ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» تاريخ شفاهي » سرآغاز نهضت ملي نفت ايران

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

137

پیشینه فرش 

 

 

جریان شناسی سقوط پهلوی
سیر تاریخی ممنوعیت حجاب
پاکسازی و مرمت اسناد تصویری
نجم السلطنه

اخبارNEWS

تازه‌هاي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در نمايشگاه کتاب تهران |+| سير تاريخي تحريم در کتاب «انديشه تحريم و خودباوري» منتشر مي‌شود ‎ |+|

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

سرآغاز نهضت ملي نفت ايران  

مصاحبه داود اميني با محمّدمهدي عبدخدايي

 

آيت‏الله کاشاني، با آن تجليل باشکوه، وارد تهران مي‏شود. چندين طاق نصرت برايش مي‏زنند. دکتر مصدق به فرودگاه مهرآباد مي‏رود. فشار جمعيت به اندازه‏اي بوده که حال دکتر مصدق به هم مي‏خورد. نواب صفوي در اين موقعيت به طور مخفي به فرودگاه مي‏رود. طاقهاي نصرتي که براي آيت‏الله کاشاني زده مي‏شود تا آن روز در تهران بيسابقه بوده است. آيت‏الله کاشاني مي‏آيد در تهران جريان مبارزه خودش را حفظ مي‏کند. جناح بازار، مذهبيون، به طور کلّي سرپرستي و رهبريش با آيت‏الله کاشاني است؛ جناح دانشگاهيان و سياسيون با دکتر مصدق است. نواب صفوي هم که بازوي اجرايي اين جريان قرار مي‏گيرد. دکتر مصدق در کميسيون نفت شرکت مي‏کند، رئيس کميسيون نفت مي‏شود. سال 1328 تمام مي‏شود. دولتها يکي پس از ديگري مي‏آيند و سقوط مي‏کنند و هيچ‏کدام نمي‏توانند مسئله نفت را مطرح کنند. مسئله ملّي شدن نفت در سال 1329 مطرح مي‏شود. نمايندگان جبهه ملّي، آيت‏الله کاشاني و فدائيان اسلام از ملّي شدن نفت در سراسر ايران حمايت مي‏کنند. جناح چپ جمعيت مليّون مبارزه با شرکتهاي استعماري نفت جنوب در ايران ــ که روزنامه‏اي داشته به نام روزنامه شهباز که سردبير آن رحيم رهبر بوده ــ شعار ملّي شدن نفت جنوب را مي‏دادند. متأسفانه آنها ملّي شدن نفت در سراسر ايران را شعار نمي‏دادند. خانه صلح، به سرپرستي احمد لنکراني نيز شعار ملّي شدن نفت جنوب را مي‏داد. جمعيت آزادي ايران، به سرپرستي مصطفي لنکراني هم شعار ملّي شدن نفت جنوب را مي‏داد. به‏طور کلّي، روزنامه‏هاي چپ: به سوي آينده، مصلحت، رگبار امروز، شهباز و جوانان شعار ملّي شدن نفت جنوب را مي‏دادند.

 
اين طرف قضيه هم روزنامه داد، دارياب، شاهد، آتش به مديريت ميراشرافي و باختر امروز، شعار ملّي شدن نفت در سراسر ايران را سر مي‏دادند. علتش هم اين بود که بعداز شهريور 1324، روسها امتياز نفت شمال و نفت فلات قاره را که در خليج فارس هست مي‏خواستند. کافتارادزه، نماينده روسيه به تهران آمده بود. حزب توده آن موقع، که هنوز غيرقانوني اعلام نشده بود، به طرفداري از تصويب و امضاي قرارداد با کافتارادزه در بهارستان ميتينگي داده بود و قرارداد شيلات ما نيز با روسها بود.
 

به هر جهت، چنين نبود که حزب توده هم قدرتي نداشته باشد. حزب توده کارگران راه‏آهن را داشت، کارگران سيلو را داشت، در تهران کارگران شرکت نفت را داشت. حوزه‏هاي حزبي آنها چنان قوي بود که، به قول دکتر علي اميني، بعد از مشروطيت حزبي به سازماندهي حزب توده در ايران به وجود نيامده بود. آنها شعار ملّي شدن نفت جنوب را مي‏دادند. اين طرف قضيه در سال 1329 فدائيان اسلام، حزب ايران، حزب پان‏ايرانيسم، احزابي که خودشان را ملّي مي‏دانستند و احزاب مذهبي شعار ملّي شدن نفت در سراسر کشور را مي‏دادند. مبارزه در داخل مجلس، از نظر سياسي، برعهده دکتر مصدق بود؛ رهبري مبارزه مردمي با آيت‏الله کاشاني بود و آنجا که نياز به بازوان اجرايي داشتند، از فدائيان اسلام کمک مي‏گرفتند؛ مثلاً، حتّي يک شب که مي‏خواستند به روزنامه شاهد حمله کنند يا به روزنامه باختر امروز حمله کنند، فدائيان اسلام مي‏رفتند از اين روزنامه‏ها حفاظت مي‏کردند.




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org