ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» مقالات » اعتراض به ميزان مقرري ماهيانه به سبك شاهزادگان قجري!

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

138

غزه در آتش و خون

 

 

رقص چوبها به مناسبت کودتای 28 مرداد

 

 

پیشینه فرش

 

 

زندگی و اقدامات لارنس آلمانی در ایران
مطیع ترین وزیر امور خارجه ایران
سهم  ساواک در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی
محمد باقرخان تنگستانی

اخبارNEWS

فروشگاه مجازي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران افتتاح شد  |+| بزودی آغاز به کار وب سايت جديد موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

اعتراض به ميزان مقرري ماهيانه به سبك شاهزادگان قجري! 
نيلوفر کسري
 
              تعداد همسران و به تبع آن شاهزادگان شاهان قاجار و به خصوص ناصرالدين شاه بر هيچ كس پوشيده نيست اما مهمتر از تعدد همسران و فرزندان، ‌مقرريهايي است كه با وجود اوضاع سخت مملكت و گرسنگي و فقر مردم، براي اين همه شاهزاده تعيين مي‌شد و تازه بسياري از آنها به ميزان مقرريها معترض هم بودند؛ ‌اين هم سندي از اعتراض بيش از سيصد شاهزاده قجري به ميزان مقرري ماهيانه شان!
 
سند ذيل از جمله اسناد بسيار مهم درباري مربوط به دوران قاجاريه (زمان ناصرالدين شاه) است و از دسته اسناد عضدالملک قاجار مي‌باشد. عليرضا خان عضدالملک دايي‌زاده ناصرالدين شاه و برادرزاده مهد عليا مادر شاه بود و با وجود اينکه سواد زيادي نداشت ولي به دليل اخلاق مطيعانه و متديانه‌‌‌اش مورد قبول ايلات قاجار قرار داشت. به همين دليل در سال 1290 قمري از سوي ناصرالدين شاه به سمت ايلخاني گري ايل قاجار منصوب و به عنوان بزرگ ايل قاجار واسط بين شاهزادگان و درباريان گرديد. اين سند اشاره به موردي دارد که شاهزادگان قاجاري نسبت به دستورات و تصميمات شاه قاجار (البته اغلب بدليل اعتراض به ميزان مقرري ماهيانه خود) شکايت داشتند و به همين خاطر در درب منزل او بست نشسته‌اند و او سعي به حل مسالمت‌آميز قضيه و کسب الطاف شاه قاجار دارد. در زير متن سند که جزو اسناد موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي‌باشد آورده شده است.
 
***
سواد يادداشتي است که يوم سهشنبه نوزدهم جمادي‌الثاني قوي ئيل1302 به توسط جناب اقبال‌الدوله بخاکپاي مبارک فرستاده شده است.
 
در باب حقوق شاهزادهگان و خوانين قاجار مکرر به خاکپاي مبارک عرض و به حضرت اتابک اعظم مذاکره نموده‌ام، به جناب مستطاب عالي هم اظهار شده است و مکررا" از طرف قرين الشرف همايوني دستخط صريح منوط به بذل مرحمت صادر شده، تا درجه [اي] که ممکن بود از حضرات جلوگيري شد. از ديروز صبح سه شنبه نوزدهم هم قريب سيصد نفر از حضرات درين خانه که در حقيقت آستانه همايوني است متوفقند و اتصال هم افزوده مي‌شوند. اين ترتيب حالت من محتاج به تشريح و اظهار نيست. جناب مستطاب عالي خوب است بعرض رساند هر اقدام عاجلي که لازم است از طرف قرين الشرف همايوني بفرمايند.
همين قدر بدانيد که حضرات به هيج قسم به جز بذل مراحم ملوکانه متقاعد نخواهند شد.
[9880 ق]



نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org