ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» همايشها » اخبار همايش کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران۲

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

137

پیشینه فرش 

 

 

جریان شناسی سقوط پهلوی
سیر تاریخی ممنوعیت حجاب
پاکسازی و مرمت اسناد تصویری
نجم السلطنه

اخبارNEWS

تازه‌هاي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در نمايشگاه کتاب تهران |+| سير تاريخي تحريم در کتاب «انديشه تحريم و خودباوري» منتشر مي‌شود ‎ |+|

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

اخبار همايش کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران۲ 

 
عبدالله شهبازي
يک پژوهشگر تاريخ عنوان کرد:
تلاش انگليس براي سلطه بر ايران بيش از هفت قرن قدمت دارد
 
عبدالله شهبازي پژوهشگر تاريخ و سخنران همايش کالبدشکافي سياست انگليسي‌ها در ايران در رابطه با قدمت تاريخ ارتباط ايران و انگليس گفت: شروع ارتباط بريتانيا با ايران به دوره ايلخان و سفر نخستين هيأت انگليسي به کشورمان باز مي‌گردد.
 
به گزارش روابط عمومي و اطلاع‌رساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران نويسنده مقاله برگزيده «بريتانيا در تاريخ ايران» که يکي از سخنرانان همايش کالبدشکافي سياست انگليسي‌ها در ايران بود به قدمت بيش از هفت قرن رابطه انگليس با کشورمان اشاره کرد و افزود: سياستهاي انگليس سبب فروپاشي و سقوط صفويه و حتي حمله نادرشاه به هند بود تا استيلاي کمپاني هند شرقي را تأمين کند. وي با تأکيد بر کانونهاي مافيايي انگليس خاطرنشان کرد: ردپاي اين مافيا در جنگ ايران و روسيه هم ديده مي‌شود در حالي که در ظاهر روسيه با کشور ما در حال جنگ بود اما در پشت پرده ماجرا دستهاي انگليس ديده مي‌شد.
 
شهبازي با اشاره به نقش پيچيده انگليس در نهضت مشروطه تصريح کرد: هدف از تمام اين سياستها از هم پاشيدن ساختار حکومت سنتي ايران بود. اين محقق تاريخ ضمن تأکيد بر ضعفهاي دولت قاجار افزود: دوران قاجاريه حکومت مطلوب انگليسيها نبود به همين خاطر نقش انگليس در فروپاشي حکومت قاجار کاملا روشن است. وي درباره کودتاي 28 مرداد سال 1332 نيز سياستهاي انگليس را تعيين‌کننده دانست و تصريح کرد: در اين رخ داد تاريخي نيز انگليسيها پاي دولت آمريکا را براي دخالت در امور داخلي کشور ما باز کردند.

  

 

صاحب مقاله برگزيده «پيامدهاي اقتصادي حضور انگليسيها در ايران در سالهاي جنگ»
قحطي شديد مواد غذايي در دوران جنگ جهاني دوم،‌ خاطره تلخ مردم ايران از انگليسيهاست
 
نسرين نگاهبان،‌ با اشاره به نقش انگليسيها در تضعيف اقتصادي و ايجاد قحطي در کشورمان طي سالهاي جنگ جهاني دوم گفت:‌ در اين جنگ با وجود اعلام بي طرفي ايران، ‌متفقين به بهانه حضور تعدادي از مهندسين آلکماني در راه آهن ايران،‌ کشورمان را اشغال کردند.
 
به گزارش روابط عمومي و اطلاع‌رساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران،‌ صاحب مقاله برگزيده «پيامدهاي اقتصادي حضور انگليسيها در ايران در سالهاي جنگ» در سخنراني خود در همايش بين‌المللي کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران از 1800 تا 2012 ميلادي که از روز گذشته در تالار علامه اميني دانشگاه تهران در حال برگزاري است، با بيان اين مطلب افزود: ‌در پي قحطي شديد مردم همدان که انگليسيها را مقصر مي‌دانستند عليه آنان شورش کردند. با وجود اين انگليسيها مواد غذايي موجود را يا احتکار و يا به براي تامين آذوقه نيروهاي خود که در عراق مستقر بودند،‌ به اين کشور قاچاق مي‌کردند.
 
بنابه تاکيد اين محقق يکي از مهم‌ترين دلايل افزايش و جدي‌تر شدن اين قحطي، اشغال راههاي مبادلاتي و بنادر و وسايل حمل و نقل کشورمان از سوي متفقين بود. نگهبان خاطرنشان کرد: علاوه بر اين متفقين هنگام خروج از ايران وسايل مستعمل خود را به قيمتهاي بسيار گزاف به ايرانيان فروختند. به گفته نگهبان اوضاع مالي و تجاري کشور به گونه‌اي بود که ناچار به چاپ اسکناس بدون پشتوانه شديم و همين مسئله تورم و پايين آمدن ارزش پول ملي را رقم زد.
 
صاحب مقاله برگزيده «پيامدهاي اقتصادي حضور انگليسيها در ايران در سالهاي جنگ» با اشاره به تصرفات ملکي و دست‌اندازي اين کشور به منابع نفتي ايران و چپاول آن به عراق بدون پرداخت هيچ هزينه‌اي افزود:‌ بر اساس اسناد سازمان اسناد ملي،‌ تلفات بي شمار نيروي انساني را در اين دوره داشتيم که برخي پيامد مستقيم جنگ و برخي ديگر بر اثر پيامدهاي غيرمستقيم آن بوده است.
 

                 صفحه    1    2  




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org