ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» مقالات » نقش سرمايه‏‌گذاريهاي خارجي در توسعة صنعتي ايران 1334-1357

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

138

غزه در آتش و خون

 

 

رقص چوبها به مناسبت کودتای 28 مرداد

 

 

پیشینه فرش

 

 

زندگی و اقدامات لارنس آلمانی در ایران
مطیع ترین وزیر امور خارجه ایران
سهم  ساواک در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی
محمد باقرخان تنگستانی

اخبارNEWS

فروشگاه مجازي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران افتتاح شد  |+| بزودی آغاز به کار وب سايت جديد موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

نقش سرمايه‏‌گذاريهاي خارجي در توسعة صنعتي ايران 1334-1357  

 

دکتر فريدون برکشلي

 

 

 

 

اولين حرکتها به منظور ايجاد صنايع ماشيني در ايران از دوران حکومت رضاخان آغاز شد. در اين دوره صدور کالاهاي سرمايه‌اي و ماشين‌آلات صنعتي به وسيله ممالک توسعه‏‌يافته به صورت يک رشته مهم از فعاليتهاي اقتصادي درآمده بود. طي اين دوره، دولت با در اختيار داشتن بخش اعظم امکانات مالي و اقتصادي کشور، اغلب کارخانجات را با منابع دولتي ايجاد نمود. درآمد حاصل از فروش نفت در اختيار دولت بود و دولت نيز ضرورتي براي سهيم کردن امکانات مالي خود با جامعه و بخش خصوصي نمي‏ديد.


بخش خصوصي ايران، که مستقلاً از حمايت مناسب دولت برخوردار نبود، مي‌کوشيد تا با برخورداري از مشارکت خارجي، حتي به مقدار اندک، خود را زير چتر حمايتي شرکتهاي بين‌‏المللي و چندمليتي قرار دهد و از انواع امتيازاتي که سرمايه‏‌گذاران خارجي در ايران به دست مي‏‌آوردند، بهره‌‏مند شود.


طي جنگ جهاني دوم و هنگام اشغال نظامي ايران به وسيلة قواي متفقين، اقتصاد ايران با تورم و کمبودهاي بي‏ سابقه مواجه گرديد.


همزمان با اين تغييرات در روند رشد نسبي بخش خصوصي تسهيلاتي نيز به منظور جلب مشارکت سرمايه‌گذاريهاي خارجي صورت گرفت که عمدتاً در قالب " قانون جلب و حمايت سرمايه‏‌هاي خارجي" تنظيم يافته بود. فعاليت شرکتهاي عمدة خارجي در ايران عملاً از سال 1336 شروع شد. در اين سال دو شرکت آمريکايي و فرانسوي تاسيس شد.


صنايع ماشين‌‏آلات و لوازم الکتريکي و غيرالکتريکي، با 37 مورد، بيشترين شرکتهاي خارجي را به خود اختصاص داده بودند و صنايع شيميايي و دارويي و وسايط نقليه و لوازم حمل و نقل به ترتيب در مرتبه‌‏هاي دوم و سوم قرار داشتند. آمريکا اولين کشوري بود که بعد از جنگ دوم جهاني در ايران وارد سرمايه‌گذاري مستقيم گرديد. فعاليت شرکتهاي بزرگ آمريکايي و ژاپني تا پايان دورة حکومت پهلوي همچنان در صدر شرکتهاي خارجي در ايران باقي مانده است.


بررسي ماهيت اين سرمايه‌گذاريها نشان مي‌دهد که، همسو با اهداف صنعتي دولت، سرمايه‏‌گذاري اين شرکتها نيز در جهت تامين توليد داخلي به منظور پاسخگويي به مصرف داخلي و جايگزيني واردات بوده است. گذشته از نوسانات سالانه، صنايع پتروشيمي، بالاترين سهم را در سرمايه‏‌گذاريهاي خصوصي خارجي به خود اختصاص داده بود. پس از آن صنايع فلزي، ماشين‏‌آلات و لوازم الکتريکي و غيرالکتريکي، لاستيک‌سازي، مواد شيميايي و داروسازي جزو مهم‏ترين صنايع جذب‏ کنندة سرمايه‌هاي خصوصي خارجي بوده ‏اند.


نکتة مهم ديگر اين است که ترکيب جغرافيايي جذب سرمايه‏‌گذاريها در ايران به طور مستقيم و مشخص با ترکيب جغرافيايي واردات کشور همسو بوده است. در بخش صنعتي ايران، آثار مستقيم اشتغال‏زايي صنعتي، سرمايه‌گذاريهاي خارجي بسيار محدود بوده است. ظاهراً علت اصلي اين محدوديت تمرکز شديد فعاليت اين مشارکتها در تعداد اندکي از صنايع سرمايه‏‌طلب بوده است. ايجاد و رشد صنايع جديد در ايران، مانند صنايع شيميايي و دارويي، وسايط و لوازم حمل و نقل، عمدتاً به شرکتهاي خارجي ارتباط داشته است. الگوي صنعتي انتقال يافته از طريق شرکتهاي خارجي بر الگو و ترکيب مصرف جامعه ايراني تاثيراتي داشت که جنبه‏‌هاي منفي آن بيش از جنبه ‏هاي مثبت آن ارزيابي مي‏‌شود.


نتايج حاصل از بررسي حاضر نشان مي‌دهند که در کشورهاي در حال رشد نظير جمهوري اسلامي ايران تنها در پرتو يک خط مشي سنجيدة توسعه مي‌‏توانند از نتايج مطلوب سرمايه‏‌گذاري و مشارکت خارجي بهره‌مند گردند و در عين حال تاثيرات سوء حضور سرمايه‌هاي خارجي را به حداقل ممکن محدود سازند.




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org