ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» نشريه الکترونيکي زنان » شماره ۱۱، زنان هنرمند : زنان خوشنویس، عفت نسابه (سکینه)

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

138

غزه در آتش و خون

 

 

رقص چوبها به مناسبت کودتای 28 مرداد

 

 

پیشینه فرش

 

 

زندگی و اقدامات لارنس آلمانی در ایران
مطیع ترین وزیر امور خارجه ایران
سهم  ساواک در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی
محمد باقرخان تنگستانی

اخبارNEWS

فروشگاه مجازي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران افتتاح شد  |+| بزودی آغاز به کار وب سايت جديد موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

شماره ۱۱، زنان هنرمند : زنان خوشنویس، عفت نسابه (سکینه) 

 دیگر مطالب خواندنی این شماره

 زنان هنرمند

 

 

فاطمه سلطان بنت مقصودعلی

مریم نائینی

ضیاء السلطنه (شاه بیگم) بنت فتحعلی شاه

عفت (همایون سلطان خانم) بنت فتحعلی شاه

شریفه امینه صفوت

عفت نسابه (سکینه)

_____________________________________________________

 

زنان خوشنویس، کاتبان قرآن

 

1) فاطمه سلطان بنت مقصودعلی

 از خطوط او قرآن وزیری دو صفحه اول متن و حاشیه مذهّب عالی، جلد سوخت عالی قدیم. اصل متن نسخ کتابت خفی خوش قرن نهم. پنج صفحه آخر نونویس نسخ ورقاع کتابت خودش که چنین تکمیل شده است: «حسب الامر حضرت خورشید مرتبت بلقیس حشمت نتیجة دودمان سلطنت و شهریاری و خلاصة خاندان خوقنت و جهانداری سلطان بیگم ابنه السلطان ابن السلطان ابن السلطان شاه عالم پناه طهماسب خلدالله ملکه ابدالابدین یوم الدین علی یدالخاسر و بالسعی القاصر منی و انا المتاجه الی رحمه ربی الرحمن بنت مقصود علی، فاطمه سلطان. امید که به چشم مغفرت و خط پوشی در آن نظر فرموده و به عین و عنایت و فضل بی نهایت از عیوب و نواقص آن گذشته به عوض هر عیبی بر لوح ضمیر خود حسنی ثبت فرمایند و چنین است زیرا که اکسیر همت ایشان مجموع نواقص را متمم است. تحریرا فی شهر ربیع الاول سنه 982 » .

 

عکس تزئيني است

 

2) مریم نائینی

 از زنان خوشنویس قرن 14 هـ .ق  نوادة عبدالوهاب نائینی از نمونه خطهای او قرآن وزیری جلد روغنی. دو صفحه افتتاح متن و حاشیه مرصع نسخ و رقاع کتابت خفی متوسط با رقم: «امروز که ... سریر سلطنت دولت علیه ایران بوجود مبارک ... ناصرالدین شاه ... مزین است ... این کمینه کنیز دیرینه را هم که تکلیفش پنبه ریسی بود خیال خوشنویسی دامنگیر شد ... پیشکش نمود... حرره مریم من نواده مرحوم حاج عبدالوهاب نائینی اعلی الله مقامه... فی شهر جمادی الاولی من شهور سنه 1302».

 

عکس تزئيني است

 

3) ضیاء السلطنه (شاه بیگم) بنت فتحعلی شاه

 از زنان خوشنویس، هنرمند و شاعر. خواهر محمود میرزا قاجار و دختر مریم خانم. وی تحت نظر مهد علیا مادربزرگ خود پرورش یافت و پس از مرگ وی تمام اموالش به او منتقل شد. از خطوط او، قرآن رحلی جلد ساغری منگنه. دو صفحه افتتاح و متن و حاشیه مذهب مرصع نسخ و رقاع کتابت خفی متوسط با رقم: «ضیاء السلطنه ... بنت... فتحعلی شاه... سال 1265». در آستانه حضرت معصومه (ع) نگهداری می شود.

 

عکس تزئيني است

 

4) عفت (همایون سلطان خانم) بنت فتحعلی شاه

 از زنان عارف، شاعر و خوشنویس، قرن 13 هجری. وی به خانم خانمان نیز مشهور بود . او خواهر حسینعلی میرزا فرمانفرمای فارس و همسر ابراهیم خان ظهیرالدوله بود. بنا به نوشته محمود میرزا در تذکره نقل مجلس، از علوم نجوم، هیئت و مقدمات عربی بهره داشت. خط نستعلیق و شکسته را خوب می نوشت و شعر نیز نیکو می سرود. چون عارف مسلک بود غالباً مثنوی مولوی می خواند و در اشعاری که به سبک مثنوی داشت عفت تخلص می نمود.

 

عکس تزئيني است

 

5) شریفه امینه صفوت

 از خطوط او یک لوح ثلث پنجه انگ و نسخ نیم دو دانگ خوش با رقم :

 

«کتبه شریفه امینه صفوت بنت مصطفی الکوتاهی زوجه السید حسن یمنی» است که در موزه اسلامی ترکیه نگهداری می شود.

 

    

   

عکس تزئيني است

عکس تزئيني است

 

عفت نسابه (سکینه)

از زنان ادیب و شاعر قرن 13 هـ .ق وی دختر میرزا عبدالله نسابه و اهل شیراز و زنی با کمال و استعداد بود. بنا به نوشتة مؤلف تذکره دلگشا، عفت با آن که محضر اساتید بزرگ شعر و ادب را درک نکرده بود، با وجود این طبعی توانا داشت و اشعار نغزی می سرود. حسینعلی میرزا فرمانفرما حاکم شیراز که از دانش و کمال او آگاهی یافت، وی را به اندرون حرمش دعوت کرد و تعلیم و تربیت زنان و دخترانش و ثبت و ضبط امور اندرون را به او سپرد. عفت، عزت و احترام خاصی نزد فرمانفرما داشت. پس از مرگ فرمانفرما به خانه خود رفت. وی معاصر شعرای بزرگی چون فتحعلی خان صبا، عبدالوهاب نشاط و مجمر اصفهانی بود و از آنان الهام می گرفت.

 

 

 

عکس تزئيني است

 

 

 دیگر مطالب خواندنی این شماره

 بناهاي تاريخي : مدرسه شاهزاده ها

 زنان دربار: گلبدن باجی خازن

 کتاب: تاریخ عضدی، بیست و سه ادیبه

 




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org