ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» مقالات » علاج، رفع احتياج از بيگانگان است - نگاهي به اقدامات اجتماعي و عام‏المنفعه حاج‏آقا نورالله

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

138

غزه در آتش و خون

 

 

رقص چوبها به مناسبت کودتای 28 مرداد

 

 

پیشینه فرش

 

 

زندگی و اقدامات لارنس آلمانی در ایران
مطیع ترین وزیر امور خارجه ایران
سهم  ساواک در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی
محمد باقرخان تنگستانی

اخبارNEWS

فروشگاه مجازي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران افتتاح شد  |+| بزودی آغاز به کار وب سايت جديد موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

علاج، رفع احتياج از بيگانگان است - نگاهي به اقدامات اجتماعي و عام‏المنفعه حاج‏آقا نورالله  

 

حاج آقا نوراللّه براي تشويق هر چه بيشتر و گسترش کارهاي خير و عام المنفعه که در دو جهت رفاه داخلي و بي‏نيازي از خارجي استوار بود، طي نامه‏اي به مرحوم حاجي صدرالمحدثين که از بزرگان وعاظ و خطيبي توانا بوده، دستور مي‏دهند که در منابر و مجالس عمومي مردم را در جريان کارهاي انجام شده براي استقلال اقتصادي کشور قرار دهند و مردم را تشويق به مشارکت و انجام امور عام‏المنفعه نمايند:

 
اعلاميه حاج آقانوراللّه خطاب به مردم براي تأسيس مريضخانه1
«عرض مي شود بحمداللّه والمنّه ميامن خاص و توجهات شامله بلااختصاص حضرت امام عصر(عج) که اسلاميان را پناه و مناص است. از عموم اهالي مملکت از عوام و خواص بر اثر يک جهتي و اتحاد و خواهش بي غرضي هويدا و بينا گشته. آثار ترقي و تربيت از وجنات و حالشان پيدا و انوار تمدن از ناحيه مدنيتشان ظاهر و هويدا است. چنانچه هر يک در تأسيس مجاري خيريه و احداث مباني بريه و تربيت امور و استراحت جمهور به اقدامات موفور از روي کمال اخلاص، استعدادات خود را در پيش قدمي و همراهي به منصه ظهور و بروز مي‏رسانند. و در خلاص هموطنان ملت از قيد مذلّت و استخلاص اقارب از کيد و شيد اجانب پاي ثبات و مردانگي مي‏فشارند. و در خدمت به ابناي جنس خويش که در حقيقت از يک جوهرند نوع همّتي مردانه و غيرتي جداگانه دارند؛ از آنجمله نواب والا محمد حسن ميرزا که از روي پاکي نيّت و درستي عقيدت و فرط درايت، به فقرا و ترفيه ضعفا و ترضيه غربا و تشفيه مرضي به ترتيبي شايسته و اسبابي بايسته، مريضخانه‏اي موسوم به «اسلاميه» اساس نهاده و مرضاي بي‏بضاعت و غرباي بي‏استطاعت را شفا داده، بدون غرض غذا و بلاعوض دوا مي‏دهند و جراحات دلشان را مرهم. بر شما واجب و لازم است که محض تشويق و ترويج و توسعه اين دايره ذي‏شأن به زباني شيوا و بياني زيبا در محافل و مجالس و منابر مساجد نماييد. و چنانکه دانند و مي‏توانند مردم را به توسعه اين دايره پرفايده توصيه فرماييد. و اطبا هم در تکميل اين مرحله بکوشند. و چشم از فوايد و محاسن اين کار بزرگ نپوشند؛ شايد بعون‏اللّه مردم ديگر از شربت مرگ اجانب نخورند و بيماران داخله ما از سموم ماران جان سالم بدر برند. علاج ، رفع احتياج از بيگانگان است. اين در راه رضاي حضرت کبريا در تشفيّه قلوب مرضي، همين.
اقل خدام شريعت، حاجي شيخ نوراللّه بن محمدباقر نجفي2
 
مدرسه خاص ايتام
«بحمداللّه اصفهان که بازار ترقي و تمدن به همّت و اهتمام حضرت ثقهًْ‌الاسلام به منتهاي مدارج امکان رونق‏افزا گشته و تمام جهات و حيثيات شرف و عزت توصيت و استقلال را محل مواظبت و دقت خود قرار داده، دقيقه‏اي از دقايق لازمه را از مدنظر دقت غفلت نمي‏فرمايند. تمام اوقات را به مهمي از مهام وطن مي‏پردازند. و از جمله نتايج اقدامات حضرت ايشان افتتاح مدرسه ايتام است که سه ماه است چشم ما به اين موهبت عظمي روشن و ساحت اصفهان به طلوع خورشيد معرفت خرم گلشن گشته و انجمن مشتمل بر عقلا و کاردانان به جهت نظارت آن مقرر شده. و اعضاي آن انجمن اشخاص ذيل مي‏باشند: سرکار شيخ الاسلام نواب والا، محمدرضا ميرزا رييس پستخانه، جناب محاسب الدوله، جناب آقا ميرزا احمد خان ميرپنجه، جناب ميرزاعبداللّه خان ميرپنجه، جناب حاجي محمدحسين کازراني، جناب آقاميرزا فضل‏اللّه خان، جناب ميرزا مسيح خان ناظم الاطباء، جناب ميرزا رضاخان ناييني، جناب حاجي سيدحسن بنکدار، جناب آقاسيد محمدعلي معين الاسلام . اين اجزاي محترم اوقات مخصوصه انجمن مي‏کنند و مشاوره و کنکاش مي‏نمايند در استحکام و توسعه اين مشروع که حقيقتاًآبادي ملک و بزرگان و تجار ذوي‏الاحترام و ايمان حضور بهم رسانيده و اطراف انجمن رابه زيب وجود خويش مفتخر داشتند. پس يکي از اطفال لايحه‏اي قرائت نمود. از مضامين آن که مشتمل بر کساد بازار معرفت و غفلت ايام گذشته بود، حضار را رقت دست داد و حضرت ثقهًْ‌الاسلام گريستند و اشک غيرت از ديدگان ريختند. و چون وقت مضيق بود، فقط چهار نفر اطفال امتحان دادند. درس ابتدايي را به خوبي از عهده برآمدند و املا کردند و حاضرين را خرسند و سربلند نمودند. پس جناب صدرالمحدثين که هميشه در صلاح وطن و خير مرد و زن سعيهاي بليغ مي‏کنند و مريضخانه اسلام به اهتمام و بلاغت بيان ايشان انجام يافته، و بر هرکسي جد و جهدشان روشن است، خطبه فصيح و خطابه صحيح در باب لزوم معارف و اشاعه علوم خواندند. و مقدماتي عقلاني ترتيب داده بودند، که نشر معارف لازم و انجام پذير نيست مگر به بذل مال و صرف منال که دارايان و با ثروتان دريغ نکنند و اين حسنه مرضيه را مزيد برافتخار خود نمايند. پس چون نتيجه مقدماتشان ضروري بود دايره اي ترتيب داده بودند که هر کس به قدر همت خود اعانه کند. و حضار به قدر وسع و مردي خويش مبلغي به عنوان ماهيانه مدرسه نوشتند که مجموع ماهي بيست تومان شد. حضرت ثقهًْ‌الاسلام فرمودند که پس از چندي که مدرسه ترتيبي احسن پيدا کند يکي از املاک مرغوب خود را وقف اين مطلوب مي‏نمايم.»3
 
تأسيس قرائتخانه
«محض اشاعه معارف و خدمت به نوع، اعضاي انجمن معارف اصفهان قرائت خانه افتتاح نموده. و براي سهولت که هر کس از خاص و عام به قرائت خانه رفته و از اخبارات مستحضر شوند، بابت آن يکشاهي قرار داده‏اند. محل آن در حوالي دروازه دولت و همه روز بدون استثنا از صبح تا شام باز است. به عموم ارباب جرايد اعلان مي‏شود که هر کدام محض همراهي به اين اساس خير خواستند روزنامه ارسال و مؤسسين قرائت خانه را رهين منت فرمايند. آدرس ذيل رأسا بفرستند. اصفهان، دروازه دولت، قرائتخانه معارف.»4
 
امنيت طرق و تمشيت امور جامعه
«جناب حاجي ملک‏التجار فرمودند: که امنيت و حفظ مال و جان از هر چيز مقدم است. و در شهر پست را زده‏اند و بسياري از مسافرين برهنه گشته‏اند و طرف قمشه و سميرم مردم ضبط غله خود را جرأت ندارند.
حضرت ثقهًْ‌الاسلام فرمودند: بايد امنيت را از دولت خواست سالي شصت هزار تومان به جههًْ دو فوج سرباز اصفهان مي‏دهند و شش هزار تومان به جهت قره‏سواران و هفت هزار تومان براي قزّاق و اين تحمّلات به جهت حصول امنيت است. البته بايد در نظام آباد و مهيار و ساير جاهاي لازمه قره‏سواران گماشت. ايران از دست رفت، ظلم و بيداد از حد گذشته، تا کي مردم اطراف جان و مالشان در معرض خطر باشد؟
 
گر اين تير از ترکش رستمي است
 نه بر مرده بر زنده بايد گريست
 
هرگاه مستبدين، اغتشاش را وسيله نيل به آمال قرار داده‏اند، ملت هم بيدار است و حقوقي که به جهت امنيت ادا مي‏کند، مي‏تواند خود صرف امنيت نمايد.
آنگاه ثقهًْ‌الاسلام فرمودند: جناب شيخ الاسلام بايد بروند خدمت حضرت مستطاب والا نيّرالدوله و در اين باب تکليف را معين کنند. و فرمودند هرگاه تکليف قره‏سواران را دولت قبول نکند، من مي‏دهم و هرگاه کدخدايان شهر مواجب کم دارند، بايد زياد کرد. اين مطلب خيلي اهميت دارد، هرگاه مي‏گويند از عهده برنمي‏آييم، آن مواجب که براي قره‏سواران معين است و رعيت مي‏دهد، بدهند کساني هستند که مواظبت مي‏کنند و امنيت را متعهد مي‏شوند، مثل مصلح السلطنه و ايل بيکي مهبادي. و قرار شد که جناب آقاي شيخ الاسلام حضور حکومت جليله رفته و تا فردا نتيجه مطلب را خبر بدهند. و حضرت ثقهًْ‌الاسلام در اين باب به تفنگ دارباشي و وثوق‏السلطان هم سفارش نموده‏اند که با حکومت گفتگو کنند و نتيجه اقدامات را سريعا خبر دهند.5»
 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 
1.لازم به تذکر است که بيمارستاني که حاج آقا نوراللّه تأسيس نمود و به نام«مريضخانه نور»در بين مردم خوانده مي‏شد، تا زمان قيام حاج آقانوراللّه به همين نام بود ولي بعد از آن نهضت که عليه حکومت پهلوي انجام يافت و به شهادت حاج آقا نوراللّه منتهي شد ، توسط مأمورين رضاشاه نام بيمارستان عوض شده و به «بيمارستان خورشيد » تغيير نام يافت. بسيار مناسب و بايسته است که مسؤولين محلي اهتمام ورزيده ولااقل سابقه تاريخي بيمارستان را متذکر شوند .
2.روزنامه جهاد اکبر، ربيع‏الثاني سال 1325 قمري، ص 8 .
3.روزنامه جهاد اکبر، 12 رجب 1325 قمري.
4. روزنامه جهاد اکبر، 1326 قمري.

5. روزنامه جهاد اکبر، 12 رجب 1325 قمري.

 




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org