ArticlesStatesmenPublicationsWoman e-zineO.HistoryًRestorationViewpoints and untold events
IICHS English Website
» مقالات » تولد شوم: فعاليتها و تبليغات صهيونيستي طي جنگ جهاني اول
کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات
88

 

نام کتاب:

نسیمی از دفتر ایام، خاطرات علیرضا

مظفری زاده

نویسنده :

علیرضا

مظفری زاده

تعداد صفحات: 434

بها: 5000 تومان

 

 

نام کتاب:

خاطرات

سعداله خان درویش

 به کوشش:

جهانگیر درویش

تعداد صفحات: 275

بها: 3000 تومان

 

 

کتابشناسي جريان بابيت و بهائيت »  روزشمار جريان بابيت و بهائيت »  قائم موعود اسلام (عج)، و مدعيان مهدويت »  ميرزا علي‌محمد باب؛ از چالشهاي فرارو تا توبه و تکذيب ادعا »  کتاب اقدس » خاتميت؛ ريزشها و بحرانهاي مداوم... »  بيت‌العدل اعظم بهائيت؛ بن‌بست مشروعيت »  بابيت و بهائيت؛ نماي دور، نماي نزديک »  بهائيت در ادعا؛ بهائيت در عمل »  وعده‌هاي بي بنياد، پيشگوييهاي معکوس ...  

 

 

 

روس تزاري؛ امپراتوري فزونخواه و تجاوزگر »   بهائيت، پيوند عميق و همه‌جانبه با امپرياليسم تزاري »  سران برجسته بهائيت، خادمان روس تزاري... » پيوند ديرين و ديرپاي حسينعلي بهاء با استعمار تزاري » با استعمار بريتانيا آشنا شويم » همکاري بهائيان با مؤسسات وابسته به انگليس در ايران » عباس افندي و مافياي  »  بهائي / انگليسي»  دوستان «انگلو ـ صهيون» عباس افندي » بهائيت و اسرائيل؛ پيوند ديرين و فزاينده ...

 

 

 

 

با امپرياليسم آمريکا آشنا شويم» امپرياليسم آمريکا و بهائيت؛ پيوند ديرين و همه جانبه» قديم‌ترين ردّ پاي پيوند ميان فرقه و حاکميت آمريکا» بهائيان در انجمنهاي ماسوني و شبه ماسوني » تعامل آمريکا با بهائيان در ايران » امپرياليسم خبري و بهائيت  » تبليغ در خدمت نظام سلطۀ جهاني » بهائيت و رژيم پهلوي » ماه عسل رژيم پهلوي و بهائيان » امام خميني و بهائيت» دربار پهلوي و بهائيان» ...

 

 

 

 

لوح تاریخ معاصر ایران

برنده تندیس زرین

دومین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال

 

 

 

تولد شوم: فعاليتها و تبليغات صهيونيستي طي جنگ جهاني اول 

 

 

مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

 

در خلال جنگ جهاني اول صهيونيست‌ها با نفوذ فزاينده‌اي كه در جهان پيدا كرده بودند، همه چيز را براي تأسيس يك كشور صهيونيستي فراهم مي‌ديدند. جنگ براي آنها فرصتي بود كه بتوانند به اهداف خود برسند، به همين جهت فعاليت گسترده‌اي را در ابعاد تبليغاتي و اطلاعاتي آغاز نمودند تا ضمن سازمان‌دهي يهوديان جهت مهاجرت به فلسطين، زمينه ايجاد غدة سرطاني‌اي به نام اسرائيل را در منطقه خاورميانه فراهم نمايند. عليرغم خرابي‌هاي جنگ كاملاً واضح است جنگ جهاني اول هيچ‌گونه تأثير نامساعدي بر يكپارچگي آرمان صهيونيستي و يكپارچگي سازمان صهيونيستي به همراه نداشته است. از آنجا كه سازمان صهيونيستي بر پايه اصل فدرالي تأسيس شده بود، توانست با استفاده از سازمان‌هاي جداگانه در كشورهاي مختلف، فعاليت‌هاي اساسي خود را در خلال جنگ ادامه دهد. فعاليت‌هاي تبليغاتي و گردآوري اعانه به جاي آنكه كاهش يابد، به گونه‌اي چشمگير افزايش يافت. انجمن هاي موجود به نحو مؤثر فعاليت هاي خود را ادامه دادند و تعداد قابل ملاحظه‌اي از انجمن‌هاي تازه پا به عرصه وجود گذاشتند. نشريه دي ولت1، ارگان رسمي جنبش صهيونيستي از انتشار باز ماند اما در عوض چندين نشريه جديد صهيونيستي به صحنه وارد شدند. مطبوعات صهيونيستي، بويژه در روسيه، رونق بسيار يافتند.

 

تيراژ هفته‌نامه صهيونيستي «راس سوت»2 ]شفق[ كه به زبان روسي منتشر مي‌شد به سه برابر افزايش يافت. سه روزنامه جديد به نام‌هاي هاآم]ملت[3 به زبان عبري و داس توگبلات4، درتلگراف5  به زبان يديش6 انتشار يافتند و تيراژ آنها به سرعت تا حد تيراژ روزنامه‌هاي كثيرالانتشار اروپايي افزايش يافت. انبوهي از روزنامه‌نگاران و ناشراني كه خط مشي صهيونيسم را پذيرفته بودند به جمع نويسندگان و دست اندركاران قديمي مطبوعات يهوديان پيوستند. مطبوعات عبراني زبان لهستان كه تعداد خوانندگان آن به يكصد هزار نفر مي‌رسيد خود را در خدمت جنبش صهيونيسم قرار دادند. يكي از نشريات يهوديان لهستان كه پيش از اين گرايش چنداني به صهيونيسم نداشت، آشكارا برنامه صهيونيستي را پذيرفته است. در انگليس، مطبوعات و ادبيات يهوديان از پيشرفتي كم سابقه برخوردار بوده اند. نكته جالب توجه اينكه، علاوه بر نشريه صهيونيستي، روزنامه هاي غير صهيونيستي يهوديان نيز تمايل و علاقه شديدتري نسبت به اين جنبش از خود نشان دادند. مطبوعات جهان در همه زبان‌ها پس از گزارش‌هاي رويدادهاي جنگ، بيشترين فضاي خود را به صهيونيسم اختصاص دادند. همين نكته كه در دوراني همچون عصر حاضر كه دنيا درگير مبارزه اي جهاني است و هر كشوري تنها به امنيت و بقاي خود مي‌انديشد، حاكي از فرصت‌طلبي صهيونيست‌ها براي رسيدن به اهداف شوم خود بود.

 

سياهه طولاني كنفرانس ها و همايش‌ها كه از آغاز جنگ جهاني اول برپا شد از گستردگي فعاليت تبليغاتي صهيونيست‌ها جنبش حكايت دارد. در اينجا فهرست كوتاهي از فعاليتهاي مهم جنبش صهيونيستي در خلال جنگ به ترتيب برپائي جلسات و همايش‌ها ارائه مي‌دهيم:

 

كنفرانس‌ها

سپتامبر 1915 ـ هلند، روماني، كانادا

كنفرانس صهيونيستي ـ دوردرخت ـ7 هلند روماني. گردهم‌آئي سالانه فدراسيون صهيونيستي روماني، هفتم و هشتم نوامبر كه در شهر گالاتز8 برپا شد. روماني براي فعاليت هاي صهيونيستي به چهار منطقه تقسيم شد: گالاتز، بخارست، جاسي9 ، فوسكاني10 . كانادا. كنفرانس سراسري يهود كه روزهاي 14 و 15 نوامبر همراه با اجلاس سالانه فدراسيون صهيونيستي كانادا به رياست كلارنس دوسولا11 درمونرال تشكيل شد.

 

5 دسامبر 1915 ـ اتريش

غرب اتريش ـ كنفرانس صهيونيستي گالوسي و بوكووني (به رياست آدولف). قطعنامه‌ها: مجمع انتظار دارد تا مسأله يهود در كنفرانس صلح مطرح شود و اميدوار است كه كميته اقدام بتواند راهها و شيوه‌هاي مناسب رابراي ايجاد يك موضع مشترك در بين يهوديان تمامي كشورهاي جهان به منظور درخواست تضمين حقوق مدني و برابري حقوق سياسي يهوديان در سراسر جهان و در زمينه مليت، شناسائي موجوديت ملي يهوديان، اتخاذ كند.

 

از كميته اقدام خواسته شد تا تمامي تدابير لازم و مناسب را براي تضمين منافع صهيونيسم سياسي پيش از برپائي كنگره آتي صلح اتخاذ كند.

 

26 و 27 دسامبر 1915 ـ هلند

يكصد و دوازده نماينده درهمايش نايمگن12 شركت كردند.

           

دسامبر 1915 ـ انگليس

منچستر. كنفرانس «خدمتگزاران صهيون»13 انگليس. نمايندگاني از سراسر انگليس در اين همايش شركت كردند.

 

اول ژانويه 1916 ـ انگليس

كنفرانس فدراسيون صهيونيست انگليس. خاخام‌ها، نمايندگان كنيسه‌ها انجمن هاي دوست دار يهود و اتحاديه‌هاي كارگري دراين كنفرانس شركت داشتند.

 

5 ژانويه 1916 ـ استراليا

كنفرانس سالانه انجمن صهيونيستي سيدني.

 

6 فوريه 1916 ـ ايالات متحده امريكا

همايش سالانه شوراي صهيونيستي نيويورك بزرگ

 

13 فوريه 1916 ـ انگليس

كنفرانس سالانه فدراسيون صهيونيستي انگليس در منچستر

 

1916 ـ ايالات متحده امريكا

ميزراچي14 . كنفرانس سالانه ميزراچي از 26 تا 30 مه در شيكاگو برپا شد.         

ميزراچي آمريكا دربر گيرنده يكصد و سه انجمن وابسته و بيست و چهار كنيسه است. تعداد اعضاي ميزراچي 6 هزار نفر است.

برخي ازخاخام هاي سرشناس يهودي در اين همايش شركت كردند.

 

در اين همايش يك دفتر ويژه فلسطين تأسيس شد. اتحاديه جديدي به نام «آشي ساماه» 15 براي تبليغ كالاهاي فلسطيني تشكيل شد.

           

1916 ـ هندوستان

بمبئي. همايش انجمن ستاره داود16 در بمبئي تشكيل شد. تمامي بحث ها و سخنراني‌ها به زبان عبري بود. در اين گردهم‌آئي سرژاكوپ الياس ساسون (1916-1844) بار ديگر به رياست اين انجمن انتخاب شد.

 

28و 29 مه، 1916 ـ دانمارك

اسكانديناوي. دوازدهمين اجلاس سالانه صهيونيست‌هاي اسكانديناوي در كپنهاگ برپا شد. سي و يك هيئت نمايندگي از سراسر كشور در اين گرد هم آئي حضور يافتند.

قطعنامه‌هاي متعددي صادرشد و از فعاليت هاي كميته اجرائي مركزي تجليل شد.

 

1916 ـ سوييس

كنفرانس فدراسيون صهيونيستي يهود در اول ژوئن در برن تشكيل شد.

 

1916ـ افريقاي جنوبي

كنفرانس سالانه فدراسيون صهيونيستي آفريقاي جنوبي در روز 30 آوريل در ژوهانسبورگ تشكيل شد. حدود يكصد نماينده در اين اجلاس حضور يافتند.

 

1916 ـ كانادا

«خدمتگزاران صهيون» مونرال در روزهاي دوم تا چهارم ژوئن چندين كنفرانس برپا كرد.

آمريكا. كنفرانس فدراسيون صهيونيستي آمريكا در روز دوم ژوئيه در فيلادلفيا برپا شد. بيش از پانصد نماينده در اين اجلاس حضور يافتند.

 

 

8 ژوئيه 1916 ـ ايالات متحده امريكا

كنفرانس «يهوديه جوان»17 در نيويورك تشكيل شد. حدود سه هزار و پانصد نفر دراين تشكيلات عضويت دارند.

 

13 تا 15 سپتامبر 1916 ـ لهستان

كنفرانس صهيونيستي با شركت يكصد و بيست و پنج نماينده از ورشو و ديگر شهرهاي لهستان در ورشو تشكيل شد. در اين كنفرانس قطعنامه‌اي به شرح زير صادر شد:

 

1. كميته مركزي موظف شد تا براي گردآوري اطلاعات درباره وضعيت كنوني فلسطين و فراهم آوردن امكانات براي انجام كارهاي احتمالي در اين سرزمين پس از پايان جنگ، دفتر ويژه‌اي تأسيس كند.

 

2. دفتر ويژه فلسطين موظف خواهد بود تا امكانات و منابع رادر سطح وسيعي گسترش دهد. در ضمن گروههاي پيش آهنگ را كه مايلند به فلسطين عزيمت كنند، سازماندهي و مقدمات لازم را براي آنان فراهم كند.

 

سپتامبر 1916 ـ روسيه

«خدمتگزاران صهيون» اولين همايش خود را از زمان آغاز جنگ به اين سو بر پا كرد. در اين همايش قطعنامه زير صادر شد:

 

«در ميان توده هاي يهود تبليغ خواهيم كرد كه تنها راه حل مسئله يهود، تشكيل موطن يهود در فلسطين است.»

 

18 سپتامبر 1916 ـ ايالات متحده امريكا، چك

كنفرانس سخنگويان صهيونيست در نيويورك تشكيل شد.

بوهميا18. كنفرانس سالانه صهيونيست‌هاي بوهمي در روز اول نوامبر در پراگ تشكيل شد.

سازمان دانشجويان صهيونيست آمريكا دومين همايش سالانه خود را در نوامبر 1916 برپا كرد.

 

14و 15 نوامبر ـ ايالات متحده امريكا

كنفرانس خدمتگزاران صهيون در بوستون تشكيل شد. در اين گردهم‌آئي يكصد و نه نماينده از آمريكا و كانادا حضور يافتند.

در خلال سال 1916 دو هزار عضو جديد به جمع خدمتگزاران صهيون پيوستند. انجمن‌هاي جوانان با هيجده شعبه با بيش از يكهزار عضو تأسيس شدند.

 

1916 ـ انگليس

در روزهاي 24 و 25 اكتبر «گروه مكابي‌هاي باستاني»19 اجلاس سالانه بزرگ خود را در منچستر برپا كردند. در اين  گردهم‌آئي قطعنامه‌اي بشرح زير صادر شد:

 

«اين همايش بزرگ بار ديگر وفاداري خود را به برنامه صهيونيستي كه در همايش‌هاي پيشين ابراز شده بود، مورد تأكيد قرار مي‌دهد و اميدواراست كه در آينده‌اي نه چندان دور برادران ما در سراسر جهان از حقوق مدني و سياسي كامل برخوردار شوند و گروه مكابي‌هاي باستاني با تمامي ارگانهائي كه در راه هدف فوق تلاش مي‌كنند همكاري خواهد كرد.»

 

1916 ـ هلند

هفدهمين همايش سالانه فدراسيون صهيونيستي هلند در روزهاي 24 و 25 دسامبر در لاهه تشكيل جلسه داد.

 

حدود يكصد وبيست نماينده از جمله هيئت هاي نمايندگي خدمتگزاران صهيون و فدراسيون صهيونيستي بلژيك در اين همايش حضور يافتند. فدراسيون صهيونيستي هلند، بيست و شش  انجمن با يكهزار و ششصد و شش عضو را در بر مي‌گيرد.

اعانات: صندوق فلسطين 453 / 11 فرانك، صندوق مركزي 913 فرانك؛ صندوق ملي 709 / 10 فرانك

 

1917 ـ هلند

اجلاس سالانه صهيونيستهاي هلند در روز يازدهم ژانويه با شركت يكهزار نفر از پرداخت كنندكان اعانه تشكيل شد.

 

1917 ـ ايالات متحده امريكا

حزب سوسياليست يهود با شركت چهارصد نماينده در نيويورك تشكيل شد. برنامه بال مورد تصويب قرار گرفت.

 

1917 ـ روسيه

حدود دويست نماينده در همايش ميزراچي در پترزبورگ شركت كردند و جلسات بحث و سخنراني 5 روز ادامه يافت. پنجاه خاخام سرشناس كشور در اين اجلاس شركت كردند. ميزراچي در نود و پنج شهر در بيست و هشت ايالت، يكصد و نوزده شعبه دارد.

 

1917 ـ ايالت متحده امريكا

«شهسواران صهيون»20 دوازدهمين اجلاس  سالانه خود را در مينه‌پوليس و سن پل برگزار كردند. شهسواران صهيون از هفتاد و شش انجمن تشكيل شده است و چهار هزار و دويست عضو دارد.

 

كنوانسيون عبراني‌ها در روزهاي â1، 11 و 12 فوريه در نيويورك تشكيل شد. بسياري از اساتيد زبان عبري از تمامي نقاط كشور در اين همايش حضور يافتند.

 

يازدهمين نشست سالانه شوراي صهيونيستي نيويورك روز شانزدهم فوريه با حضور هشتاد و هشت نماينده از سي انجمن تشكيل شد.

 

صفحه 2




نام:                
پست الکترونیک:
موضوع :
نظر شما :


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
طراحی شده توسط شرکت رايان کاوه


 
www.iichs.org