ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventsForeign Policy StudiesNewswith caravan of history(photo)conferenceswith caravan of history(doc)
» مقالات » خورشيد سامراء ۲ (صفحه ۲)

 

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 نشریه الکترونیکی بهارستان

123

اخبارNEWS

8 خرداد 1392-  بنا به درخواست و هماهنگي قبلي، تعداد 20 تن از دانشجويان رشته‌هاي مطالعات آرشيوي از دانشگاه تهران و نيز علم اطلاعات و دانش‌شناسي از دانشگاه الزهرا (س) به همراه مدرس مربوطه ... » ادامه خبر
 

---------- N E W S ---------- N E W S ---------- N E W S ---------- N E W S ---------- N E W S ---------- N E W S ---------- N E W S ---------- N E W S ---------- N E W S ---------- N E W S ---------- N E W S ---------- N E W S ----------

 

7 خرداد 1392- در موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران به تاريخ 7/3/92 نشست علمي با حضور 25 تن از كارشناسان و پژوهشگران موسسه طي 2 ساعت برگزارگرديد. در اين نشست آقاي رضا فراستي مدير اطلاع رساني ...

» ادامه خبر

 

---------- N E W S ---------- N E W S ---------- N E W S ---------- N E W S ---------- N E W S ---------- N E W S ---------- N E W S ---------- N E W S ---------- N E W S ---------- N E W S ---------- N E W S ---------- N E W S ----------

 

خرداد  1392- کتاب «انقلاب علمی و ریشه های آن در غرب و ایران» در سال 1392 به زیور طبع آراسته خواهد شد. موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران با رویکرد نقد فلسفه غرب و مدرنیته و تاثیرات آن بر ایران این پژوهش را حمايت کرده...   » ادامه خبر

 

بروشور معرفی آثار و محصولات

معرفی آثار و محصولات

موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

( کلیک کنید)

حماسه آزادسازی خرمشهر

 

احیای کاپیتولاسیون

 

انتخابات داغ

حسین مکی

 

پرونده محرمانه بیماریهای ناصرالدین شاه

 

التحولات السیاسیه فی ایران - الدین و الحداثه و دورهما فی تشکیل الهویه الوطنیه

التحولات السیاسیه فی ایران

الدین و الحداثه و دورهما فی تشکیل الهویه الوطنیه

 

 

جوان و تاریخ

 

 

همایش بین المللی کالبد شکافی سیاست بریتانیا در ایران

 

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 59

 

 

 

کتابفروشی سرای تاریخ

 

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

خورشيد سامراء ۲ (صفحه ۲) 

حاج‌ شيخ‌ عبدالحسين‌ تهراني‌ توفيق‌ يافته‌ بود که‌ با خشتهاي‌ ارسالي‌ از ايران‌ گنبد عظيم‌ سامراء را مطلا نمايد. ناصرالدين‌ شاه‌ چهار سال‌ پس‌ از ارسال‌ خشتها خود به ‌زيارت‌ عتبات‌ عاليات‌ در عراق‌ رفت‌ و درباره‌ سامراء و گنبد حضرت‌ عسکريين‌ چنين‌ نوشت‌:

 

وارد صحن‌ مقدس‌ شديم‌ گنبد حضرت‌ عسکريين (ع‌) را که‌ طلا کرده‌ايم‌. بسيار بسيارخوب‌ و قشنگ‌ و خوش‌ ترکيب‌ است‌. گنبد بزرگ‌ خشت‌ طلا زيادي‌ برده‌ است‌.حضرت‌ سه‌ صحن‌ دارد. دو تا بزرگ‌ يکي‌ کوچک‌تر. صحنها را همه‌ ما تعمير کرده ]ايم[. طاق‌ نماه‌ از کاشي‌ خوب‌ کرده‌اند. به‌ دست‌ شيخ‌ عبدالحسين‌ مرحوم‌. اغلب‌ تعميرات‌ اينجا را الحمدلله‌ تعالي‌، من‌ به‌ دست‌ شيخ‌ عبدالحسين‌ مرحوم ‌کرده‌ام‌. خلاصه‌ خدام‌ کمي‌، يعني‌ به‌قدر سي‌ نفر با سيدعلي‌ کليددار، که‌ ريش‌محرابي‌ سياهي‌، و روي‌ آبله‌ و ابروي‌ سياه‌ و چشم‌ شهلاي‌ سياهي‌ دارد، با قدري‌علم‌ها در دست‌ آمدند... .

کليددار مي‌گفت‌ من‌ شيعه‌ هستم‌. شيخ‌ محمد برادر شيخ‌ عبدالحسين‌ مرحوم‌، و آخوند ميرزا محمدباقر سلماسي‌ پسر ملا زين‌العابدين‌ سلماسي‌، که‌ مدت‌ مديدي ‌است‌ در اينجا توطن‌ دارد، آمدند عالمي‌ از شيعه‌ همين‌ است‌. در اينجا وارد به‌ رواق‌]و] از آنجا وارد ضريح‌ و تحت‌ قبه‌ عسکريين‌ شديم‌. زيارت‌ خوانده‌ ] شد و[ توي‌ضريح‌ رفته‌، طواف‌ مراقد مطهره‌ به‌ عمل‌ آمد ]بعد[ بيرون‌ آمده‌ زيارت‌ حليمه‌خاتون‌، خوانده‌، بعد بالاي‌ سر، نماز ظهر و عصر خوانده‌ شد بعد رفتيم‌ به‌ مقام‌غيبت‌ حضرت‌ صاحب‌الامر (ع‌). ابتدا گنبد کاشي‌کاري‌ از بناهاي‌ مرحوم‌ محمدعلي ‌ميرزا مرحوم‌ حاکم‌ کرمانشاهان‌ زير گنبد مسجد است‌. تويش‌ همه‌ گچ‌کاري‌، يادگار زيادي‌، باز مردم‌ نوشته‌اند. بعد دري‌ است‌ که‌ داخل‌ زيرزمين‌ مي‌شود، که‌ حضرت‌غايب‌ شده‌اند. بيست‌ پله‌ مي‌خورد تا پايين‌. بعد محوطه‌اي‌ است‌ کوچک‌ به‌ سقف‌ يک‌ روزنه‌ دارد. بعد از آن‌ هم‌ محوطه‌ مسقف‌ کوچکي‌ است‌ مثل‌ ايوان‌ که‌ يک‌ روزنه ‌درازي‌ از بغل‌ ديوار دارد، که‌ روشني‌ مي‌افتد و آينه‌کاري‌ است‌. آنجا دري‌ است‌، در چوبي‌ از بناهاي‌ الناصر بالله‌ خليفه‌ عباسي‌ که‌ تاريخش‌ 606 هجري‌ قمري‌ که ‌ششصد و هشتاد و يک‌ سال‌ است‌ پيش‌ از اين‌ بنا شده‌ ]است‌[. هنوز آن‌ در بي‌عيب ‌مانده‌، و اطراف‌ در که‌ تاريخ‌ و غيره‌ نوشته‌اند، چنان‌ خوب‌ منبت‌کاري‌ و از چوب‌ درآورده‌اند، که‌ عقل‌ حيران‌ مي‌ماند. و اين‌ آيات‌ و عبارات‌ که‌ بعضي‌ خوانده‌ شده‌ ]است‌[ آنجا نوشته‌اند (در ضلع‌ سمت‌ راست‌) بسم‌الله‌ الرحمن‌الرحيم‌ قل‌ لا اسئلکم‌ عليه‌ اجرا الا الموده‌ في‌القربي‌ «سوخته‌ است‌»  (نزوله‌ حسناً) دوره‌ در: ان‌ الله‌ غفور شکور هذا ما امر بعلمه‌ سيدنا و مولانا الامام‌ المفترص‌ طاعته‌ علي‌ جميع‌ الانام‌،ابوالعباس‌ احمد الناصر لدين‌ لله‌، اميرالمومنين‌ و خليفه‌ رب‌العالمين‌ الذي‌ طبق‌البلاد احسانه‌ و عدله‌ و عمر العباد بره‌ و فضله‌ قرن‌الله‌ اوامره‌ الشريفه‌ استمراراً بالتنحج‌ و اليسر و جنوده‌ بالتائيد و النصر و جعل‌ لا يامه‌ المخلده‌ حداً لا يکون ‌اجوده‌ و لا برايه‌ الممجده‌ سعداً محتواً بزياده‌ في‌ عز يخضع‌ له‌ الاقدار فيطعه‌ عواصيها و ملک‌ خشع‌ له‌ الملوک‌ ليملکه‌ نواصيها يتولي‌ الملوک‌ الحسين‌ بن‌ سعداًالموسوي‌ يرجوالحيات ضلع‌ سمت‌ چپ‌ (في‌ايامه‌ المخلده‌ و يتمني‌ انفاق‌ بقيه‌ عمره‌ في‌الدعاء لدولته‌ المؤيده‌ استجاب‌ الله‌ ادعيه‌ في‌ايامه‌ الشريفه‌ السنيه‌) زير دربعد از وضع‌ آنچه‌ سوخته‌ است‌ (من‌ سنه‌ ست‌ و ستمائه‌ الهلاليه‌ و حسبنالله‌ و نعم‌الوکيل‌ و صلي‌الله‌ علي‌ سيدنا و خاتم‌ النبين‌ و علي‌اله‌ الطاهرين‌). اين‌ در، پر بزرگ‌ نيست‌ و ترکيب‌ در مربع‌ بالاي‌ در، هلالي‌ وسط درها شبکه]اي‌[ است‌، از چوب‌ طول‌ يعني‌ ارتفاع‌ در، تخميناً دو زرع‌ عرض‌ درهم‌ بهم‌ چنين‌، بعد داخل‌ محوطه‌ بسيار کوچکي‌ که‌ جاي‌ چهار نفر آدم‌ است‌، که‌ بزور بنشيند، مي‌شوند. آنجا را شيخ‌ محمد، کاشي‌ کاري‌ کرده‌ است‌. اسم‌ ما را هم‌ نوشته‌ است‌. آنجا چراغي‌ روشن‌ کرده‌، آنجا رفتم‌. در آنجا يک‌ چاهي‌ است‌، دور چاه‌ مرمر است‌. دهن‌ چاه‌ کوچک‌ است‌. همين‌ قدراست‌ که‌ يک‌ نفر توي‌ چاه‌ برود. گودي‌ چاه‌ دو زرع‌ مي‌شود، که‌ حضرت‌ آن‌ ميان‌غيبت‌ فرموده‌اند. بوي‌ عطر خوشي‌ از توي‌ چاه‌ مي‌آمد. دو رکعت‌ نماز آنجا کردم‌.قدري‌ نشستم‌ به‌ شيخ‌ محمد حکم‌ شد شبکه‌ مطلائي‌ ساخته‌ روي‌ چاه‌ بگذارد، که‌کسي‌ من‌ بعد توي‌ چاه‌ نرود. بعد آمدم‌ بيرون‌، رفتم‌ بالاي‌ پشت‌بام‌. گنبد را درست‌ تماشا کرده‌، الحق‌ گنبد مطهر ثاني‌ ندارد. بسيار بسيار خوب‌ است‌. از بالاي‌ بام‌ اطراف ‌و توي‌ قلعه‌ سامره‌ هم‌ پيدا بود. توي‌ قلعه‌ بسيار خراب‌ است‌. اطراف‌ شهر قديم‌ سامره‌ همه‌ خرابه‌ است‌. و پيدا بود بسيار شهر قلعه‌ بسيار خراب‌ است‌. اطراف‌ شهر قديم‌ سامره‌ همه‌ خرابه‌ است‌. و پيدا بود بسيار شهر عظيمي‌ بوده‌ است‌. قلعجات ‌زيادي‌ که‌ همه‌ ديوارهاي‌ آن‌، و بروجش‌ باقي‌ است‌. از آجر و خشت‌ پيدا بود...ضريح‌ امامين‌ ]از[ فولاد است‌. از بناهاي‌ شاه‌ سلطان‌ حسين‌ صفوي‌ ]است‌[. بسيارخوب‌ ساخته‌اند. اول‌ مرقد و صندوق‌ امام‌ علي‌النقي‌ است‌. دوم‌ صندوق‌ امام‌ حسن‌عسکري‌، سوم‌ در توي‌ همين‌ ضريح‌، صندوق‌ نرجس‌ خاتون‌، والده‌ صاحب‌الامراست‌. رو به‌ طرف‌ مشرق‌، ضريح‌ حليمه‌ خاتون‌ است‌، دختر امام‌ محمدتقي‌ است‌. چسبيده‌ به‌ ضريح‌ حضرت‌. ضريح‌ از برنج‌ است‌. بناي‌ گنبد حضرت‌ و صحن‌ و... از بناهاي‌ احمدخان‌ دنبلي‌ است‌. توي‌ گنبد آينه‌ کاري‌ خوبي‌ است‌. از محمدعلي‌ خان ‌هندي‌، پادشاه‌ لکناهور، يا وزير بوده‌ است‌. گنبد مطهر از بناهاي‌ ما است‌. عجب‌ گنبدطلاي‌ خوبي‌ است‌. يک‌ چهل‌ چراغ‌ هجده‌ لاله‌ هم‌ از ما با روشنايي‌ پيشکش‌ شده‌ است‌. آويزان‌ از رواق‌ ]است‌.[ قنديل‌ و... هيچ‌ ]چيز ديگر[ نيست‌، لخت‌ است‌.14

 

ناصرالدين‌ شاه‌ در سفرنامه‌ خود اشاراتي‌ هم‌ به‌ اهل‌ سامراء و خلق‌ و خوي‌ آنان‌ دارد که‌ ذکر آن‌ تکراري‌ است‌ .شاه‌ ايران‌ نيز از زورگيري‌ اهل‌ سامراء در امان‌ نبوده‌ و مجبور شده‌ سيصد تومان‌ انعام‌ بپردازد.


در 1304 قمري‌ ابوالحسن‌خان‌ اردلان‌ (فخرالملک‌) سفري‌ به‌ عتبات‌ دارد که‌ با ذکر بخشي‌ از خاطرات‌ او که‌ مربوط به‌ سامراء و ملاقات‌ با آيت‌الله‌ العظمي‌ سيد محمدحسن‌ شيرازي‌ مي‌شود به‌ اين‌ مقال‌ خاتمه‌ مي‌دهيم‌:

 

            مقارن‌ غروب‌ بود وارد قصبه‌ شديم‌ و به‌ زيارت‌ آستانه‌ مقدسه‌ شرفيابي‌ حاصل‌ نموده‌ دعاي‌ ذات‌ ملکوتي‌ صفات‌ همايوني‌ روحنا فداه‌ را به‌ جاي‌ آوردم‌. آقا سيدعلي‌ کليددار در ضريح‌ مطهر را باز کرد. اصل‌ قبر منور را زيارت‌ کرديم‌. حضرت‌ امام علي‌النقي‌ و حضرت‌ امام‌ حسن‌ عسکري‌ و حضرت‌ نرجس‌ خاتون‌، مادر حضرت‌ صاحب‌الزمان‌ عليهم‌السلام‌ در يک‌ ضريح‌ فولاد هستند و در پايين‌ پا ضريح‌ ديگر متصل‌ به‌ همين‌ ضريح‌ است‌ که‌ حليمه‌ خاتون‌، دختر امام‌ محمدتقي‌ عليه‌السلام‌ مدفون‌ است‌. زيارت‌ خوانده‌ بيرون‌ آمديم‌. در صحن‌ ديگر گنبد کاشي‌ است‌، که‌ محل‌غيبت‌ حضرت‌ صاحب‌الزمان‌ عجل‌الله‌ فرجه‌ است‌ و چاهي‌ است‌ ]که[ مي‌گويند حضرت‌ در آنجا غايب‌ شده‌اند. زيارت‌ خوانديم‌ گنبد طلاي‌ عسکريين‌ عليهاالسلام ‌در نوزده‌ سال‌ قبل‌ از اين‌ از جانب‌ سني‌ الجوانب‌ سرکار بندگان‌ اعليحضرت ‌شاهنشاهي‌ ناصرالدين‌ شاه‌ قاجار خلدالله‌ ملکه‌ به‌ توسط علي‌رضا خان‌ عضدالملک ‌طلا شده‌ است‌ و هنوز گنبدي‌ به‌ اين‌ عظمت‌ و بزرگي‌ نديده‌ام‌. خيلي‌ با شکوه‌ و خوب‌ دو گلدسته‌ کاشي‌ دارد که‌ يکي‌ از آنها ناتمام‌ است‌ و مرحوم‌ شيخ‌ عبدالحسين‌ از جانب‌ سرکار بندگان‌ همايوني‌ روحنا فداه‌ ساخته‌ است‌، ناتمام‌ است‌. مختصر بنايي‌ دارد که‌ تمام‌ کند.

            صحن‌ مطهر هم‌ همه‌ قبر است‌ و فرش‌ سنگي‌ و سرداب‌ ندارد. چندان‌ تعريفي ‌ندارد. خداوند توفيق‌ بدهد بسازند. ضريح‌ مطهر فولاد هم‌ اندکي‌ تعمير لازم‌ دارد مختصر خرجي‌ دارد. به‌ اتفاق‌ احمدخان‌ خدمت‌ جناب‌ ميرزا رسيديم‌. اول‌ در اتاق‌ بيروني‌ نشستيم‌ که‌ فرشهاي‌ پاره‌ ]ايي‌[ داشت‌. بعد از ساعتي‌ احضار به‌ اندرون‌ شديم‌. اتاقي‌ کوچک‌ به‌ چند قاليچه‌ مفروش‌ بود. قريب‌ پنجاه‌ جلد کتاب‌ هم‌ در طاقچه‌ها چيده‌ بودند خود جناب‌ ميرزا پوستيني‌ بر دوش‌ انداخته‌ بودند. عمامه‌ مولوي‌ بسيار کوچک‌ سبزي‌ بسته‌ بودند. ريش‌ سفيد صورت‌ نوراني‌ داشت‌. بعد از سلام‌ و تعارفات‌ از مسائل‌ لازمه‌ صحبت‌ شد. بدواً خيلي‌ دعا به‌ وجود سرکار بندگان‌ همايوني‌ روحنا فداه‌ نموده‌، واقعاً  اگر مراحم‌ ملوکانه‌ نبود اهل‌ تسنن‌ امسال‌ جناب‌ ميرزا را خيلي‌ اذيت‌ مي‌کردند.15 ثانياً بعضي‌ از سؤالات‌ را جواب‌ فرمودند و بعضي‌ را به‌ سکوت‌ گذرانيده‌، گريه‌ جواب‌ دادند. همين‌ قدر مي‌دانم‌، به‌ دلايل‌ عقليه‌ و شرعيه‌ طوري‌ فرمودند که‌ اسباب‌ حيرت‌ شد. آن‌ قدر فهميدم‌ خداوند بر ما رحم‌ کند انشاءالله‌، کار و بار بنده‌ که‌ خيلي‌ مغشوش‌ است‌، جز فضل‌ الهي‌ که‌ قلم‌ عفو بر جرائم‌ اين‌ عبد ذليل‌ کشيده‌ شود، چاره‌ ]اي‌[ ندارد والا با عدالت‌ خداوند درست‌ درنمي‌آيد. با کمال‌ ملال‌ و تأسف‌ بر احوال‌ خود برخاسته‌ به‌ منزل‌ آمديم‌ و در اين‌ ساعت‌ از خداوند توفيق‌ و مغفرت‌ مي‌خواهم‌. اللهم‌ اغفرلنا و ارحمنا و عافنا و اعفو عنا في‌الدنيا و الاخره‌ به‌ محمد و آله‌.16

 

روز چهارشنبه‌ سوم‌ اسفند ماه‌ 1384 مصادف‌ با 23 محرم‌ 1427 دست‌ ناپاک ‌فرزندان‌ يزيد و متوکل‌ عباسي‌ به‌ فرمان‌ اشغال‌گران‌ صليبي‌ ــ صهيوني‌ گنبد و بارگاه ‌امامين‌ همامين‌ عسکريين )عليهماالسلام‌) را منفجر نموده‌ و از بين‌ بردند اين‌ جنايت ‌انساني‌، ديني‌ و تاريخي‌ ريشه‌ در تفکرات‌ پليد وهابيون‌ منحطي‌ دارد که‌ با دستان‌ ناپاک‌ خود از کشتن‌ هيچ‌ مسلماني‌ اعم‌ از شيعه‌ و سني‌ ابا ندارند. پس‌ از تخريب‌ بقيع‌ مظلوم‌ اين ‌بزرگترين‌ جنايت‌ وهابيون‌ در حق‌ عالم‌ اسلامي‌ و بشريت‌ است‌. حرم‌ ائمه‌ معصومين‌ در سامراء بار ديگر با شکوه‌تر از قبل‌ ساخته‌ خواهد شد تا باز ديدن‌ گنبد طلايي‌ عظيم‌ آن ‌باعث‌ سرور قلوب‌ مومنين‌ گردد  اما مطمئناً خانه‌ استکبار جهاني‌ و عوامل‌ تکفيري‌ آن‌ پس‌ از اين‌ جنايت‌ همانند کاخ‌ متوکل‌ عباسي‌ ويرانه‌ خواهد گرديد. ان‌شاءالله‌ و سيعلم‌الذين‌ ظلموا اي‌ منقلب‌ ينقلبون‌.

 صفحه 1

 

___________________________________________

 

12. مؤسسه‌ مطالعات‌ تاريخ‌ معاصر ايران‌، سفرنامه‌ عضدالملک‌ به‌ عتبات‌.

13. دائره‌المعارف‌ الاسلاميه‌ الشيعيه‌، ج‌ 13، ص‌ 153 .

14. سفرنامه‌ ناصرالدين‌ شاه‌ به‌ عتبات‌.  به‌ کوشش‌ محمدرضا عباسي‌ ــ پرويز بديعي‌، سازمان‌ (اسناد ملي‌ ايران‌)، 1373 ، صص‌ 166، 167، 170 .

15. يکي‌ از دلايل‌ حضور ميرزاي‌ شيرازي‌ در سامراء سر و سامان‌ دادن‌ به‌ وضعيت‌ حرم‌ مطهر عسکريين‌ بود که‌ در غربت‌ خاصي‌ بسر مي‌برد. حضور مرجع‌ بزرگ‌ شيعيان‌ در سامراء توجه‌ شيعيان‌ را به‌ آن‌ شهر بيشتر جلب‌مي‌کرد و همين‌ باعث‌ عمران‌ و آباداني‌ بيشتر شده‌ و حاشيه‌ امنيتي‌اي‌ هم‌ براي‌ زوار و هم‌ حرم‌ مطهر سامراء فراهم‌ مي‌ساخت‌. با مرگ‌ ميرزاي‌ شيرازي‌ متأسفانه‌ اين‌ حرکت‌ تعقيب‌ نشد و آثار خير فرهنگي‌ و عمراني‌ آن‌ بزرگمرد به‌ سرعت‌ رو به‌ نابودي‌ گذاشت‌. تداوم‌ اقدام‌ ميرزا مي‌توانست‌ سامراء را تبديل‌ به‌ شهري ‌شيعي‌نشين‌ نمايد و اگر چنين‌ شده‌ بود وهابيون‌ سلفي‌ با آرامش‌ کامل‌ نمي‌توانستند چنين‌ جسارتي‌ را نسبت‌ به‌ حرم‌ مطهر عسکريين‌ روا دارند.

16.  از حريم‌ تا حرم‌.  سفرنامه‌ ابوالحسن‌خان‌ فخرالملک‌ به‌ عتبات‌، به‌ کوشش‌ محمدرضا عباسي‌، سازمان‌ اسناد ملي‌، 1372، صص‌ 66- 65 .

 



نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org