ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» اخبار » اخبار ۱

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

137

غزه در آتش و خون

 

 

رقص چوبها به مناسبت کودتای 28 مرداد

 

 

پیشینه فرش

 

 

زندگی و اقدامات لارنس آلمانی در ایران
مطیع ترین وزیر امور خارجه ایران
سهم  ساواک در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی
محمد باقرخان تنگستانی

اخبارNEWS

فروشگاه مجازي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران افتتاح شد  |+| بزودی آغاز به کار وب سايت جديد موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

اخبار ۱ 
 عناوين اخبار
 
 

 

 

 

10 تير 1391                                                                                               
 با انتشار «چند قطره خون براي آزادي» زواياي تازه‌اي از زندگي اسدالله رسا آشکار شد.

کتاب «چند قطره خون براي آزادي» شامل خاطرات سيد اسدالله رسا، روزنامه‌نگار مبارز و آزاديخواه دوران پهلوي، به قلم مظفر نامدار منتشر شد. به گفته وي اين کتاب علت بي‌‌توجهي تاريخ‌نگاران را به اين مبارز و آزاديخواه آشکار مي‌کند.
 
دکتر مظفر نامدار، نويسنده کتاب «چند قطره خون براي آزادي» درباره اين کتاب به خبرگزاري کتاب ايران (ايبنا) اظهار کرد: تبيين بخش ناگفته از تاريخ حساس دوران معاصر در اواخر قاجاريه و دوره پهلوي و انتشار اسناد منتشر نشده اين دوران از زبان اسدالله رسا، به عنوان يکي از مبارزان، روزنامه‌نگاران و مخالفان ديکتاتوري پهلوي،‌ هدف اصلي از نگارش اين کتاب است.
 
عضو سابق هيات علمي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، در معرفي اسدالله رسا و شخصيت تاريخي اوگفت: سيد اسدالله رسا از جمله روزنامه‌نگاراني است که در دوره پهلوي به خاطر دفاع از آزادي مردم ايران و مقابله با استبداد رضاخاني، سال‌ها رنج زندان و تبعيد را به جان خريد و برخلاف بسياري از روشنفکران اين دوره، عقيده و ايمان خود را به رضاخان نفروخت و به همين اعتبار، پس از سال‌ها زندان و تبعيد و در بيماري، توسط ديکتاتوري رضاخان مقطوع‌النسل شد.
 
نامدار در پاسخ به اين سوال که «در اين کتاب از چه منظري به شخصيت اسدالله رسا پرداخته‌ايد؟» اظهار کرد: در اين اثر شخصيت مرحوم رسابا توجه به خاطرات، اسناد، اشعار و نامه‌هاي به جامانده از وي ارزيابي شده است. دراين کتاب نشان داده مي‌شود که چرا چنين شخصيتي با چنين پشتوانه‌اي از مبارزه و خدمت به رشد شعور اجتماعي در ايران، از سوي تاريخ‌نگاران مشروطه مورد بي‌مهري قرار گرفته است.
 
وي ادامه داد: اسناد به‌ جامانده از مرحوم رسا جزو اسناد و منابع درجه يک و معتبر تاريخ معاصر است که در کتاب «چند قطره خون براي آزادي» تلاش کرده‌ام بازخواني بخشي از اين اسناد را براي جامعه امکان‌پذير سازم.
 
اين پژوهشگر انديشه اسلامي معاصر در پاسخ به اين سوال که «آيا تاکنون کتاب ديگري درباره سيداسدالله رسا منتشر شده بود؟» گفت: درباره مرحوم سيد اسدالله رسا، مدير روزنامه «قانون» که از سال 1300 شمسي تا کودتاي 28 مرداد سال 1332 به صورت جسته و گريخته منتشر مي‌شد، تنها يک اثر وجود دارد که آن هم نوشته خود اوست. اين اثر که شامل مجموعه مقالات رسا در مجله عرفان اصفهان در سال 1324 خورشيدي است، با عنوان «نهضت حاج آقا نورالله اصفهاني» توسط موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران منتشر شده است. به جز اين دو اثر، مطالب قابل توجه ديگري درباره اين روزنامه‌نگار مبارز وجود ندارد.
 
نامدار درباره ديگر فعاليت‌هاي پژوهشي خود گفت: در حال حاضر يک مجموعه 15 جلدي با عنوان «متفکران حکومت اسلامي در دوران معاصر» را در دست نگارش دارم که به مباني فکري سه مکتب سياسي بزرگ تحت عنوان‌هاي مکتب سامرا، مکتب نجف و مکتب قم مي‌پردازد. بخشي از اين پژوهش تاکنون در قالب مقالات علمي و تخصصي درنشريات مختلف منتشر شده و مقدمه آن نيز پيش از اين به صورت کتابي با عنوان «رهيافتي بر مباني مکتب‌ها و جنبش‌هاي سياسي شيعه در دوران معاصر» توسط پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي در سال 1375 منتشر شده است.
 
کتاب «چند قطره خون براي آزادي» خاطرات سيد اسدالله رسا، روزنامه‌نگار مبارز و آزاديخواه دوران ديکتاتوري پهلوي به انضمام مقالات، اسناد، مکتوبات و اشعار منتشر نشده رسا با شمارگان يک هزار و 500 نسخه، 479 صفحه و بهاي 10 هزار تومان، از سوي موسسه مطالعات تاريخ معاصرايران منتشر شده است. ( منبع خبر: خبرگزاري کتاب ايران ibna.ir )
 
 
 
21 مهر 1391
 مدير روابط عمومي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران از انتشار هشت عنوان کتاب در حوزه تاريخ معاصر ايران خبر داد
 
مدير روابط عمومي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، در گفت‌وگو با خبرگزاري کتاب ايران (ايبنا)، از انتشار 8 عنوان کتاب از سوي اين موسسه خبر داد و اظهار کرد: «تحليل بر مواضع سياسي علماي شيعه از عدالت‌خانه تا کودتاي رضاخان» به‌قلم فرزاد جهان‌بين، «انديشه تحريم و خودباوري» نوشته موسي نجفي، «واقعيت و پندار درتاريخ‌نگاري ايران معاصر: نقد و نظري بر کتاب ما چگونه ما شديم؟» اثري از سيد مصطفي تقوي ‌مقدم و پنج جلد کتاب از مجموعه گفت‌وگوهاي مرتضي رسولي‌پور از بخش تاريخ شفاهي اين موسسه، با نام‌هاي «علي دهقان»، «محمدعبدالله گرجي»،‌ «حسين خطيبي»،‌ «علي‌اکبر کوثري» و «عبدالحسين نوايي» است که به‌زودي منتشر مي‌شوند.
 
رضا قريبي درباره کتاب «تحليل بر مواضع سياسي علماي شيعه از عدالت‌خانه تا کودتاي رضاخان» گفت: اين کتاب کوششي است در تحليل نهضت عدالت‌خانه، چرا که اين مفهوم به لحاظ بومي و ديرآشنا بودن آن براي علماي شيعه موضعي يکسان در برابر حکومت به‌وجود آورده بود. طرح مفهوم مشروطه و مفاهيم مرتبط با آن و ورود آن‌ها در ادبيات سياسي مبارزاتي مردم و علما موجب بروز اختلاف ميان علما و تقسيم آن‌ها به سه گروه مشروعه‌خواه، مشروطه‌خواه وبي‌طرف شد که در اين کتاب به اين موضوع پرداخته شده است.
مدير روابط عمومي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران افزود: کتاب «انديشه تحريم و خودباوري» به بررسي جنبش تحريم تنباکو، رهبري جنبش و تاثير آن بر انديشه ايرانيان پرداخته است. «واقعيت و پندار در تاريخ‌نگاري ايران معاصر: نقد و نظري بر کتاب ما چگونه ما شديم؟» نيزنقدي بر کتاب «ما چگونه ما شديم؟» صادق زيباکلام است.

قريبي درباره مجموعه کتاب‌هاي گفت‌وگو که رسولي‌پور گردآوري کرده است، توضيح داد: بخش تاريخ شفاهي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، مجموعه‌اي از گفت‌وگوها و خاطرات «علي دهقان»، «محمدعبدالله گرجي» و «علي‌اکبر کوثري» از فرهنگيان با سابقه پيشين، «حسين خطيبي»،نايب رييس مجلس شوراي ملي در دوره پهلوي دوم و «عبدالحسين نوايي» از تاريخ‌نگاران برجسته ايران را که شفاهي است، مکتوب و در مجلدهاي مختلف براي چاپ آماده کرده است. ( منبع خبر: خبرگزاري کتاب ايران ibna.ir )
 
 
10 آبان 1391
 برگزاري کارگاه آموزشي خط سياق در موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران
 
به گزارش روابط عمومي موسسه مطالعات، يک دوره کارگاه آموزش خط سياق به منظور آشنايي کارشناسان موسسه با نحوه خوانش اين خط جهت آشنايي با مسائل اقتصادي تاريخ معاصر ايران در حال برگزاري مي‌باشد.
آموزش اين کارگاه به عهده جناب آقاي سيروس سعدونديان از کارشناسان و متخصصان خط سياق مي‌باشد.
 
 
10 آبان 1391
 تاريخ معاصر شفاهي ايران به روايت فرهنگيان مکتوب مي‌شود

مرتضي رسولي‌پور از انتشار مجموعه‌اي پنج جلدي از بخش تاريخ شفاهي
موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران خبر داد و گفت: اين مجموعه کتاب، دربرگيرنده گفت‌وگوهايي از فعالان عرصه فرهنگ و تاريخ در دوران معاصر است که گوشه‌اي از تاريخ اين روزگار را روايت مي‌کنند.
 
کارشناس تاريخ شفاهي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، در گفت‌وگو باخبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، اظهار کرد:
مجموعه گفت‌وگوهاي انجام شده با فرهنگيان معاصر، ابتدا به صورت شفاهي ضبط و سپس مکتوب شد و پس از قرار گرفتن بر سايت وانتشار در فصلنامه اين موسسه، به ‌دليل اهميت تاريخي اين افراد و خاطرات آن‌ها درتوصيف بخشي از تاريخ معاصر ايران، در کتاب‌هاي جداگانه‌اي منتشر خواهندشد.
                     
رسولي‌پور گفت: انتخاب اين افراد براي گفت‌وگو، براساس ويژگي‌هاي مشترک مانند فعاليت‌هاي فرهنگي در سازمان‌هاي مختلف و نقش آن‌ها در حوزه آموزش بوده است. علاوه بر اين، به ‌دليل سمت‌هاي مهمي که اين افراد داشته‌اند و نقش برخي از آن‌هادر فعاليت‌هاي سياسي و تاريخي، باعث شده تا اين خاطرات گوشه‌اي از تاريخ شفاهي ايران‌زمين محسوب شود.
کارشناس تاريخ شفاهي ادامه داد: «علي دهقان»، «محمدعبدالله گرجي»، «علي‌اکبر کوثري»، «حسين خطيبي» و «عبدالحسين نوايي» نام اين کتاب‌هاست که به خاطرات و فعاليت‌هاي تاريخي و سياسي اين افراد مي‌پردازد.

رسولي‌پور توضيح داد: «حسين خطيبي» در دوران فعاليت سمت‌هايي مانند دانشيار دانشگاه، جانشين ملک‌الشعراي بهار، استاد سبک‌شناسي دانشکده ادبيات،مديرکل دفتر نخست‌وزيري در دوره مصدق و مديرعامل جمعيت شير و خورشيد سرخ ايران رابر عهده داشت.
 
وي در ادامه گفت: «علي دهقان» نيز استاندار استان آذربايجان شرقي، مديركل فرهنگ تهران، آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي، همچنين مدير مدرسه عالي دختران (دانشگاه الزهرا) بود که مدرسه‌ها و کتابخانه‌هاي زيادي را نيز تاسيس کرد.
 
اين پژوهشگر تاريخ بيان کرد: نمايندگي بيستمين دوره مجلس شوراي ملي،مدير کلي سازمان رهبري جوانان، مشاور عالي وزير فرهنگ برخي سمت‌هاي محمدعبدالله گرجي در دوران کاري وي بوده است. علي‌اکبر کوثري نيز رييس اداره فرهنگ استان خوزستان،مازندران و چند شهر ديگر بود و سمت‌هاي ديگري نيز داشت.
 
وي درباره عبدالحسين نوايي گفت: دکتر نوايي پژوهشگر و تاريخ‌نگار، علاوه بر تدريس در دانشگاه‌هاي تهران، تربيت‌مدرس، شهيد بهشتي، الزهرا و ديگر دانشگاه‌ها، رياست سازمان کتاب‌هاي درسي را نيز بر عهده داشت.

رسولي‌پور با اشاره به چاپ شدن اين گفت‌وگوهاافزود: پيش از اين‌که اين گفت‌وگوها در قالب کتاب گردآوري شوند، در فصلنامه تخصصي تاريخ معاصر ايران منتشر شده بودند اما تفاوت آن‌ها در افزودن فهرست، مقدمه درباره جايگاه گفت‌وگو و اهميت تاريخ شفاهي، همچنين مقدمه‌اي بر شرح حال و بيوگرافي هرشخصيت، معرفي آثار و تاليفات در پايان هر گفت‌وگو است.
 
مجموعه پنج جلدي گفت‌وگوهاي مرتضي رسولي‌پور با شخصيت‌هاي فرهنگي و تاريخي ايران از سوي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران به زودي منتشر مي‌شوند.




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org