ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» مقالات » تشکيل انجمن مقدس ملي اصفهان

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

138

غزه در آتش و خون

 

 

رقص چوبها به مناسبت کودتای 28 مرداد

 

 

پیشینه فرش

 

 

زندگی و اقدامات لارنس آلمانی در ایران
مطیع ترین وزیر امور خارجه ایران
سهم  ساواک در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی
محمد باقرخان تنگستانی

اخبارNEWS

فروشگاه مجازي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران افتتاح شد  |+| بزودی آغاز به کار وب سايت جديد موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

تشکيل انجمن مقدس ملي اصفهان  

 

اين انجمن، اصلي‏ترين نهاد و مهمترين ارگان سياسي شهر و بيانگر پديده‏ها و تحقق بخش آرمانهاي جنبش مشروطيت اصفهان بود؛ لذا چنانچه اين نهاد در دست افرادي فاقد صلاحيت و بي‏تعهد يا ساده‏انديش و ضعيف مي‏افتاد، نهايتا انحرافي که در بعضي شهرهاي ديگر به جنبش عدالتخانه و مشروطيت اصيل وارد آوردند در اينجا نيز به روند جنبش و اهداف آن در اصفهان وارد مي‏کردند. ولي حاج آقا نوراللّه با هوشياري توانست دست اشخاص فاقد صلاحيت و نيز مدعي سرسخت و دشمن اصلي يعني شاهزاده مسعود ميرزا (ظل‏السلطان) را از اين نهاد مهم کوتاه و خود و همفکرانش که برجسته‏ترين چهرة آن مرحوم سيد حسن مدرس بودند، کنترل آن را به‏دست گيرند. براي بررسي روند مشروطيت در اصفهان (که بختياري و نقاط وسيعي از مرکز و جنوب ايران را نيز شامل مي‏شد) مي‏توان به بررسي مذاکرات انجمن مقدس ملي اصفهان به رهبري حاج آقا نوراللّه پرداخت. اين مهم مي‏تواند نکات تاريک تاريخ مشروطيت، روشن نمايد.

 
در اين مذاکرات به حوادث مهم آن دوره و در کنار آن به تلگرافهاو مکاتبه‏هاي زيادي چه از مجلس در تهران و چه از انجمنها و شخصيتها و مردم ساير بلاد برمي‏خوريم که مسايل و مشکلات خود را با اين انجمن و شخص اول آن در ميان نهاده و بعضي اوقات تقاضاي همراهي و کمک مي‏کرده‏اند. و از طرفي با بررسي اين فرازها که در حقيقت از فرازهاي زيبا و اصيل تاريخ مشروطيت ايران است به بسياري از جريانات انحرافي و روند خيانت و التقاط در مشروطيت ايران نيز واقف مي‏شويم.
 
مذاکرات انجمن مقدس ملي اصفهان نشان از آن دارد که مردمي تحت ستم و خسته و منزجر از استبداد و استعمار، انقلاب کرده و مي‏خواهند در محيطي با برادري و برابري و آزاد با انتخاب خودشان و به رهبري چهرة محبوب و شناخته شدة روحاني و مجتهد باسابقه و خوش‏فکر شهرشان، سرنوشت خود را به دست گرفته، مشکلات و مصايب را به دور از اعمال قدرتهاي خارجي حل کرده؛ و در جامعه‏اي برپايه عدل و براساس احکام اسلام زندگي کنند. مذاکرات اين انجمن و روند مردمي آن، تبادل افکار و دستورالعملها و تلاش و کوشش رهبر و اعضاي انجمن همه حاکي از صحت مطالب ياد شده است. اين انجمن بين سالهاي 1324 تا 1326 قمري از بعد از مهاجرت قم تا قبل از به توپ بستن مجلس شوراي ملي تشکيل شده و اين زماني است که مرحوم حاج آقا نوراللّه گردانندة اصلي و مهم مشروطيت در آن نواحي مهم و حساس بوده است.
 
انتخاب حاج آقا نورالله به رياست انجمن
اطلاعيه‏ايست از انجمن ايالتي و ولايتي اصفهان در جريده اصفهان که انتخاب ثقهًْ‌الاسلام حاج آقانورالله را به رياست انجمن جليله به اطلاع عموم مي‏رساند بعلاوه اينکه درخصوص چهره و شخصيت مؤثر و با نفوذ ثقهًْ‌الاسلام صحبت کرده و وجود ايشان را مؤثر و پيشگام در همة امور ذکر کرده و اقدامات ايشان را مي‏ستايد فعاليت و پيشگامي اصفهان را در عرصه‏هاي مختلف از برکت و تأثير وجود ايشان مي‏داند. متن اطلاعيه به شرح ذيل است:
 
از آنجا که انجمن ايالات و ولايات بايستي بر وفق نظامنامه و قواعد عامه باشد تا بتواند کما هو حقه مملکت از آن استفاده نمايد و يک عمده نقص انجمن اين ولايت (اصفهان) عدم تشخيص رئيس آن بود. بناء عليه حضرت مستطاب قبله الانام آقاي ثقهًْ‌الاسلام حاج آقا نورالله مدظله که دائما در ترويج احکام شرع و تعميم و تحکيم قوانين مجلس مقدس که معنا آنهم عين شرع است توجه تمام دارند به انتخاب اکثريت آراء به رياست انجمن ولايت و جناب مستطاب حاج آقا محمدحسن ملاذالاسلام حسب‏اللياقه به نيابت منتخب شده‏اند اگرچه همواره در اين شهر شهير آثار ترقي و تمدن و اشعة روشني و تنوزي تابش و نمايش کند از تأثير انوار ذات با برکات حضرت مستطاب آقاي ثقهًْ‌الاسلام حاج آقا نورالله دامت برکاته است، معهذا اميدواريم نظر بر اين وظيفه عمده که بنا بر آرزو و خواهش عموم مؤخرا بر ذمة عاليه‏شان وارد آمده است زايدا علي ماسبق به جمهور امور اين ولايت از مراکز و توابع که همه از يکديگر گسيخته و هرکدام از آن يکي بدتر باشيده و ريخته است، ديده دوربين و نظر حق‏بين بيندازند و به رفع اهمال و اصلاح احوال بپردازند و عندلله و الرسول خود را مأجور و خداي نخواسته در غير آن مسئول بدانند زيرا بحمدالله مسلک منع و مقام رفيع ايشان امنع و ارفع و بي‏نياز و مستغني از اين است که از حاکم و عامل و رئيس و مرئوس و آمر و مأمور و متعدي و جابر ملاحظه نمايند و نعوذبالله جانب حق را فرو گذارند و به همين جهت بايد مطمئن بود که انجمن نبيلة اين ولايت جليله سرمشق و محل غبطة انجمنهاي شريفه ساير ولايات و ايالات و براي اهالي اينجا باعث انواع سعادت باشد.
 

* مطالب در جريده اصفهان سال اول شماره (18) به تاريخ 11 شهر رمضان 1325 قمري در ص 1-2 منتشر شده است.

 




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org