موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران  (اخبار)           WWW.IICHS.ORG

خبر ۱ (۹۳)

»عناوین اخبار 

 

 » سير تاريخي تحريم در کتاب «انديشه تحريم و خودباوري» منتشر مي‌شود

 » «دشتي و روزنامه شفق سرخ » به نمايشگاه بين المللي کتاب رسيد

 » «جواد خان گنجه‌اي مرزدار ايراني قفقاز» و «جمهوري آذربايجان 23 سال تکاپو» در نمايشگاه کتاب

 » عرضه کتابها و محصولات فرهنگي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران با 20 درصد تخفيف

 » شورش براي يک لقمه نان در تازه ترين فصلنامه تاريخ معاصر ايران

 » عرضه پنج عنوان کتاب تاريخ شفاهي در نمايشگاه کتاب تهران

 

 

تازه‌هاي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در نمايشگاه کتاب تهران
سير تاريخي تحريم در کتاب «انديشه تحريم و خودباوري» منتشر مي‌شود

«انديشه تحريم و خودباوري » به قلم دکتر موسي نجفي از سوي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران منتشر شده و براي نخستين بار در بيست و هفتمين نمايشگاه کتاب تهران ارائه خواهد شد.

به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، اين کتاب سير تاريخي «تحريم» در کشورمان را اين بار از زاويه‌اي ديگر و از دوران ناصرالدين شاه قاجار و شکل‌گيري تحريم و قيام تنباکو به رهبري مجتهد عاليقدر ميرزاي شيرازي مورد بررسي قرار مي‌دهد.

به باور نويسنده «در طليعه و سپس افق انديشه تحريم ، فکر خودباوري توليد ملي و اعتماد به نفس ملي در نهضت بيداري اسلامي ايرانيان متولد شده و آرام آرام رشد نموده، رشدي که با همه سياهيهاي فرق ضاله، استعمار غرب و استبداد قاجار و پهلوي از هويت و شخصيت و روح ملي ايرانيان در سايه مذهب اهل بيت عصمت و طهارت حمايت و حراست نموده است.»
 
تحليل تاريخي قيام تحريم تنباکو، مباني و سير تکوين انديشه تحريم، متون انديشه تحريم؛ نيم قرن اسناد و فتاواي تاريخي تحريم ، انديشه تحريم در رسائل سياسي از قيام تحريم تنباکو تا تا نيم قرن بعد از آن، پيوند انديشه تحريم با خودکفايي و موازنه منفي، جريان شناسي تحريم در تاريخ فکر سياسي ايران (انديشه‌ها ـ ناگفته‌ها ـ نکته‌ها و دقايق ـ تحريفها و ذهنيتهاي غربي) به همراه متون مصاحبه‌ها، اسناد و تصاوير مرتبط؛ فصلهاي اين پژوهش تاريخي ـ تحليلي را تشکيل مي‌دهد.
 
اين کتاب در هفت فصل و 268 صفحه به قلم موسي نجفي و از سوي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران منتشر شده و در بيست و هفتمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران که از 10 تا 20 ارديبهشت 93 در مصلاي امام خميني(ره) برگزار مي شود، به علاقمندان عرضه خواهد شد.

 

  «دشتي و روزنامه شفق سرخ » به نمايشگاه بين المللي کتاب رسيد

«دشتي و روزنامه شفق سرخ » نوشته محمدرضا تبريزي شيرازي از سوي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران منتشر شده و براي نخستين بار در بيست و هفتمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران به علاقه مندان عرضه مي شود.

به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، نويسنده اين کتاب در 314 صفحه مي‌کوشد تا با معرفي علي دشتي به عنوان يکي از افراد تاثيرگذار دوران پهلويها و از رهگذر زندگينامه وي بخشهاي ديگري از اين برهه تاريخي را از زاويه زندگي فردي که با لباس يک روحاني فعاليتهاي اجتماعي و سياسي‌اش را آغاز کرد اما بعدتر در کسوت يک روزنامه نگار و سياستمدار طرفدار پهلوي درآمد به تصوير بکشد. دشتي يکي از افرادي است که در ماجراي کشف حجاب در دوره پهلوي اول در رد اين فريضه الهي و طرفداري از رضا شاه در روزنامه اش قلم زده است.
دشتي که بود؟‌ مروري بر زندگي و شرح حال وي، ‌ورود به دنياي سياست و روزنامه‌نگاري، ‌متن قرارداد 1919 و اسناد و مدارک و مکاتبات مربوط به آن، ‌کودتاي سوم اسفند 1299 و تاسيس روزنامه شفق سرخ،‌ نويسندگان شفق سرخ،‌ خروج رضا شاه از ايران و نطق دشتي، ‌تضاد سياسي احمد قوام (قوام‌السطنه) با دشتي،‌ نقش دشتي در غوغاي جمهوري رضاخاني، دشتي و حزب عدالت‌، دشتي و واقعه کشف حجاب، دشتي از نگاه ديگران به همراه ضميمه‌اي از تصاوير و اسناد ناب از دشتي و فعاليتهاي وي از جمله بخشهاي گوناگون اين کتاب است.

اين کتاب براي نخستين بار از سوي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران منتشر شده در بيست و هفتمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران که از 10 تا 20 ارديبهشت ماه در مصلاي تهران برقرار است به علاقمندان عرضه خواهد شد. 

 

 

موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران منتشر کرد
«جواد خان گنجه‌اي مرزدار ايراني قفقاز» و «جمهوري آذربايجان 23 سال تکاپو» در نمايشگاه کتاب

«جواد خان گنجه‌اي مرزدار ايراني قفقاز» و «جمهوري آذربايجان 23 سال تکاپو» نام دو اثري است که به کوشش دکتر حسين احمدي و از سوي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران براي نخستين بار در بيست و هفتمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران عرضه خواهد شد.

به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران؛ ‌»جواد خان گنجه‌اي مرزدار ايراني قفقاز»‌ مي‌کوشد تا با ارائه اسناد و مدارک و مجموعه مقالاتي درباره اين شخصيت تاثيرگذار و مبارز در تاريخ مبارزه اين سرزمين با استبداد و استعمار روس،‌ برهه مهمي از تاريخ ايران زمين را که به جدايي بخش بزرگي از قفقاز از پيکره ايران شد را به تصوير بکشد. در جريان اين جدايي ايرانيان بسياري با فداکاري جان، مال و ناموس خود به حراست از اين سرزمين پرداختند. جواد خان گنجه‌اي نيز تا پاي فدا کردن جان خود و خانواده‌اش براي مبارزه با روسها پيش رفت و در اين ميان همچون نگيني مي‌درخشد.
اين کتاب در 182 صفحه و حاوي مقالاتي از محمد بهمني قاجار، ‌محمدعلي بهمني قاجار، ‌دکتر رحيم رئيس‌نيا، ‌رحيم نيکبخت به همراه پژوهشها و مقالات حسين احمدي است. همچنين در بخش ضمائم نامه‌ها و اسنادي در ارتباط با جواد خان گنجه‌اي ارائه شده است.
کتاب «جمهوري آذربايجان 23 سال تکاپو» نيز با جمع‌آوري مجموعه مقالاتي به بررسي روابط ايران و جمهوري آذربايجان به عنوان پاره‌اي جدا شده از پيکر ايران مي‌پردازد. به باور گردآورنده اين اثر، اين مجموعه مقالات با رويکرد علمي و مستند ضمن آگاهي بخشي به مسئولين کشور براي اتخاذ سياستهاي ملي مي‌تواند بخشي از خلاء‌ پژوهشي موجود در جامعه ايران را نيز پر کند.
در اين مجموعه مقالاتي از دکتر حسين احمدي، عبدالکريم آقاجاني، دکتر مجتبي برزويي،‌ کاوه بيات، ‌محسن حکمتي، ‌دکتر کامروز خسروي جاويد،‌ حسين دادپور، محمد سرحدچي، ‌سالار سيف‌الديني، ‌مسعود عرفانيان، ‌رضا عليزاده نظري،‌ الميرا کيانپور، ‌ياور عوضي و سياوش دادگر در 373 صفحه گردآوري شده است.

اين دو اثر به عنوان تازه‌هاي نشر موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در بيست و هفتمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران که از 10 تا 20 ارديبهشت ماه در محل مصلاي تهران برقرار است در اختيار علاقمندان قرار خواهد گرفت. 

 

به مناسبت برپايي بيست و هفتمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران صورت گرفت
عرضه کتابها و محصولات فرهنگي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران با 20 درصد تخفيف

موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران با 40 عنوان کتاب و 20 درصد تخفيف براي پژوهشگران،‌ دانشجويان و تمامي علاقمندان به کتابهاي تاريخي و تحليلي در بيست و هفتمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران حضور يافته است.به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، ‌از 40 عنوان کتاب عرضه شده در نمايشگاه کتاب، ‌کتابهايي «چون اسفنج نرم» به قلم صفاءالدين تبرائيان، ‌»جواد خان گنجه اي مرزدار ايراني قفقاز» و «جمهوري آذربايجان 23 سال تکاپو» به کوشش دکتر حسين احمدي،‌ «دشتي و روزنامه شفق سرخ » نوشته محمدرضا تبريزي شيرازي به همراه تازه ترين شماره‌هاي فصلنامه تخصصي تاريخ معاصر ايران؛ شماره هاي 60، 61، 62 و 63 براي نخستين بار به مخاطبان ارائه مي شود. همچنين آثار پر مخاطبي همچون «انديشه تحريم و خودباوري» به قلم دکتر موسي نجفي در کنار ديگر آثار فاخر تاريخي ـ پژوهشي و محصولات مولتي مديا همچون نرم‌افزار تاريخ معاصر ايران با 20 درصد تخفيف به علاقمندان ارائه خواهد شد.

گفتني است موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران از 10 تا 20 ارديبهشت ماه در سالن شبستان، راهروي 28، غرفه 33 از ساعت ساعات 10 صبح تا 8 شب پذيراي دوستداران يار مهربان است. 

 شورش براي يک لقمه نان در تازه ترين فصلنامه تاريخ معاصر ايران

شماره‌هاي 61 و 62 و همچنين شماره 63 فصلنامه تخصصي تاريخ معاصر ايران منتشر و در بيست و هفتمين نمايشگاه کتاب تهران در حال عرضه است.

به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني موسسه مطالعات تاريخ معاصرايران، فصلنامه شماه 61 و 62 در يک جلد و 390 صفحه و فصلنامه 63 به طور جداگانه در 330 صفحه به مخاطبان اين نشريه تخصصي عرضه مي‌شود.
در فصلنامه 61و 62 بر ستيغ سخن (2)؛ بحثي در ويژگيها و خدمات واعظ شهير حجت‌الاسلام و المسلمين حاج شيخ محمدتقي فلسفي را به قلم دکتر علي ابوالحسني مي‌خوانيد. فرآيند کتاب سازي در دوره پهلوي دوم؛ محافل رسمي روشنفکري، آمريکا و دولت نظامي ازهاري، شورش نان در مشهد، مصاحبه با دکتر امين رياحي درباره موضوع پان ترکيسم در ايران، مرقعات نامه‌هاي محمدشاه قاجار به نصرالدين ميرزاي وليعهد، گشت و گذاري با خسروخان سردار ظفر در بختياري همراه با سفرنامه تصويري مستر کلگ انگليسي و گزارش ماموريت به کشور روسيه از ديگر مطالبي است که در شماره 61 و 62 فصلنامه تخصصي تاريخ معاصر ايران مي‌خوانيد.
سازمان اطلاعات و امنيت کشور (گام به گام تا تاسيس ساواک)، اصل چهار ترومن، اقتصاد قاجار و بحران سکه در عصر ناصري (بر اساس کتابچه خطي دکتر طولوزان)، مرقع تصاوير نه تن از علماي تهران در عصر ناصري، عکسي متفاوت؛ امير دوست محمدخان معيرالممالک و در نهايت گزارش سفر به کره جنوبي از بخشهاي مختلف در فصلنامه شماره 63 تخصصي تاريخ معاصر ايران است.
گفتني است انتشارات موسسه مطالعت تاريخ معاصر ايران در بيست و هفتمين نمايشگاه کتاب تهران در سالن شبستان، راهرو 28، غرفه 33 در کنار ديگر کتب و آثار ارزشمند تاريخي، شماره‌هاي تازه فصلنامه تخصصي تاريخ معاصر ايران را نيز با تخفيف ويژه عرضه مي‌کند.

از سوي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران منتشر شد
عرضه پنج عنوان کتاب تاريخ شفاهي در نمايشگاه کتاب تهران

پنج گفتگوي تفضيلي با پنج تن از رجال و چهره‌هاي تاريخ معاصر کشور، در قالب پنج دفتر تاريخ شفاهي از سوي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران منتشر و در  بيست و هفتمين نمايشگاه کتاب تهران ارائه مي شود.

به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران؛ گفتگو با علي دهقان،‌ علي اکبر کوثري ،‌ دکتر حسين خطيبي،‌ دکتر محمد عبدالله گرجي و دکتر عبدالحسين نوايي در پنج دفتر توسط مرتضي رسولي‌پور انجام و از سوي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران منتشر شده است.
اين پنج دفتر تاريخ شفاهي از سوي انتشارات موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در بيست وهفتمين نمايشگاه کتاب تهران در سالن شبستان، راهرو 28، غرفه 33 در کنار ديگر کتب و آثار ارزشمند تاريخي، با تخفيف ويژه عرضه مي‌شود. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


چاپچاپ
www.iichs.org