ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» مقالات » اهداف تأسيس شرکت اسلاميه

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

138

غزه در آتش و خون

 

 

رقص چوبها به مناسبت کودتای 28 مرداد

 

 

پیشینه فرش

 

 

زندگی و اقدامات لارنس آلمانی در ایران
مطیع ترین وزیر امور خارجه ایران
سهم  ساواک در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی
محمد باقرخان تنگستانی

اخبارNEWS

فروشگاه مجازي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران افتتاح شد  |+| بزودی آغاز به کار وب سايت جديد موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

اهداف تأسيس شرکت اسلاميه  

 

«الحمدلله الذي اذهب عنّا الْحَزَن. إنّ ربَنا لغفورٌ شکور و صلي الله علي محمّدٍ وآله.

 
...شرکت اسلاميه چهار ماه است منعقد و شروع شده. امروز نواي دلآراي صعودش آفاق را گرفته و قوايش روزافزون گرديده. لهذا مجمعي در اصل مقصود و از اتّفاق و شراکت مي‏نگاريم . شرکت يا کمپاني، مقصود تحصيل قوّه مقتدري است براي موفق گشتن به مقاصد عاليه و غالب، پي به اين اُسّ اساسي تعيّش و زندگاني نبرده‏اند. و چون نفوس جامعه توجه به امر خيري کنند، به فحواي يدالله‏مع الجماعهْ خداوند تأييد فرمايد، و دست غيبي مدد کند و وسيله انتفاع عموم است که البرکهْ للجماعهْ‌. چنانچه ملاحظه کنيم که حال در ممالک متمدّنه عالم از هر طبقه حتي کفاش و نجّار و غيره تماما کمپاني مي‏شوند. و به دست آوردن فوايد را به اتفاق مي‏دانند، تا چه رسد به تجّار و ساير شعب کسبي. حال تصور کنيم شرکت به چه کار خواهد رسيد؟ بلي همان است که آب رفته را به جوي آورد و رشته گسيخته تجارت داخله ما را محکم خواهد نمود. ملک و وطن ما را آباد و صنايع منقرض شده ما را حيات مي‏دهد. ما را از ذلّت احتياج به امتعه خارجي مي‏رهانند. قماشهاي قلب فساد شده خارج که در عوضش روح و ثروت مملکت ما مي‏رود موقوف دارد و صنايع استادان خودمان را که فعلاً جاذب انظار تمام صنعتگران عالم است و در تماشاخانه‏هاي خارجه به يادگار در کمال احترام نگه مي‏دارند، به حال اولين عود مي‏دهد. راههاي مملکت را شوسه و آهن کرده، حمل و نقل ما را سهل خواهد نمود. از قحط سالي و تعدّي محتکرين بي‏انصاف نجاتمان مي‏دهد. اطفال ما را تربيت مي‏کند. در سال که هزارها از نفوس و برادران ديني ما به خارجه مسافرت کرده، در کمال ذلّت به مزدوري غيرمذهب ما، جان شيرين مي‏سپارند، به کار و شغل داخله مملکت باز خواهد داشت. هر گاه از هزاران يک نافع و مفايدش را بخواهيم برشماريم، اين صفحه را گنجايش نخواهد داشت. و ليک محض اطلاع عموم ، غيرتمندان وطن و هواخواهان عالم انسانيت عرض مي‏کنيم، که بحمدالله از توجّه حضرت امام عصر (عجّل‏الله تعالي فرجه) و همّت و مردانگي جمعي از مسلمانان شاه دوست وطن پرست و ملت خواه در شهر ذي‏القعده 1316 در شهر اصفهان که قُبّهًْ‌الاسلام و چون سلطان، قلب ايران است شرکت مُسمّي به شرکت اسلاميه منعقد گشته و در اين چند ماه ترقيات فاحش نموده. اقمشه که به فرمايش اين شرکت در آن شهر که دارالصنايع ايران است، زينت‏افروز بازار اصفهان و طهران و غيره شد. الحق هوشياران را دقيقه به دقيقه قلب را روشن و روح را تفريح داده است. چون در اين مدت اين شرکت به يک اندازه خصوصي بود نه عمومي. و ليک از ذوق و شوق کارآگاهان مملکت و هواخواهان ايراني نژاد، عموميت اين اساس مقدس رسمي گرديد و به اشاره حرفي، روزنامجات مبلغهاي معتنابه غيرتمندان حاضر نموده، مشتري اسهام گشتند. از آنجا که آراي روساي محترم به عموميت اين شرکت قرار گرفته، فقط محض آنکه طبقات خلق مستحضر باشند، اين مختصر اعلام و چند فصل نظامنامه او به ياري خدا و ياوري امام عصر (عليه‏السلام) طبع و منتشر مي‏گردد. که تمام هموطنان محترم آگاه شوند. مخصوص در قيمت سهام شرکت خيلي مختصر ملاحظه شده که از هر طبقه خلق بتوانند خود را بر اين اساس داخل نموده، يوسف‏آسا اسهام اين بنا را به جان و دل خريداري نمايند.
 
هم از منافع فوق‏العاده آن بهره‏ور گشته و هم مال خود را به امينتر و معتبرترين صندوق امانت مملکت سپرده، و در واقع نيز خدمتي به دولت و ملت نموده باشند. و در صفحه تاريخ ايران نام نامي خود را از جهت افتخارِ اعقاب و آيندگان به يادگار گذارند و معني کسب و تجارت و بردن فايده را بدانند.
 

چون تا حال نه تجّار نه کسبه ما معني و لذّت کسب را نچشيده بلکه واضحتر گوييم از چهل سال به اين طرف تمام تجّار ما هر يک به قدر وُسع تنخواهِ خود، مزدور و کارکن کمپانيهاي خارجه بوده‏اند که مالي از خارج آورده، به ده يک و ده يک و نيم منابع که همان اجرت مزدوري خود و تنخواه خود است، بردارند. و حال آنکه تجّار خارجه همه وقت از يک تومان پنجقران در سال منافع مي‏برند. به طريق يقين و انشاءالله به توجّهّ امام زمان (عج)، همين شرکت اسلاميه در سال اول معني تجارت را به تجار و کسبه ممالک ما خواهد فهمانيد، که علاوه بر مفايد روحاني دولتي و ملّتي و مملکتي از توماني دو سه قران فوايد خواهد نمود. و لذلک اشخاصي که از عدم وصول به منافع تجارت گرفتار معاملات ربوي و مؤاخذه دنيا و آخرت و معاقب خدا و پيغمبر مي‏باشد، دلالت و راهنمايي مي‏کند به فايده حلال شرکت که هم پول آنها در محل معتبر گذاشته مي‏شود، و هم از منافعش عايدشان شود، که چندين برابر سودِ ربا است و حلال من‏الله است. انشاءالله اميدواري به همّت و مردانگي تمام ايراني نژاد از اعلي و ادني داريم که روي ملّت خواهي، کمتر هّمت استوار نموده، همّ خود را از فوايد معتنابه اين شرکت محروم نگذاشته و هم باعث شوند که پايه اين بنا به مقامات خيلي عالي برسد؛ و اين امر مسلم است تنخواه اين شرکت هرقدر افزون باشد، پيشرفت مقاصدش که صِرف توجه ترقيات داخله است، بيشتر خواهد شد. به اعتقاد تمام دانشمندان که از تاريخ عالم و ترقي امم کامل‏الاطلاعند، اين شرکت اوّل بشارت نيکبختي و آبادي مملکت و ترقي ملتي خواهد بود. هر کار را اوّلي است، اين اوّل افتتاح ابواب سعادت اين ملّت قديم و خاک قويم خواهد داشت. به همّت اولياء حق و توجه غيرتمندان چنانچه فصُول مندرجه در نظامنامه خود گواه و برهاني است و محض اطلاع عموم ناس اعلان مي‏شود که شعبه اين شرکت در تمام بلاد ايران به وکالت مردمان امين و معتبر کشيده خواهد شد. و هم چنانچه در دارالخلافه طهران به رياست جناب مستطاب جلالت‏مآب حاجي حُسين آقا امين الضّرب اصفهاني دام اقباله و وکالت جناب حاجي ميرزا حبيب‏الله تاجر کاشان و تجّار محترم کشيده شده. هرکس در طهران ميل به شرکت کند، اسهام منطبعه ممضي در اداره شعبه شرکت در طهران موجود است؛ مراجعت به ايشان نمايند. وکلاي بلاد ديگر هم در يک بند نظامنامه است، هر کسي در هر شهر طالب شود، به توسط همان وکلا به قدري که طالب شود، وجه به اداره مرکزي اصفهان برساند. سهام مسجّل و ممضي به جهت او فرستاده خواهد شد. رجاي واثق است که در سال اوّل و دويّم قيمت اسهام خيلي ترقيات کند؛ چنانچه اغلب کمپانيهاي معتبر در خارج سهمي که به ده تومان خريده شده، از بس اعتبار و فايده شرکت فراهم گشته است، قيمت سهم به بيست تومان رسيده. چون مملکت معتبر و مرغوب روزبه روز برقيمتش افزوده خواهد شد. و اميدواريم اين شرکت اسلاميه سال اولّين آن تنخواهش بيش از اين اسهام موجوده و بيشتري پيدا کند. هرگاه انشاءالله به ياري خداوندي چنين شد، به مشورت و صلاحديد شرکاء تنخواه آن افزوده خواهد شد. از آنجا که غالب اسهام اين شرکت را رؤساي محترم و امناي انجمن خود خريداري کرده و هر يک داراي چندين سهم معتنابه هستند و همين خود دليلي است از جههْ اعتبار و قوام اين شرکت که به ياري خداوندي ترقياتي که هيچکس منتظر نيست، از براي همين شرکت مقدس خواهد شد.

 




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org