام به تجزيه ايران کرده‌اند و طي سياستهاي آنان بخشهاي بسياري از ايران جدا شد. براساس اين سياست در سال۱۹۰۷ ايران را به سه قسمت و در سال ۱۹۱۵ قسمت مياني و باقيمانده آن را نيز با روسيه به دو قسمت تقسيم کردند.
 
حقاني با اشاره به جزئيات برگزاري اين همايش و شخصيتهاي حاضر در آن گفت: افتتاحيه اين همايش با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين محمديان، مسئول نهاد معظم رهبري در دانشگاه‌ها خواهد بود و غلامعلي حداد عادل، رئيس فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي از جمله سخنرانهاي روز نخست اين همايش محسوب مي‌شود.
 
برخي فکر مي‌کنند در رابطه با انگلستان تنها با سفارت مواجهيم
وي اضافه کرد: نقش نهادهاي پنهان تاثيرگذار در سياستهاي انگلستان يکي از موضوعات بررسي شده در اين همايش خواهد بود. برخي از افراد سعي دارند دخالت انگليس در ايران را کمرنگ نشان دهند و ما نيز گاهي فکر مي‌کنيم که ما در رابطه با انگلستان فقط با سفارت آن مواجهيم و اين بينش را در سياست خارجي خود هم تسري مي‌دهيم؛ در حالي که انگلستان از طريق چند کانون در ايران اعمال سياست مي‌کرد که در کنار سفارت، حکومت هند بريتانيا، بانک شاهنشاهي، نماينده وزارت درياداري و... از جمله اين کانون‌ها هستند.
 
رئيس موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران پيامدهاي امنيتي خط ديورانت بر اوضاع ايران، نقش انگليسي‌ها در غارت نفتي ايران، نقش انگلستان در تحولات بلوچستان و تجزيه آن، پيامدهاي اقتصادي حضور انگليسي‌‌ها در خلال جنگ جهاني دوم، نقش انگليسي‌ها در تحولات تالش شمالي، نقش انگليسي‌ها در حمله روسيه به ايران، مسئله اروند و نقش انگليس در حمله عراق به ايران، قيام‌هاي انجام شده عليه انگليسي‌ها، سياستهاي استعماري در افغانستان و هرات، نفوذ در مطبوعات ايران، مقاومت نهاد مرجعيت در مقابل انگلستان و... را از جمله محورها و موضوعاتي دانست که در اين نمايش بررسي خواهد شد.
 
حقاني در پاسخ به سوالي درباره بررسي دخالت انگلستان در رويدادهاي جديد و اخير ايران مانند انتخابات ۸۸ و نقش رسانه انگليسي بي‌بي‌سي در اين حوادث ، گفت: البته يکي از محورهاي مهم اين همايش انتخابات سال ۸۸ و اتفاقاتي است که بعد از آن رخ داد و دخالت بارز انگليسي‌ها در آن مشاهده شد. بررسي اين موضوع مي‌تواند به خود انگليسي‌ها در بازشناسي رفتارشان کمک کند و خوب است که آنها بدانند که مردم ايران تحرکات آنها را رصد مي‌کنند و وجود بيش از ۹ دهه جو ضدانگليسي در ايران بيراه نيست.
 
وي با بيان اينکه بررسي موضوعات مي‌تواند مقدمه‌اي براي تجديد نظر انگليسي‌ها در سياستهاي آنان در مقابل ايران باشد، گفت: دو مقاله پژوهشي خوب در حوزه نقش سفارت انگلستان و شبکه بي‌بي‌سي در انتخابات ايران در اين همايش ارائه خواهد شد. سياست انگلستان در ايران هنوز تغيير نکرده و آنان هر کاري را براي جلوگيري از پيشرفت ايران انجام مي‌دهند و اين سياست به آمريکا و ديگر نقاط اروپا هم صراحت کرده است.
 
رئيس موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران درباره ويژگيهاي خاص استعمار انگلستان در ايران خاطرنشان کرد: سياست انگليسي‌ها در ايران همراه مبتني بر نفوذ، کسب اطلاع و تاثيرگذاري بوده است و آنان ظرفيت‌هاي موجود ايران را به خوبي شناخته و به نفع منافع خود استفاده مي‌کردند. البته ما رجال برجسته‌اي مانند شهيد مدرس و امام خميني(ره) داشته‌ايم که در مقابل زيرکي انگليسي‌ها زيرکانه ايستادند و امروز رمز ماندگاري و ايستادگي ما همين افراد هستند.
 
کارهاي بزرگ منطقه، نقشه‌اش از انگليسي‌هاست و اجرايش از کسي ديگر
وي ادامه داد: روش ديگر آنان اين است که آشکارا عمل نمي‌کنند و به قول مرحوم شيخ حسين لنکراني که ۸۰ سال سابقه مبارزه با انگليسي‌ها را داشت «معمولا کارهاي بزرگي که در منطقه اتفاق مي‌افتد نقشه‌اش از انگليسي‌هاست و اجرايش از کسي ديگر»؛ يعني نقشه انگليسي است که توسط روس‌ها و آمريکايي‌ها اجرا مي‌شود. همچنان که تشکيلات فراماسونري به طور کامل انگليسي است اما توسط فرانسوي‌ها در مناطق مختلف جهان پيگيري مي‌شود.
 
همايش بين­المللي «کالبدشکافي سياست انگليسي‌ها در روزهاي ۷ و ۸ آبان‌ماه در تالار علامه اميني دانشگاه تهران با حضور جمعي از اساتيد داخلي و خارجي با هدف واکاوي اسناد تاريخي و بازخواني سياستهاي انگلستان در ايران و اثرگذاري اين سياستها در شکل‌گيري فرق و انحرافات مذهبي و سياسي در کشورمان از سوي مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران برگزار مي‌شود.

  

موسي فقيه حقاني
رئيس همايش بين المللي كالبدشكافي سياست انگليسيها در ايران :
اهداف همايش كالبد شكافي سياست انگليسيها در ايران فراتر از مسائل سياسي است

دكتر موسي حقاني با اشاره به همزماني برگزاري همايش كالبدشكافي سياست انگليسها در ايران با تجديد رابطه ايران و انگليس در حد كاردار غير مستقر گفت: اهداف ما فراتر از مسائلي است كه رخ ميدهد.
 
 به گزارش روابط عمومي و اطلاعرساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران رئيس همايش بينالمللي كالبدشكافي سياست انگليسيها در ايران در افتتاحيه اين همايش كه صبح امروز در تالار اميني دانشگاه تهران برگزار شد با بيان اين مطلب افزود ارتباط ايران و انگليس در سطح كاردار غير مستقر نيز از ترفندهاي انگليسيهاست.
 
وي درباره اين همايش خاطرنشان كرد ما نزديك بيست سخنراني در سالن اصلي و كارگاههاي مجاور داريم و دو روز كامل به صورت گسترده دربار‌ه روابط ايران و انگليس صحبت ميكنيم. بنابه تأكيد رئيس موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران كشورمان همواره در منطقه نقش مهمي داشته كه با انقلاب اسلامي و بيداري اسلامي و تحولات منطقه اهميت ايران چند برابر شده است. حقاني تصريح كرد: از ابتدايي كه انگليسيها قصد حضور در منطقه را داشتهاند و هندوستان را تسخير كردند ايران كشوري قدرتمند بود اما به واسطه سياستهاي انگليس توانمندي ما در دوران قاجار و پهلوي كمتر شد و ما همچنان تا امروز با سياستهاي اين دولت در قبال كشورمان مواجه هستيم. وي تأكيد كرد: ما با دولتي مواجهيم كه هدفش نابودي ايران است. به باور رئيس همايش كالبدشكافي سياست انگليسيها در ايران حتي اگر امروز هم بخواهيم با كشور انگلستان رابطه داشته باشيم لازم است تا اين كشور را بشناسيم و ديدگاههايش را بدانيم و متناسب با اين ديدگاهها رابطه برقرار كنيم زيرا اگر اين مسائل را در نظر نگيريم با توجه به پيشينه سياست انگلستان در اعمال نفوذ و سلطه در برقراري رابطه باز هم ممكن است فريب بخوريم. وي تأكيد كرد بايد كشوري را كه هدفش نابودي ايران است بشناسيم. دكتر حقاني در توضيح هدف نابودي ايران در سياستهاي انگليس به قرارداد تقسيم ايران در سال 1907 و توطئه نابودي ايران ميان روسيه و انگليس در سال 1913 اشاره كرد و افزود: جدايي نقشهاي مهمي از كشورمان نيز محصول اين سياستهاست. رئيس همايش كالبدشكافي سياست انگليسيها در ايران دليل ديگر لزوم مطالعه و شناخت سياستهاي اين كشور را شبكه پيچيده‌ا‌ي دانست كه انگلستان در منطقه ما از گذشته دارد. وي افزود اينها به شكل آشكار و پنهان با گروههاي مختلف و دشمنان ذاتي كشور ايران همچون رژيم غاصب صهيونيستي هم پيمان اند و اصولا خودشان در شكل گيري اين مولود نامشروع نقش داشته اند و هم اكنون نيز از آن حمايت مي‌كنند. حقاني با اشاره به تصاوير و اسناد به نمايش درآمده در جنب اين همايش خاطرنشان كرد بخشي از اسناد آماده نشد تا در اين همايش ارائه شود اما در آينده نزديك در سايت موسسه يا در كتابهاي اسنادي جديد اين اسناد كه بيانگر مداخله انگليس در مسائل ايران تا سه چهار سال اخير هستند به نمايش در خواهد آمد. وي خاطر نشان كرد انگليس دشمني آشكار با ملت ايران دارد و در ماجراي حمله نظامي به ايران افغانستان و عراق دست داشته اند پس بايد چنين كشوري را شناخت. رئيس موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران با اشاره به حادثه تروريسي سراوان و گزارش BBC افزود: در خصوص اين حادثه نيز به شيطنت اين شبكه سلطنتي انگلستان را آشكارا مي‌بينيم. اين گزارش به گونه‌اي تنظيم مي‌شود ما بايد حساب هم پس بدهيم.
 
با پيام اين مطلب افزود در اين همايش تمام مسائل مطروحه از سال 1800 تا 2012 مورد بررسي قرار مي‌گيرد اسناد ارائه شده در اين همايش برخي مربوط به اواخر دهه 40و 50 كه مقارن با دهه پاياني رژيم پهلوي و انقلاب اسلامي است و براي يادآوري دخالتهاي انگليس در ايران تدارك ديده شده است.
 
وي خاطرنشان كرد نياز به مرور عميق و جدي سياستهاي انگليس در كشورمان براي برقراري ارتباط با اين كشور لازم و ضروريست. مطالعه تاريخي روابط ايران و انگليس نشان مي‌دهد اين كشور ايران قدرتمند بر نمي‌تابيد و تمام تلاشش را براي تضعيف و نابودي ايران انجام داده است. حقاني تصريح كرد از سال 1300 شمسي به بعد دست انگليسيها براي مردم ايران رو شده بود و از اين تاريخ به بعد جو ايران به شدت ضد انگليسي است. بنابه تأكيد رئيس موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران اين همايش فضاي فرهنگي ـ اجتماعي ـ سياسي كشور در صد سال گذشته كه مردم ايران حساسيت بيشتري پيدا كرده اند را مورد بررسي قرار مي‌دهد. حقاني تأكيد كرد ما در اين همايش به دنبال مسائل سياسي روز نيستيم هرچند نمي توان غير سياسي بود صد سال است مردم ما از بدو سياستهاي انگليسيها ناراحتند و ناراحتي خودشان را بروز مي‌دهند اما سعي شده است در اين همايش با استفاده از ظرفيت مطالعاتي و پژوهشي موجود دخالت انگليسيها را مورد توجه قرار دهيم. وي گفت: ما در چارچوب تئوري توطئه به تحولات ايران نگاه نمي‌كنيم و توطئه‌نگاري و توطئه‌انكاري را قبول نداريم. اين چارچوب نظري اشتباه است.

  

دکتر حسین احمدي
دبير علمي همايش خبر داد:
سخنراني 7 غير ايراني در همايش کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران

دکتر حسين احمدي دبير علمي همايش کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران با بيان اينکه 320 چکيده مقاله و 175 مقاله در دبيرخانه اين همايش دريافت شد افزود: 7 سخنران همايش از غير ايرانيهايي هستند که مقالاتشان پذيرفته شده است.
 
به گزارش روابط عمومي و اطلاعرساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران دکتر احمدي دبير همايش کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران در مراسم افتتاحيه اين همايش که صبح امروز در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد درباره برگزاري اين همايش گفت: فراخوان همايش کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران زمستان سال 90 ارائه شد و قرار بود پس از يکسال اين همايش برگزار شود اما از آنجائي که در همايش قبلي برگزار شده توسط موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران و تقارن با فصل زمستان و بارندگي 18 نفر از سخنرانان ما موفق به حضور در همايش نشدند تصميم بر اين شد تا همايش به وقت ديگري موکول شود. بنابه تأکيد دبير علمي همايش کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران مقالاتي در اين همايش برگزيده شدند که تهيه آنها مبتني بر اسناد منتشر نشده و تحقيق ميداني باشد. احمدي تصريح کرد: مقالاتي که از روي اسناد مکتوب نوشته شده باشند با توجه به فرصت اين همايش چندان ويژه به شمار نمي‌روند. وي در رابطه با روند انتخاب مقالات برگزيده توضيح داد: براي انتخاب مقالات 2 تا 3 داور آنها را بازبيني کردند و در صورت تأييد و يکسان بودن نظر تمام داوران مقاله برگزيده مي‌شد در غير اين صورت مقالات به ما ارجاع داده مي‌شد تا دوباره بازبيني شود. دبير عملي همايش کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران دليل نپذيرفته شدن تعداد کمي از مقالات را بي‌ربط بودن موضوع مقاله با فراخوان همايش و يا خارج بودن بازه زماني آن از زمان اعلام شده يعني 1800 ميلادي تا 2012 دانست. وي تأکيد کرد: قالب سخنراناني که مقالاتشان پذيرفته شده مراکز آرشيوي دنيا در رابطه با انگلستان را ديده بودند از جمله اسناد وزارت امور خارجه و مرکز اسناد انقلاب اسلامي و همينطور اسناد موجود در موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مواردي بودند که در مقالات برگزيده ديده مي‌شد. احمدي اعلام آمادگي کرد تا مقالات ديگري در اين موضوع را بپذيرند. وي افزود: مجموعه مقالات ارائه شده در اين همايش بزودي منتشر خواهد شد.

رئیس اداره اسناد
رئيس اداره اسناد موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران گفت:
نمايش بيش از چهل عکس و سند در جنب همايش کالبدشکافي سياست انگليسي‌ها در ايران
 
به گفته حسين کلاته رئيس اداره اسناد موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در حاشيه همايش کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران بيش از چهل عکس و سند نمايشگاهي در خصوص استعمار انگليس به نمايش در آمده است. وي درباره موضوعات اين اسناد و عکسها گفت: قرارداد رويتر، تحريم تنباکو و ميرزاي شيرازي، اسناد ارائه شده استعمار انگليس در بحث مشروطه، تصاويري از تحصن در سفارت انگليس، اسنادي در ارتباط با علما و نقششان در رهبري نهضت مشروطه، کودتاي سوم اسفند، رضا شاه، کابينه سيدضياء، عکس و اسنادي از شاپور ريپورتر و سر اردشير جي، اسناد نقش و نگاه بريتانيا به ترکيب نمايندگان مجلس، اسناد و مدارکي ارائه شده درباره جنگ جهاني دوم و اشغال ايران، ملي شدن صنعت نفت و نقش انگليس در آن، فراماسونري و نقش انگليس در ايجاد شبکه‌هاي فراماسونري در ايران از جمله اسناد و تصاويري است که در اين نمايشگاه ارائه شده است. بنابه تأکيد وي در اين اسناد و تصاوير مي‌توان به روشني سيطره استعمار پير انگليس از گذشته تا 22 بهمن سال 57 را مشاهده کرد. بازديدکنندگان مي‌توانند در بازديدشان شمه‌اي از تاريخ معاصر ايران را ببينند.
 
گفتني است اين نمايشگاه طي روزهاي 7 و 8 آبان همزمان با برگزاري همايش کالبدشکافي سياست انگليسي‌ها در ايران در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برقرار خواهد بود.

  

                        صفحه 1  2




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org