ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» نشريه الکترونيکي زنان » شماره ۲۴، معرفي کتاب

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

138

غزه در آتش و خون

 

 

رقص چوبها به مناسبت کودتای 28 مرداد

 

 

پیشینه فرش

 

 

زندگی و اقدامات لارنس آلمانی در ایران
مطیع ترین وزیر امور خارجه ایران
سهم  ساواک در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی
محمد باقرخان تنگستانی

اخبارNEWS

فروشگاه مجازي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران افتتاح شد  |+| بزودی آغاز به کار وب سايت جديد موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

شماره ۲۴، معرفي کتاب 
معرفي کتاب
سفرنامه سکينه سلطان (وقارالدوله)
 
آسيه آل­احمد 
 

 
 

کتاب مورد نظر در اين شماره اختصاص به سفرنامه دوره مظفري دارد. سفرنامه سکينه ­سلطان وقارالدوله به تصحيح و پژوهش کيانوش هفت لنگ با مقدمهاي از دکتر ايرج افشار. اين کتاب توسط نشر تراوش قلم در سال 1382 به چاپ رسيده است.
 
مصحح کتاب در مقدمه­اي مبسوط به شخصيت سکينه­ سلطان و سفرنامه­اش به­ خوبي پرداخته است، که گوشه‌هايي از آن را ذکر خواهيم کرد. علاوه بر مقدمه ايشان فهرست مندرجاتي را در ابتداي کتاب آورده است که اطلاعات سير اين سفر را از ابتدا تا انتها کوتاه و سريع به خواننده مي­دهد.
 
اين سفر کاروان عروس بوده است يعني بردن انيس­الدوله دختر وجيهالله ميرزا به شيراز براي ازدواج با ملک منصور ميرزا شعاعالسلطنه پسر مظفرالدين شاه که در آن زمان حاکم فارس بوده است. وقارالدوله مسئوليت اين امر مهم را برعهده داشته است. اين سفر به مدت صد روز طول کشيده که شروع آن از بيست و هفتم ربيعالاول 1323ق از تهران به سمت شيراز و توقف بيست روزه در شيراز و بازگشت به تهران در هفتم رجب همان سال است.
 
سکينه سلطان وقارالدوله سفرنامه خود را چنين آغازکرده است:
              در سال يکهزار و سيصد و بيست و سه ئيلان ئيل، به حکم مطاع اعليحضرت قدرقدرت اقدس شهرياري روحي و روح العالمين له الفداء ــ و فرمايش حضرت صدارت عظمي ــ دامت شوکته ــ وحضرت عليۀ عاليۀ متعاليۀ نوابه شمس­الدوله ــ دامت شوکتها ــ به همراهي نوابۀ عليه، انيس‌الدوله ــ دامت شوکتها ــ بايد به شيراز بروم. در ادامه دعاي حرکت سفر را چنين مي­گويد: «خداوند عالم را قسم مي‌دهم به حرمت مسافران دشت کربلا که سفر شاه عالم پناه ــ روحي فداه ــ را بي خطر کند، انشاءالله، خودش و همراهانش به سلامت برگردند، از تصدق سر همه، اين سفر را هم براي همه ماها بي خطر کند. اميدوارم روز مبارکي باشد که وارد شيراز بشويم و عروس، به سلامت خدمت حضرت اشرف اسعد والا، مشرف و مطبوع خاطر مبارکشان شده و ماها مقضي المرام و دلخوش، به سلامت به اين ولايت مراجعت نماييم اين دعا از من و خيل ملائک، آمين.
 
مصحح کتاب ويژگي اين سفرنامه را در اين مي‌داند که داراي جنبه‌هاي گوناگون سياسي، اجتماعي، ديني و ادبي است، او براي ويژگيهاي سبک ادبي اثر حدود بيست مورد را با توضيحات بررسي کرده است. کتاب داراي زيرنويسهاي مفيد براي درک و شناخت بيشتر خوانندگان از شخصيتها و آباديهاي سفرنامه مي­باشد. در انتهاي کتاب فهرستهايي مختص اشخاص، مکانها، اصطلاحات زمان و مکانهاي مقدس را به انضمام کتابنامه آورده است. همچنين چند عکس از زنان دوره قاجار در انتهاي کتاب به چاپ رسيده است. يک نکته قابل تذکر به خوانندگان اين است که يکي از عکسهاي کتاب فوق تصوير انيس­الدوله همسر ناصرالدين شاه است که اميدوارم مخاطبين با انيس­الدوله عروس در اين کتاب اشتباه نگيرند.
 
وقارالدوله سفرنامه را روزانه و منزل به منزل نوشته است و اگرچه به وقايع خيلي مفصل و مشروح نپرداخته ولي در نوع خود بي نظير است چرا که يک زن نوشته، کاري که در آن مقطع زماني به ندرت اتفاق افتاده و دوم اينکه مطالب جالب خصوصاً آداب و رسوم از جمله برخوردها، تعارفات و پيشکشها را که بيشتر مشغوليات زنانه است به خوبي بيان کرده است.
 
 
 
 

 




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org