ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» مقالات » نظميه در عصر قاجار؛ سوئديان و تأمين نظم

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

138

غزه در آتش و خون

 

 

رقص چوبها به مناسبت کودتای 28 مرداد

 

 

پیشینه فرش

 

 

زندگی و اقدامات لارنس آلمانی در ایران
مطیع ترین وزیر امور خارجه ایران
سهم  ساواک در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی
محمد باقرخان تنگستانی

اخبارNEWS

فروشگاه مجازي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران افتتاح شد  |+| بزودی آغاز به کار وب سايت جديد موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

نظميه در عصر قاجار؛ سوئديان و تأمين نظم 

 

نيلوفر کسري

 

در سال 1291ق دولت مرکزي جهت برقراري نظم و امنيت جامعه تصميم به استخدام مستشاران در ادارات نظميه گرفت. در ابتدا کشورهاي فرانسه و ايتاليا مورد توجه قرار مي‌گيرند، اما به دليل اينکه آنان نمي‌خواستند در درگيريهاي دو قدرت بزرگ عصر (انگليس و روسيه) وارد شوند، از قبول اين امر خودداري مي‌ورزند. بدين جهت دولت ايران به آمريکا و سوئد مراجعه نموده از آمريکا مستشار عالي و از سوئد مستشار نظامي خواست. بدين ترتيب مستشاران سوئدي جهت ترتيب بخشيدن و منظم نمودن نظميه وارد ايران شده. اين گروه مستشاران به رياست وستداهل به ايران آمدند.

 

 

 

 

 

 

در ابتدا، ورود اين مستشاران با مخالفت روبه‌رو شد و قاسم خان پوروالي سردار همايون که در آن زمان رياست نظميه را داشت و عده‌اي از صاحب‌منصبان آن با ورود سوئديان مخالفت کردند و حتي عده‌اي استعفاي خود را نوشتند، اما عين‌الدوله وزير کشور وقت خواهان انسجام بخشيدن به امور نظميه بود. بدين ترتيب وستداهل و همراهانش به ايران وارد شدند و مدت سه ماه درباره نظميه ايران مطالعه کردند و سپس طرح خود را ارائه دادند.


وستداهل در يک اقدام فوري 60 تن از صاحب‌منصبان نظميه را اخراج کرد و پليس سوار و دسته موزيک را به يالمارسن رياست ژاندارمري تحويل داد. کميسرهاي موجود را در يکديگر ادغام و محافظت از منطقه تجريش و شاهزاده عبدالعظيم را به ژاندارمري واگذار نمود. سپس دو ساخلو يکي در يوسف‌آباد و ديگري در باغشاه آماده ساخت. ساخلوي اول جهت تعليم پاسبانهاي جديد و ساخلوي دوم محل آموزش افسران بود. بدين ترتيب به طور همزمان و ظرف مدت شش ماه ششصد نفر نيروي جديد آموزش ديده براي نظميه فراهم شد. رياست اين دو آموزشگاه برعهده ارفانس قرار داشت. در اين دو دوره شش ماهه صاحب‌منصبان سوئدي به کمک مترجم به پاسبانها و افسران ايراني آموزش مي‌دادند. پس از تهيه نيروي جديد ارفانس رياست پليس، برگدال رياست تأمينات ويژه و وستداهل رياست نظميه را برعهده گرفت. اندکي بعد بين ارفانس و وستداهل اختلاف افتاد و ارفانس کشور را ترک کرد.

 

وستداهل نيروهاي جديدي از سوئد وارد نمود. اريسکون، بيورلينگ، فوگل کلو، مادمورل گاد (تشخيص هويت) و شوبرگ (زندانبان). اداره تأمينات شامل دوازده کميسري مي‌شد که هر يک از آنها حداقل ده نفر مأمور داشت و حوزه استحفاظي آنها مشخص بود. اين حوزه ها بنابر تقاطع کوچه‌ها و خيابانها پايه‌گذاري شده بودند. بدين ترتيب افراد متخلف در هر يک از اين حوزه‌ها دستگير و به زندان نظميه که در آن زمان در زيرزمين اداره نظميه در ميدان سپه واقع بود برده مي‌شدند و پس از تنظيم پرونده به دادگستري ارجاع مي‌گشتند. اين سيستم همچنان تا پايان عصر قاجار ادامه داشت. 




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org