ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» مرمت » اهميت حفاظت و نگهداري، نقش آن در ايجاد آسيب‌ها از جمله ايجاد... (صفحه ۲)

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

138

غزه در آتش و خون

 

 

رقص چوبها به مناسبت کودتای 28 مرداد

 

 

پیشینه فرش

 

 

زندگی و اقدامات لارنس آلمانی در ایران
مطیع ترین وزیر امور خارجه ایران
سهم  ساواک در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی
محمد باقرخان تنگستانی

اخبارNEWS

فروشگاه مجازي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران افتتاح شد  |+| بزودی آغاز به کار وب سايت جديد موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

اهميت حفاظت و نگهداري، نقش آن در ايجاد آسيب‌ها از جمله ايجاد... (صفحه ۲) 

طريقه شناسايي لكه

به منظور زدايش لكه ترجيحاً آن را شناسايي نماييم. روشهاي متداول براي اين كار عبارتند از:

1. مشاهده در مقابل نور تابشي و انعكاسي

2. استفاده از معرفهاي شيميايي كه با تغيير رنگ نوع لكه را مشخص مي‌كنند.

3. مشاهده در زير ميكروسكوپ

4. مشاهده عيني لكه

 

بعد از شناسايي لكه مشخص مي‌شود كه آيا اين لكه قابل پاك شدن است يا خير. در بيشتر موارد ترجيح داده مي‌شود كه لكه‌ها پاك نشوند زيرا اثر تخريبي مواد سفيدكننده بر روي كاغذ بيشتر است لذا براي حفظ و زيبايي سند مي‌بايد عمل لكه‌زدايي با دقت كامل انجام شود. خلاصه‌اي از انواع لكه‌ها:

 

انواع لكه‌ها

 

لكه آب

بر اثر جمع شدن آهار و دوده و ناخالصيهاي كاغذ توسط آب به صورت خطهاي قرمز مايل به قهوه‌اي ايجاد مي‌شود.

لكه حشرات

باعث بدشكلي كاغذ مي‌شود و توسط حشرات ايجاد مي‌گردد

لكه مركب چاپ پرسي

لكه‌هاي مركب با اسيد سيتريك محلول در آب معمولاً پاك مي‌شوند

لكه مداد رنگي

طبيعت نامشخص و نفوذپذير اين نوع مركبها سبب ايجاد بدترين لكه‌ها ميشود و نياز به زدايش كامل دارد

لكه فلز

شامل لكه‌هايي مانند آهن، مس و آلياژهاي آن سرب و تركيبات آن برنز مي‌شود كه منشآ آن بيشتر آلودگي هوا و عناصر مورد استفاده در كاغذ مي‌باشد

حباب‌هاي ريز

حبابهاي ريزي هستند كه به دليل تغيير و تحول در خمير كاغذ به وجود مي‌آيند

لكه روغن

اين لكه‌ها منشأ متفاوتي دارند مانند موم پيه و غيره

فاكسينگ

اين لكه‌هاي قهو‌ه‌اي رنگ بر اثر واكنش شيميايي ميان تركيبات آهن در كاغذ و اسيدهاي آلي حاصله از فعاليت قارچ به وجود مي‌آيند

لكه سفيدكننده

اين لكه‌ها از پس‌مانده هاي مواد سفيدكننده ايجاد مي‌شوند

 

 

لكه ناشي از ميخهاي پشت قاب بر روي عكس مانند تصوير زير (تصوير شماره 157-1ع)

 

 

عکس شماره 157-1ع

 

زدايش و پاك كردن كامل لكه‌هاي مذكور كه اكثراً بر اثر فعل و انفعالات شيميايي رخ مي‌دهد معمولاً امكان‌پذير نمي‌باشد و گاه پاك نمودن آنها با مواد سفيدكننده صدمات بيشتري وارد مي‌سازد. بنابراين جلوگيري از ايجاد چنين لكه‌هايي و حفاظت و نگهداري آن از اهميت خاصي برخوردار است. بنابر اين بحث تدابير احتياطي به شرح زير مطرح مي‌شود:

 

1. كنترل اوضاع و احوال اقليمي

كنترل دما و رطوبت نسبي : شرايط دما و رطوبت نسبي كه عموماً براي نگهداري از اسناد و مدارك توصيه مي‌شود عبارت است از 18 درجه سانتيگراد و 50 تا 55 درصد رطوبت نسبي در سالن مطالعه. از لحاظ نظري دماي مخزن اسناد و مدارك را بايد در 15 درجه سانتي گراد نگه داشت ولي براي راحتي افراد تا 20 درجه سانتي گراد نيز قابل قبول مي‌باشد. اما رطوبت نسبي بايد ثابت نگه داشته شود.

 

شرايط دما و رطوبت نسبي براي عكسها نيز بايد رعايت شود. رطوبت نسبي مناسب بين 50 تا 20 درصد است و درجه حرارت نيز بين c  ° 15 تا c  ° 25  قابل قبول است.

 

رطوبت خيلي زياد كاغذ را ضعيف مي‌كند و به رشد و گسترش ميكرو ارگانيسمها كه از سلولز، چسب كاغذ و يا جلد كتاب و مواد افزوده به چرم، تغذيه مي‌كند دامن مي‌زند.

 

حرارت بالا حتي براي مدت كوتاه باعث زرد شدن و شكنندگي كاغذ مي‌شود. تأثير دما به ويژه هنگامي زيانبار مي‌شود كه همراه رطوبت باشد.

 

 2. كنترل نور

 در سالن مطالعه و قرائت، شدت تابش نور نبايد از 100 لوكس تجاوز كند. تعداد روشنايي در مخازن اسناد و مدارك بايد چيزي ميان 50 و 100 لوكس باشد، 150 لوكس براي عكسها و نقوش، 50 لوكس براي آب رنگ، پاستل نقاشي و تذهيب مناسب است.

 

به محض آنكه كاغذ در معرض نور قرار مي‌گيرد، حتي اگر بعداً در تاريكي نگهداري شود شروع مي‌كند به فاسد شدن. نور با شكستن اتصالات بين اتمها ساختار كاغذ را فرو مي‌پاشد.

 

بي رنگ شدن كاغذ نتيجه توامان درجه حرارت و نور محيط است. براي حفاظت در مقابل شدت نور مي‌توان در سالنها با نصب پرده كركره، نحوه تابش نور به صورت عمود بر ديوارهاي داراي پنجره و حذف تشعشعات زيانبار « اشعه فرابنفش» يا توسط  شيشه‌هاي ضد اشعه فرابنفش و يا ابزار ديگر اين عمل را انجام داد. عمل ديگر را مي‌توان با محدود كردن طول مدت تابش نور و كاهش شدت نور انجام داد.

 

3. كنترل كيفيت هوا

در انبارهاي بزرگ بايگاني و مخازن اسناد و مدارك جريان هوا از اهميت بسياري برخوردار است. معمولاً يك واحد تصفيه نيز در كنار دستگاه تهويه وجود دارد به عنوان مثال براي حذف ذرات جامد هوا از فيلترهاي پشم شيشه استفاده مي‌شود اثر اصلي آلودگي هوا افزايش مقدار اسيديته است.

 

گردگيري : با يك سرويس گردگيري حداقل يك بار در سال مي‌بايد لاي اسناد را به كمك جاروي مكنده تميز كنند. در واقع غبار روي اسناد و كتابها را نبايد جابه جا كرد، بلكه به كمك دستگاه مكنده بايد زدود.

 

آئروسلها كه عموماً غبار ناميده مي‌شوند، در جو مناطق صنعتي و شهري يافت مي‌شوند. اين غبارها قابليت نفوذ بسيار دارند و جاذب رطوبت‌اند و مي‌توانند به مقدار كافي آب براي كمك به رشد ميكرو ارگانيسها كه اسپر آنها در فضا وجود دارد، در خود ذخيره كنند. به اين ترتيب گرد و غبار منبعي است براي سرايتهاي بيولوژيك و همچنين منبعي است حاوي عناصر تغذيه‌كننده (به كمك تركيبات معدني و آلي كه در آن نهفته مي‌باشد)،  بنابر اين گردگيري با جاروي مكنده يا استفاده از دستمالهايي از جنس كتان از صدمات مذكور جلوگيري خواهد كرد.

 

4. حفاظت در مقابل عوامل بيولوژيكي

ساده‌ترين راه براي احتراز از خسارات ناشي از عوامل بيولوژيكي، جلوگيري از ورود آنها به انبارهاست. به عنوان مثال همه وروديها (در و پنجره يا روزنه جريان هوا) را بايد در برابر ورود حشرات به توري ريز يا نايلن مشبك كشيده شده روي چارچوبي مجهز كرد. همچنين از جلب حشرات بر اثر وجود غذا بايد اجتناب كرد، قاعده‌اي كه بايد از پرسنل و اربا ب رجوع رعايت كنند. نكته ديگر از تماس مستقيم دستها بر روي اسناد به خصوص عكس بايد خودداري نمود زيرا آلودگي و چربي منتقل شده از دست بر روي اسناد و عكسها منشأ تجمع ميكروارگانيسمها است. در صورت بروز چنين آسيبي بايد موارد آلوده را از ساير موارد جدا كرد.

 

5.  محافظت در مقابل صدمات فيزيكي

I. محافظت در برابر آتش‌سوزي

براي محافظت در مقابل آتش سوزي سيستمهاي مختلفي براي اطلاع از آتش‌سوزي وجود دارد، به عنوان مثال به كمك چشم نوري و يا به كارگيري مصالح نسوز و نصب وسايل الكتريكي بسيار مطمئن مي تو‌ان از آتش‌سوزي جلوگيري كرد.

 

II. مسئوليت حافظ وسايل و تجهيزات

اعمال قواعد كلي كه بايد در كتابخانه يا انبار به اجرا درآيد از صلاحيتهاي حافظ  است. به عنوان مثال كتابها را نبايد به صورت فشرده در قفسه‌ها جاي داد زيرا جلد آنها صدمه مي‌بيند و هوا به راحتي در اطراف آنها جريان پيدا نمي‌كند. همچنين وقتي مي‌خواهند كتابي بردارند ممكن است به راحتي از ميان ديگر كتابها بلغزد و همچنين قفسه‌ها و پايه‌ها نبايد زاويه‌هاي تند كه مي‌توانند به جلد كتاب صدمه بزنند ايجاد كنند. همچنن جنس آنها بايد متناسب و داراي منفذ باشد تا جريان هوا تسهيل شود.

 

اسناد بهتر است در جعبه‌هاي غيراسيدي بايگاني شوند و آنها را به كمك اوراق واسطه‌اي از كاغذ غيراسيدي از يكديگر جدا كرد و اسناد بزرگ را بهتر است به صورت خوابيده نگهداري كرد و در قفسه‌هاي عميق‌تر كه طبقات آن داراي فاصله زيادتري باشند قرار داد.

 

مهمترين مسئله قبل از چيدن اين آثار؛ بايد روي آنها را گردگيري كرد و تمام اجسام خارجي اعم از چسب، سنجاق و گيره را از آنها جدا نمود.

 

حتي‌الامكان از اسناد بسيار مهم كپي گرفته شود و يا در صورت لزوم از كپيهاي مجهز براي اين منظور استفاده شود. در نمايشگاهها حداكثر مهلت 30 روز براي نمايش مهلت داده شود و اين نمايش مي‌بايست مطابق با معيارهاي مربوط  به درجه حرارت و رطوبت و نور باشد.

 

آموزش به خواننده يكي ديگر از وظايف حافظ است و تذكراتي از قبيل ممنوعيت نوشتن در كتاب خودداري از خوردن و آشاميدن در هنگام مطالعه، نحوه حمل و نقل، دستكاري كتاب جزء موارد آموزشي مي‌باشد و همچنين خواننده مي‌تواند با مشاهده و اعلام صدمات در اسناد و مدارك مديريت كتابخانه را در جريان بگذارد.

 

III . مسئوليت مرمتگر و صحاف

تمامي عمليات مرمت و صحافي بايد با مهارت، تخصص و تجربه صورت گيرد. استفاده از ابزار، روش و مواد مورد استفاده بسيار مهم مي‌باشد زيرا استفاده نامناسب از ابزار و مواد صدمات جبران‌ناپذيري را به همراه دارد به عنوان مثال حتي اگر استفاده از نوار چسب ضروري بنمايد كاربرد آن توصيه نمي‌شود.

 

نتيجه‌گيري

به علت حساس بودن اسناد، مدارك و عكسها در درجه اول مي‌بايد در نگهداري، استفاده و حفاظت از آنها نهايت دقت به كار برود، زيرا صدمات وارده با توجه به توضيحات ارائه شده جبران‌ناپذير هستند.

 

اما در صورت مشاهده هرگونه آسيب يا لكه بر روي آثار مي‌بايست علت آن را جويا شد و سريعاً اقدامات حفاظتي از جمله، ضدعفوني، جدا نمودن مورد آسيب ديده از بقيه اسناد (در صورت بروز آسيبهاي بيولوژيكي) باز كردن هرگونه الحاقات اضافي از جمله سنجاق، گيره، چسب از روي آثار و در نهايت مرمت آنها انجام گيرد. و بيشتر سعي شود كه از اصل اسناد و مدارك استفاده نگردد و از آنها ميكروفيلم تهيه گردد و يا اسكن شود و از بدل آنها جز در موارد لزوم استفاده گردد.

 

صفحه 1




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org