ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» نشريه الکترونيکي زنان » شماره ۲۲، گزارش

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

138

غزه در آتش و خون

 

 

رقص چوبها به مناسبت کودتای 28 مرداد

 

 

پیشینه فرش

 

 

زندگی و اقدامات لارنس آلمانی در ایران
مطیع ترین وزیر امور خارجه ایران
سهم  ساواک در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی
محمد باقرخان تنگستانی

اخبارNEWS

فروشگاه مجازي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران افتتاح شد  |+| بزودی آغاز به کار وب سايت جديد موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

شماره ۲۲، گزارش 

   

گزارش

بزرگداشت دکتر شيرين بياني

 

آسيه آل احمد

 

دکتر شيرين بياني

دکتر شيرين بياني

 

انجمن زنان پژوهشگر تاريخ و پژوهشكده امام خميني و انقلاب اسلامي در اسفند ماه 1388 طي مراسمي از مقام علمي و فرهنگي خانم دكتر شيرين بياني تجليل به عمل آورد. در اين مجلس همكاران و دانشجويان سابق دكتر بياني همچون دكتر منصوره اتحاديه، دكتر ژاله آموزگار، دكتر ايرج ناصري و دكتر حسين منظورالاجداد ساعتي را در مورد مقام علمي و خاطرات خود از ايشان ابراز داشتند.  

 

شرح حالي مختصر:

دكتر شيرين بياني در خانواده كاملا فرهنگي در سال 1317 متولد شد. او فرزند دكتر خانبابا بياني استاد و محقق رشته تاريخ و دكتر ملك‌زاده بياني استاد و محقق باستان‌شناس بود. شيرين بياني پس از اخذ ديپلم از دبيرستان انوشيروان دادگر، در سال 1336 به دانشگاه تهران راه يافت و در رشته تاريخ با رتبه اول فارغ‌التحصيل شد. بياني براي ادامه تحصيل به فرانسه رفت و در سال 1342 از دانشگاه سوربن موفق به دريافت درجه دكتري در رشته تاريخ شد. او در سال 1343 وارد كادر آموزشي گروه تاريخ دانشگاه تهران شد و از جوان‌ترين افراد گروه بود كه توانست در سال 1356 به مرتبه استادي برسد. بياني علاوه بر تخصصش كه دوره مغول را شامل مي­شد به علت نياز دانشگاه از همان ابتدا به تدريس تاريخ ايران باستان پرداخت. شيرين بياني در سال 1386 بازنشسته شد، او حدود 13 تاليف و حدود 4 ترجمه دارد و همچنين مقالات بسياري زيادي از او در مجلات داخلي و خارجي به چاپ رسيده است. دكتر بياني تا كنون بيش از بيست تقديرنامه از مراكز علمي و دانشگاهي دريافت كرده است. ازجمله «انجمن آثار و مفاخر فرهنگي ايران» در سال 1382 طي مراسمي از او تجليل كرد، نام اين محقق ايراني در فهرست مفاخر فرهنگي ثبت شد و تمبر يادبودي از وي به چاپ رسيد.

 

از مهمترين تاليفات او تاريخ آل جلاير، زن در ايران عصر مغول، ايران در برخورد با مغول، و مجموعه سه جلدي دين و دولت در ايران عهد مغول (اين كتاب در سال 1375 بهترين كتاب سال ايران و در همان سال بهترين كتاب دانشگاه تهران معرفي شد)، شامگاه اشكانيان و بامداد ساسانيان و... از ترجمه‌هاي او نيز مي توان به نظام اجتماعي مغولان ـ فئوداليسم خانه به دوشي، تاريخ سري مغولان و ... اشاره كرد.

 

_________________________

 

1. پيام تاريخ (خبرنامه داخلي انجمن زنان پژوهشگر تاريخ)، شماره 35، اسفند 1388، ص 2.

 

 

 




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org