ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» اخبار » اخبار ۳

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

137

غزه در آتش و خون

 

 

رقص چوبها به مناسبت کودتای 28 مرداد

 

 

پیشینه فرش

 

 

زندگی و اقدامات لارنس آلمانی در ایران
مطیع ترین وزیر امور خارجه ایران
سهم  ساواک در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی
محمد باقرخان تنگستانی

اخبارNEWS

فروشگاه مجازي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران افتتاح شد  |+| بزودی آغاز به کار وب سايت جديد موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

اخبار ۳ 

»عناوین اخبار 

 

» سید مصطفي فاضلي یکي از چهره هاي درخشان و خدمتگزاران عرصه سازندگي دارفاني را وداع گفت

» حماسه‌آفريني رئيسعلي دلواري توطئه دشمن را خنثي کرد 

» انتشار آلبوم تصاوير عليرضا پهلوي در بهارستان 126

» سيزدهمين آيين نکوداشت حاميان نسخ خطي ايران

» نرمافزار تاريخ معاصر ايران منتشر شد

» همايش «جلال و شمس روشنفکراني متفاوت» برگزار مي‌شود

 
 

 

 22 خرداد 1392

سيد‌مصطفي فاضلي يکي از چهره‌هاي درخشان و خدمتگزاران عرصه سازندگي دارفاني را وداع گفت
باسمه تعالي
انا لله و انا اليه راجعون
                                   
باغ سبز علم را بس ميوه‌هاست                                                                                          
بهترش خدمت به مخلوق خداست
           
بعدازظهر چهارشنبه 22 خرداد 1392 واحد تاريخ شفاهي يکي از ياران و همکاران خدمتگزار و صديق و نيز يکي از مصاحبه‌شوندگان خود به نام مهندس سيدمصطفي فاضلي را از دست داد.
 
شادروان سيد‌مصطفي فاضلي يکي از چهره‌هاي درخشان و خدمتگزاران عرصه سازندگي در احداث مراکز درماني، بيمارستان‌ها و درمانگاه‌هاي سراسر کشور بود که در آسمان آزادگي و وارستگي، همچون ستاره‌اي زيبا درخشيد. مردي‌که با عزت و شرف تا پاي جان در راه اعتلا و آباداني ايران زمين، مردانه کوشيد تا نام ايران و ايراني در عرصه گيتي همچنان استوار بماند.
 
او که در 1307 از يک خانواده روحاني در همدان چشم به جهان گشود، در‌حالي‌که بيشتر از نُه سال نداشت، پدرش را از دست داد و پس از آن به همراهي خانواده راهي تهران شد و تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در مدارس همايون و دارالفنون به پايان رساند.
 
آغاز جواني او با سالهاي پس از اشغال ايران توسط متفقين همزمان شد و اوضاع زمانه، او را به‌سوي طرفداري از جريانات ملي و مذهبي و همراهي با رهبران نهضت ملي شدن نفت کشاند. 
 
از ‌سوي ‌ديگر به دليل علاقه‌اي‌ که به کارهاي طراحي و معماري داشت پس از گذراندن دروس مقدماتي معماري، مدتي در اداره مهندسي ارتش فعاليت کرد و پس از پايان خدمت سربازي، تقدير او را در معرض کاري قرار داد تا در نخستين نهاد مدني و غيرحکومتي ايران يعني جمعيت شير و خورشيد سابق (هلال‌احمر کنوني) به فعاليت مشغول گردد. علاقه و جديت او در کارها به تدريج مورد توجه مسئولان وقت جمعيت قرار گرفت به‌طوري‌که پس از ايجاد بخش ساختماني جمعيت، نخستين طرح بزرگ مربوط به ساختمان بيمارستان فاتح در کرج را ارائه نمود. پس از آن طرح و اجراي ساختمان بيمارستان اروميه را دنبال کرد.
 
در سال 1340 پس از زلزله‌اي‌که در شهرستان لار در استان فارس پيش آمد و خرابي‌هاي بسياري به‌جا گذاشت، مرحوم فاضلي در ساختن شهر جديد لار و ايجاد مراکز مختلف و بيمارستان اين شهر مشارکت فعال داشت. کساني‌که وقايع آن زمان را به‌ياد دارند، هنوز با احترام از اين مرد و خدمات عمراني او در آن سال‌ها ياد مي‌کنند. خدمات او در ايجاد و گسترش بيمارستان‌ها و درمانگاه‌ها در شهرهاي بندر لنگه، بستک، بندرعباس، شيراز، مهاباد، گلپايگان، مشهد، کردستان، بناب، تبريز، مرند، ماکو، خوي و بسياري ديگر از مناطق و شهرهاي ايران ستودني است. اما فعاليت‌هاي او تنها به ساختن مراکز درماني خلاصه نمي‌شد بلکه همکاري صميمانه او با سازمان عمران جنوب موجب شد تا در استان‌هاي خوزستان و هرمزگان 700 کيلومتر جاده ساحلي ساخته شود و مردم محروم و زحمتکش خطه جنوب از آن بهره‌مند گردند.
 
افزون بر اين او موفق گرديد در ساختن بيمارستان و مراکز درماني دبي، عجمان و فجيره نيز مشارکت فعال داشته باشد. اقدامات او و همکارانش در جمعيت شير و خورشيد و ارائه خدمات درماني در شهرهاي مختلف ايران موجب شد تا جمعيت آبرو و جايگاه مناسب با شأن و منزلت ايران به‌دست آورد.
 
او در تمام مدت خدمات اداري از پشت ميزنشيني پرهيز کرد و همواره در بيابان‌هاي گرم و کويري ايران در جنوب و ساير نواحي به فعاليت‌هاي عمراني پرداخت. همين دور بودن از مرکز و عشق و پشتکاري‌که در خدمت به مناطق محروم داشت موجب گرديد تا نه تنها خود، بلکه همسر و فرزندانش در بيشتر اوقات، از لذت در کنار هم بودن محروم باشند.
 
مرحوم فاضلي با آن‌که در حوزه کار خود امکانات نسبتاً وسيعي در اختيار داشت از کسي شنيده نشده بگويد کمترين سوء‌استفاده مالي کرده باشد. کما اين‌که همواره به اندک اکتفا مي‌کرد و قلندروار خشت زير سر و به تارم هفت اختر پاي داشت. رندانه بر فلک ناز و بر ستاره حکم مي‌کرد. آن‌چه را به زبان مي‌گفت، به دل باور داشت از آن‌رو همکارانش به او ايمان داشتند و سخنانش را آويزه گوش مي‌ساختند.
 
اين‌جانب به پاس 15 سال مصاحبت نزديک با آن عزيز از دست رفته و در پاسداشت مقام او به يادآوري اين نکته‌ ناگزيرم که در مدت يک دهۀ گذشته، او بدون کمترين چشمداشتي، واحد تاريخ شفاهي موسسه را با افراد زيادي از صاحب‌منصبان پيشين در گوشه و کنار کشور آشنا و زمينۀ لازم براي گفت‌و‌گو با آنان را فراهم نمود و به‌رغم کهولت و بيماري، در بيشتر سفرها و مأموريت‌ها اين بنده را تا اقصي نقاط شهرها و روستاهاي ايران در استان‌هاي فارس، هرمزگان، کرمان، يزد، اصفهان، مرکزي، آذربايجان‌شرقي و غربي، خراسان، اردبيل، سمنان، قزوين، زنجان و گيلان در مسافتي نزديک به 50 هزار کيلومتر همراهي کرد که شرح هرکدام از اين سفرها و دستاوردهاي آن موضوع جداگانه‌اي است.
 
بي‌گمان شرح خدمات انسا‌ن‌هايي‌که به انگيزه خدمت به همنوعان و با قصدي بي‌غل و غش دل به دريا زده و با چشم‌پوشي از همه تمتعات زندگي خطر مي‌کنند و مسئوليت مي‌پذيرند تا مصداق سخن سعدي باشند که "بني‌آدم اعضاي يک پيکرند"، ضمن آن‌که واجد جنبه آموزندگي است، به مثابه الگوي رفتاري است تا ديگران هم ترغيب شوند و با امکانات خود دست غريقي را بگيرند و از گرداب هائل برهانند.
 
وارستگاني همچون زنده‌ياد مهندس فاضلي، اگر در جغرافياي ديگري زاده شده بودند، اکنون نامشان بر بنايي رفيع و مجسمه‌هاشان بر مکاني بلند بود. بر ماست که به چنين قدرداني‌ها خود را سامان داده و بسازيم، ورنه او و امثال مهندس فاضلي رفته‌اند و خبر از اين عالمشان نيست. او و همه کساني‌که به همت بلند به‌جايي رسيده‌اند همواره به ما مي‌آموزند که بزرگ‌ترين سرمايه بشر، مشکلات اوست.
 
موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران درگذشت آن فقيد عزيز را به خانوادۀ محترم، بستگان و دوستان تسليت گفته و براي بازماندگان، سلامتي و توفيق روزافزون همراه با مزيد عزت طلب مي‌کند. يادش گرامي و روحش شاد
 
مرتضي رسولي‌پور   

تاريخ شفاهي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران

 

 

16 شهريور 1392
رئيس همايش «کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران» 
  
» حماسه آفريني رئيسعلي دلواري توطئه دشمن را خنثي کرد
رئيس مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران و رئيس همايش «کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران» گفت:‌ شهادت رئيسعلي دلواري توانست از نقشه‌هاي شوم انگليس جلوگيري کند.
 
به گزارش روابط عمومي و اطلاع‌رساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در سالروز شهادت رئيسعلي دلواري و روز ملي مبارزه با استعمار انگليس با بيان اين مطلب افزود:‌ کشور ما از 1800 ميلادي به بعد تحت تهاجم گسترده استعمار قرار گرفت و يکي از اين عرصه‌ها مقابله ما با استعمار انگليس است. انگليسيها بارها به جنوب ايران حمله کردند و در برابر اين حملات مقاومت گسترده و جانانه مردم جنوب را شاهد بوديم.
 
بنابه تاکيد وي خطه جنوب با توجه به مجاورت با آبهاي خليج فارس و هندوستان که براي انگليسيها جاذبه داشت مورد توجه اين کشور بود که با پيدا شدن نفت در ايران اين مسئله جدي‌تر شد.
 
رئيس همايش مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران تصريح کرد: ما دولت مقتدري نداشتيم. دولتها اسير افراد نفوذي در خدمت استعمار بودند و اين مسئله در دوره ناصري به بعد و پس از جنگ جهاني اول و اشغال کشور، شکلي جدي‌تر به خود گرفت و با توجه به ضعف حکومت مرکزي وظيفه صيانت از کشور به دوش مردم و عشاير بود. به گفته حقاني در اين مقطع بسيار حساس و تعيين‌کننده تلاش و مبارزه جانانه مردم جنوب ايران را به خصوص در بوشهر و دشستان به رهبري رئيسعلي دلواري براي مقابله با دولت انگليس داريم.  رئيس همايش «کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران» تصريح کرد: رئيسعلي دلواري و کساني که با وي در اين مبارزه همراهي مي کردند از بذل جان و مال خود دريغ نداشتند. وي افزود:‌ در مقطعي که دولت و حاکميت دچار تزلزل در تصميم‌گيري و مقاومت بود رئيسعلي دلواري توانست با حماسه‌اي که آفريد ترفندهاي دشمن را خنثي کند. بنابه تاکيد وي همانگونه که در بحرين با وجود مقاومت مردم انگليسيها نفوذ کردند و با تعيين حکامي دست نشانده يک پايگاه ثابت در اين منطقه براي خود ايجاد کردند در جنوب نيز اگر با يک مقاومت جدي مواجه نمي‌شدند، زمينه تجزيه کشور را فراهم مي‌کردند. به باور حقاني، انگليسيها قصد داشتند همين برنامه را براي بوشهر و دشستان پياده کنند اما وقتي با مقاومت مردمي مواجه شدند نتوانستند نقشه خود را براي تجزيه اين بخش از ايران پيش ببرند. وي خاطرنشان کرد:‌ شهادت رئيسعلي دلواري توانست از تماميت ارضي ايران دفاع کند و نقشه‌هاي شوم انگليس را نقش بر آب سازد.

حقاني افزود: انگليسيها از سال 1800م تاکنون با ما درگير بودند و شما عرصه‌اي را نمي‌يابيد که بتوانيم بدون نگاه به سياستهاي انگلستان تحليل کنيم. انگليس در بسياري از وقايع مهم تاريخ ايران از جمله جنگهاي روسيه با ايران،‌ قراردادهاي استعماري، ‌فرقه‌سازي، جنگهاي داخلي، تجزيه مناطق استراتژيک از ايران، ‌کودتاي 1299، کودتاي 1332، مقابله با انقلاب اسلامي و بسياري از وقايع ديگر حضور و با کشورمان درگيري داشته است وي افزود تمامي اين موارد در همايش «کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران» که 7 و 8 آبان ماه در موزه دفاع مقدس برگزار مي‌شود، ‌مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

» انتشار آلبوم تصاوير عليرضا پهلوي در بهارستان 126

ي 7 مهر 1392                              

                       

تازهترين نسخه از ماهنامه الكترونيكي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران آلبومي از عكسهاي خانوادگي خاندان پهلوي را با محوريت عليرضا پهلوي بردار كوچك شاه منتشر كرده است. 

 
به گزارش روابط عمومي و اطلاعرساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، عكسهاي قديمي از چهرههاي تاريخي نه فقط يك عكس بلكه سندي از واقعيتهايي است كه علاوه بر جذابيت خيلي وقتها ميتواند بخشي از حقايق تاريخي را به نمايش بگذارد. در تازهترين ماهنامه الكترونيكي بهارستان نيز علاوه بر ارائه معرفي عليرضا پهلوي آلبومي از تصاوير وي به همراه خانواده و همسرش منتشر شده است. در اين شمار ه از نشريه سند استنساخ يك زنداني فراري،‌ماجراي اعتصاب بازرگانان ايراني به همراه چند تن از روحانيون براي شكايت از كارشكنيهاي رئيس خارجي گمرکات،‌ حكايتهاي ديگري از عصر ناصري،‌ معرفي و آلبوم تصاوير اثر تاريخي مسجد جامع يزد و تصويري تمام قد از مظفرالدين ميرزا وليعهد و برادرش کامران ميرزا نايب‌السلطنه را مي‌توانيد ببينيد و بخوانيد.
 
براي مطالعه شماره 126 ماهنامه تاريخي بهارستان كافي است تا به آدرس اينترنتي http://www.iichs.org/ مراجعه كنيد و اين مجله الكترونيكي را از پاي رايانه خود ورق بزنيد.

 

آبان ماه 1392

» سيزدهمين آيين نکوداشت حاميان نسخ خطي ايران

سيزدهمين آيين نکوداشت حاميان نسخ خطي ايران در سالن همايشهاي سازمان اسناد و کتابخانه ملي با حضور اسحاق صلاحي رئيس سازمان برگزار گرديد.

در اين همايش از فعالان در بخشهاي مختلف مانند: فهرست‌نويسي، حفاظت و نگهداري، اهداء کتاب و غيره قدرداني به عمل آمد. همچنين در اين مراسم مقاله سرکار خانم اکرم سادات ميرمنتهائي کارشناس ارشد مرمت آثار تاريخي از موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران با عنوان : اختراع ماده استحکام‌بخشي نانو پليمري چرمهاي قديمي به عنوان مقاله برگزيده انتخاب و از ايشان قدرداني به عمل آمد.
 

 

آذر ماه 1392
به همت موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران
 
» نرمفزار چند رسانه اي تاريخ معاصر ايران منتشر شد
 
نرمافزار تاريخ معاصر ايران به منظور معرفي، شناخت و بازخواني تاريخ معاصر کشورمان از دوران صفويه تا انقلاب اسلامي ايران، به همت موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران و در دو لوح فشرده منتشر شد.
 
به گزارش روابط عمومي و اطلاعرساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران؛ اين نرمافزار با گرافيکي زيبا در سه بخش اصلي رويدادها، جريانها و شخصيتها به بازگو کردن وقايع تاريخ معاصر کشور ميپردازد.
 
نرم‌افزار تاريخ معاصر ايران با پشتوانه علمي محکم و با تکميل اطلاعات نوشتاري، مقالات، اسناد، تصاوير، مجموعه فيلمها و با بهره گيري از برترين تکنولوژيهاي روز در توليد نرم افزارهاي چند رسانه تهيه شده است.
 
حکايتها، مجموعه فيلمهاي تاريخي، مجموعه اسناد و تصاوير از ديگر بخشهايي است که در اين نرم‌افزار گنجانده شده و مي توان با يک کليک آلبومي از تصاوير ناب تاريخ معاصر ايران را ورق زد و اسنادي کم نظير را مشاهده نمود. علاوه براين مقالات تاريخي و پژوهشي اين برهه تاريخي ارائه شده است. همچنين با معرفي کتب و نشريات منتشر شده از سوي موسسه به همراه چکيده‌اي از متن آن، منابع پژوهشي قوي و عميقي به دانشجويان و محققين حوزه هاي علوم انساني و تاريخ معاصر معرفي مي‌شود.
قيمت اين نرم افزار تنها 12 هزار تومان است.
جهت تهیه این نرم‌افزار با شماره تلفنهای 22005425 و  56365057 تماس حاصل فرمائید.
 

 

به همت موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران

 » همايش «جلال و شمس روشنفکراني متفاوت» برگزار مي شود  

همايش نکوداشت زندهيادان جلال و شمس آل احمد با عنوان «جلال و شمس روشنفکراني متفاوت»، روز 25 آذر ماه در سالن همايشهاي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران برگزار مي‌شود.

به گزارش روابط عمومي و اطلاعرساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران؛ اين همايش به مناسبت سالروز درگذشت شمس آل احمد و با هدف شناخت بيشتر جلال و شمس آل احمد به عنوان شخصيتهايي تاثيرگذار در زمينه‌سازي فکري و نظري براي انقلاب، همچنين بررسي و تحليل منصفانه روشنفکري اين دو برادر، برگزار خواهد شد.
 
در اين همايش حجتالاسلام و المسلمين سيد هادي خسروشاهي، حجتالاسلام و المسلمين رسول جعفريان، دکتر يحيي يثربي، دکتر سعيد محبي، محمدحسين دانايي (خواهرزاده شمس و جلال) و محمد بقائي ماکان پيرامون شخصيت شمس و جلال و بيان تفاوت روشنفکري اين دو برادر با روشنفکري متعارف و متمايل به غرب سخنراني مي کنند.
 
همچنين چهرههايي چون ويکتوريا دانشور (خواهر سيمين دانشور) و سيد مهدي طالقاني (فرزند آيتالله طالقاني) به بيان خاطراتي از شمس و جلال آل احمد خواهند پرداخت.
 
اين همايش از ساعت 14تا 17 روز 25 آذرماه با حضور جمعي از پژوهشگران، صاحبان انديشه و نيز دوستان و ياران زنده يادان جلال و شمس آل احمد در سالن اجتماعات موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران برگزار خواهد شد.

 
 

 

 




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org