ArticlesStatesmenPublicationsWoman e-zineO.HistoryًRestorationViewpoints and untold events
IICHS English Website
» مقالات » شماره ۴
کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات
88

 

نام کتاب:

نسیمی از دفتر ایام، خاطرات علیرضا

مظفری زاده

نویسنده :

علیرضا

مظفری زاده

تعداد صفحات: 434

بها: 5000 تومان

 

 

نام کتاب:

خاطرات

سعداله خان درویش

 به کوشش:

جهانگیر درویش

تعداد صفحات: 275

بها: 3000 تومان

 

 

کتابشناسي جريان بابيت و بهائيت »  روزشمار جريان بابيت و بهائيت »  قائم موعود اسلام (عج)، و مدعيان مهدويت »  ميرزا علي‌محمد باب؛ از چالشهاي فرارو تا توبه و تکذيب ادعا »  کتاب اقدس » خاتميت؛ ريزشها و بحرانهاي مداوم... »  بيت‌العدل اعظم بهائيت؛ بن‌بست مشروعيت »  بابيت و بهائيت؛ نماي دور، نماي نزديک »  بهائيت در ادعا؛ بهائيت در عمل »  وعده‌هاي بي بنياد، پيشگوييهاي معکوس ...  

 

 

 

روس تزاري؛ امپراتوري فزونخواه و تجاوزگر »   بهائيت، پيوند عميق و همه‌جانبه با امپرياليسم تزاري »  سران برجسته بهائيت، خادمان روس تزاري... » پيوند ديرين و ديرپاي حسينعلي بهاء با استعمار تزاري » با استعمار بريتانيا آشنا شويم » همکاري بهائيان با مؤسسات وابسته به انگليس در ايران » عباس افندي و مافياي  »  بهائي / انگليسي»  دوستان «انگلو ـ صهيون» عباس افندي » بهائيت و اسرائيل؛ پيوند ديرين و فزاينده ...

 

 

 

 

با امپرياليسم آمريکا آشنا شويم» امپرياليسم آمريکا و بهائيت؛ پيوند ديرين و همه جانبه» قديم‌ترين ردّ پاي پيوند ميان فرقه و حاکميت آمريکا» بهائيان در انجمنهاي ماسوني و شبه ماسوني » تعامل آمريکا با بهائيان در ايران » امپرياليسم خبري و بهائيت  » تبليغ در خدمت نظام سلطۀ جهاني » بهائيت و رژيم پهلوي » ماه عسل رژيم پهلوي و بهائيان » امام خميني و بهائيت» دربار پهلوي و بهائيان» ...

 

 

 

 

لوح تاریخ معاصر ایران

برنده تندیس زرین

دومین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال

 

 

 

شماره ۴ 
 

بناهاي تاريخي

تاج محل

 

در ميان تمام بناهايي که در خارج از ايران ساخته شده و به نوعي يادآور فرهنگ و تمدن ايراني به معني وسيع آن است، هيچ بنايي را با بناي تاج محل نمي‏توان مقايسه کرد. همچنين در ميان کليه آثار تاريخي جهان کمتر بنايي است که مانند تاج محل با يادآوري تاريخ، اين چنين با عشق و افسانه و هنر و تجمل آميخته باشد و تا اين حد مورد توجه مردم جهان باشد.
 
احوال پادشاهان بزرگ تيموريان هند چنان با احوال افراد خاندان ميرزا غياث‏الدين شيرازي آميخته است که مطالعه احوال يکي از اين دو بدون ديگري امکان‏پذير نيست.
 
داستان آمدن ميرزا غياث‏الدين به اتفاق زن و فرزندانش به هند، داستاني مفصل و اعجاب‏انگيز است. بانوي تاج محل که چنين بناي عظيمي را بر گورش ساخته‏اند، نوه پسري ميرزا غياث‏الدين شيرازي است. ميرزا غياث‏الدين در دربار اکبرشاه به سرعت ترقي کرد اما ترقي واقعي وي در عهد جهانگير فرزند اکبر آغاز شد. با ازدواج جهانگير با مهرالنساء ملقب به نورجهان دختر ميرزا غياث‏الدين، مقامات مهم دربار جهانگير ميان افراد اين خانواده قسمت شد. ميرزا غياث صدراعظم و پسرش آصف خان سپهسالار شد. ملکه نورجهان در دستگاه سلطنت چنان قدرتي يافت که تا آن تاريخ هيچ ملکه‏اي نتوانسته بود کسب کند. بانوي تاج محل فرزند همين آصف خان و برادرزاده نورجهان است.
 
آصف خان دختر خود به نام ارجمند بانوبيگم را به همسري شاهزاده خرم (بعد از سلطنت به شاه جهان معروف گشت) که بعد از جهانگير با حمايت وي به تخت سلطنت نشست، درآورد.
 
شاه جهان زن خود را بسيار دوست مي‏داشت و حتي در سفرهاي جنگي نيز او را همراه خود مي‏برد و در همه کارها با وي مشورت مي‏کرد. مهر سلطنتي هميشه در نزد اين بانو بوده است. ارجمند بانو يا تاج بي‏بي لقب ممتازمحل را از جهانگير گرفته بود. وي هفده سال همسر شاه جهان بود و در سال چهارم به سلطنت رسيدن وي در هنگام زايمان چهاردهمين فرزند خود وفات يافت.
 
او را تا مدتي در برهانپور و در کرانه رود تپتي در باغ زين‌‏آباد گذاشتند، سپس به آگرا آورده و در آنجا به خاک سپردند. بي درنگ مزاري يا گنبدي موقتي بر آن ساختند و آنگاه آرامگاهي فلک‏آسا بر روي آن برپا داشتند که امروزه به نام تاج محل مشهور است. اين بنا به سبب صفات ممتاز معماري و طرفه ‏کاريهايي که در آن شده، به عنوان يکي از عجايب جهان شناخته مي‏شود.
 

اين بنا وسط باغ بزرگي ساخته شده و چهار مدخل آن در مقابل چهار خيابان وسيع که از وسط آنها نهر آب مي‏گذرد، قرار دارد. اصل بنا با اسلوبي ايراني ساخته شده و شامل سنن و اختصاصات هندي نيز مي‏باشد. اين بناي مربع که بر سکويي وسيع قرار گرفته، هر ضلعش را سه طاق تشکيل مي‏دهد که طاق وسطي بزرگتر است و مدخل بنا است. علاوه بر اين جبهه خارجي سکوي بنا و فاصله ميان طاق‏هاي بناي اصلي از تعداد زيادي طاق که شبيه طاق‏نماهاي اصفهان است، تشکيل شده که بدون شک از معماري صفوي اقتباس شده است.

 
 
 

درباره طراح اصلي و معمار بناي تاج محل اقوال مختلفي است و نامهاي استاد عيسي ايراني اهل شيراز، استاد احمد معمار لاهوري و برادرش استاد حميد لاهوري و بالاخره يک نفر ونيزي به نام جرينمو ورنئو به چشم مي‏خورد، اما براساس مدارک بسيار نه تنها معمار اصلي بلکه هر سه شخصيت طراز اول ساختمان ايراني بوده‏اند

استاد عيسي شيرازي نقشه‏نويس (طراح)
امانت خان شيرازي طغرانويس (کتيبه‏نگار)
محمد حنيف قندهاري ميرعمارت (ناظر)
 
شاه جهان براي ساختن بناي تاج محل که مي‏خواست در سراسر جهان بي نظير باشد، معماران و هنرمندان را از سرتاسر جهان اسلام به هند دعوت کرد و ايشان را با حقوقهاي خوب به کار گماشت. حتي معروف است که براي سکونت استادان و کارگران، شهري به گنجايش بيست هزار نفر در جوار تاج محل به نام ممتازآباد ساخته شد که بعدها به نام تاج گنج معروف شد.
 
مدخل بناي تاج محل يک دروازه عظيم است که با سنگ سرخ ساخته شده و به سردرهاي ايراني بسيار شباهت دارد. در سه طرف مدخل اين دروازه به سبک صفوي آيات قرآني به خط امانت خان نوشته شده است.
اين بنا را مي‏توان يکي از کامل‏ترين و عالي‏ترين اثر معماري اسلامي هند به شمار آورد. ساخت اين بنا در 1040هـ .ق شروع شد و پس از بيست و دو سال پايان يافت.

 
ارجمند بانو و شاه جهان




نام:                
پست الکترونیک:
موضوع :
نظر شما :


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
طراحی شده توسط شرکت رايان کاوه


 
www.iichs.org