موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران  (اخبار)           WWW.IICHS.ORG

اخبار ۳

»عناوین اخبار 

 

» تاريخ بهترين ابزار براي تحليل وضعيت موجود است

» انسان انقلابي از مردمش طلبکار نيست

» انتقال دانش تاريخي کشور به نسل امروز ضرورت است

» همایش «بیدارگر بصیر» برگزار می شود

» شناساندن وجوه ناشناختۀ دشمن و ايجاد بصيرت در جبهه خودي

 

 

 14 بهمن 1392

رئيس مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران

تاريخ بهترين ابزار براي تحليل وضعيت موجود است
             

               
رئيس مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در مراسم رونمايي از نرم‌ افزار «تاريخ معاصر ايران» گفت: تاريخ بهترين ابزاري است که به تحليل وضعيت امروز و گذشته براي ادامه حرکت کمک مي‌کند و به واسطه تاريخ مي‌توانيم دريابيم کجا ايستاده‌ايم و به کجا خواهيم رفت. در واقع تاريخ ما را با ظرفيت‌هاي موجود کشور آشنا ميکند.
 
به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، نرم‌افزار تاريخ معاصر ايران به مناسبت ايام‌الله دهه فجر روز گذشته 14 بهمن‌ماه در فرهنگسراي شفق رونمايي شد.
 
موسي فقيه حقاني، رئيس مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در اين مراسم رونمايي با تبريک ايام پيروزي انقلاب افزود: ما با پيروزي انقلاب اسلامي وارد روزهاي سرنوشت‌ساز شديم و همه جهانيان به ويژه مردم منطقه تحت تأثير اين انقلاب و حرکت متداوم مردم قرار گرفته‌اند.
 
وي افزود: اگر در ايران انقلاب صورت نمي‌گرفت کشورمان شبيه کشورهاي همچون مصر يا کشورهاي بحران‌زده در منطقه مي‌شد که بواسطه پيروي از قدرتهاي بيگانه مجبورند منابع خود را در اختيار آنان قرار دهند. حقاني با اشاره به خاطراتي که از دوران پيش از انقلاب از سوي منتقدان و موافقان در داخل و خارج کشور نگاشته شده‌اند، افزود: در بسياري از اين خاطرات حتي آنهايي که رويکرد مثبتي نسبت به پهلويها دارند نقدهاي جدي به روش حکومت و بر اساس نوع حاکميت شاه بر مردم ، جامعه، روشنفکران و نخبگان ايران است. وي در اين زمينه به خاطرات اسدالله اعلم اشاره و بر وابستگي شاه به امريکا و بي اختياري وي در برابر چپاول منابع مملکت تاکيد کرد.
 
فقيه حقاني بيان کرد: در بسياري از خاطرات مشاهده مي‌کنيم و گزارشات نشان مي‌دهد که ايران در صورت تداوم عمر آن رژيم وضعيت وخيمي پيدا کرده بود و اگر همانگونه وضعيت تداوم داشت کشور روبه نابودي مي‌رفت. به گفته رئيس مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران امريکايي ها بعد از شهريور 1357 تحليلشان اين بود که تا سال 75 هيچ اتفاقي در ايران نمي افتد و شاه مي تواند حکومتش را ادامه دهد. اما مطابق همين تحليل اگر شاه مي ماند ايران يکي از بدهکارترين کشورهاي منطقه مي شد.
 
وي افزود: همه شواهد نشان مي‌دهد که تصميم‌گيرنده اول و آخر شاه بود و به مشورت هم قائل نبود ولي اگر واقع‌بينانه به دستاوردهاي انقلاب براي کشور در حوزه‌هاي مختلف علي‌رغم فشارهاي موجود نگاه کنيم متوجه مي‌شويم که ميل به توسعه و پيشرفت و در نورديدن مشکلات در کشور به چشم مي‌خورد.
 
حقاني همچنين با تاکيد بر ابزار تاريخ براي تحليل وضعيت امروز درباره نرم‌افزار تاريخ معاصر ايران گفت: اين نرم‌افزار حاصل پژوهش 25 سال زحمات پژوهشگران و محققان است که در قالب دو دي وي دي ما را با تاريخ کشور از ابتداي قاجار تا انقلاب اسلامي آشنا مي‌کند.
 
رئيس مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران افزود: اين نرم‌افزار به واسطه عکس، سند، فيلم، متن پژوهش، کتاب و مقاله کمک مي‌کند تا دانش‌آموزان و ديگر اقشار جامعه را با تاريخ ايران به ويژه انقلاب اسلامي آشنا کند. وي يادآور شد: نبايد از تاريخ کشور غفلت کنيم، تاريخ تمدني‌ ما ارزشمند است. ديگران از هيچ براي خود تمدن مي‌سازند اما ما در استفاده از دستاوردهاي موجودمان کوتاهي مي‌کنيم.
 

 

کارشناس تاريخ معاصر 
 
انسان انقلابي از مردمش طلبکار نيست
 
يعقوب توکلي، کارشناس تاريخ معاصر با اشاره به سبک زندگي انقلابي افزود: انسان انقلابي براي آزادي مردمش آزادي خود و آسايش زندگي‌اش را در کف فداکاري مي‌گذارد و براي انجام اين فداکاري از مردمش طلبکار نيست و معامله نمي‌کند که اگر اين‌طور باشد نام او کودتاچي خواهد بود.
 
به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، وي در مراسم رونمايي از نرم‌افزار تاريخ معاصر که روز گذشته در فرهنگسراي شفق برگزار شد، افزود: آنچه که ما الان به عنوان انقلاب اسلامي و تحولات مختلف مربوط جامعه در دسترس داريم و اين زندگي، محصول مجمو‌عه‌اي از تلاش کساني است که در جامعه انقلابيون شناخته شده‌اند.
 
به گفته وي فرد انقلابي کسي است که خواسته‌اي را مطالبه مي‌کند که بقيه جامعه در طلب آن هستند و براي آن نمي‌توانند دست به انقلاب بزند در جوامع انقلابي هميشه اقليتي شکل مي‌گيرد که استقلالي براي کشور و مردمش مي‌خواهد که مدرس، امام خميني(ره)، ميرزا کوچک خان جنگلي و ماندلا نمونه بارز اين مهم هستند.
 
وي بيان کرد: در عصر ما و در دوره حياتمان مرداني متولد شده‌اند و زندگي‌ کرده‌اند که براي دوره طولاني حاضر شدند بدون توقف از حق، زندگي، جان شيرين و جواني خود بگذرند.
 
توکلي افزود: زندگي انقلابي در ايران يک واقعيت است که در حال تداوم بوده و با شرايطي که هم اکنون در کشور و منطقه داريم جز با احساس انقلابي و فداکاري مؤمنانه براي دفاع از کشور نمي‌توانيم خطر را از وطن دور کنيم.

مدير پروژه نرم‌افزار تاريخ معاصر

 انتقال دانش تاريخي کشور به نسل امروز ضرورت است

 

رضا قريبي، مدير پروژه نرم‌افزار تاريخ معاصر، گفت: يکي از دغدغه‌هاي مؤسسه در سالهاي گذشته اين بود که بتواند دانش تاريخي کشور را به نسل امروز منتقل کند تا تجربه‌ نسل امروزمان نسبت به نسل گذشته بيشتر شود.
 
به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، وي در مراسم رونمايي از نرم‌افزار تاريخ معاصر که روز گذشته در فرهنگسراي شفق برگزار شد، افزود: تجربيات تلخ و شيرين زيادي در 200 سال گذشته در تاريخ کشور موجود است که بخشي از آن به صورت مکتوب و بخشي سينه به سينه منتقل شده است. بيشتر مباحثي که در حوزه تاريخ معاصر مطرح شده از منظر سياسي است در حال يکه بخش هاي اجتماعي و لايه هاي پنهان آن مغفول مانده است.
 
قريبي تصريح کرد: به واسطه اين نرم‌افزار تلاش کرديم تا مباحث موجود را به صورت جذاب، روان و کم حجم در اختيار اقشار مختلف جامعه قرار دهيم چرا که بهترين فضاي ارائه در اين حوزه مي‌تواند فضاي مجازي باشد.
 
وي بيان کرد: ارائه عکس بر صحنه‌هاي منحصر به مؤسسات مطالعات تاريخ معاصر، ارائه مجموعه مقالات، ارائه 750 دقيقه مصاحبه اختصاصي مختصر و مفيد با کارشناسان تاريخ، ارائه فيلم تاريخ معاصر، ارائه سريالهاي تاريخي، نمايشگاه عکس سند، نصب آسان و بدون قفل از جمله ويژگي‌هاي اين نرم‌افزار به شمار مي‌رود.
 
قريبي بيان کرد: تمام تلاش‌مان اين بود که با بالا بردن کيفيت عکس و سند، مطالعه در کمترين زمان را براي کاربران تسهيل کنيم و اين موضوعات تاريخي را ترويج دهيم تا به نسل امروز منتقل شود چرا که وظيفه ما است که تا مباحث تاريخي را در اختيار نسل جوان قرار دهيم.
 
وي افزود: هر کسي به اندازه وسع خود بايد تلاش کند تا اين کشور به دست اجانب نيفتد. تجربه جنگ جهاني اول و دوم، قرارداد 1907، 1915، اشغال ايران را نبايد فراموش کنيم و بايد بدانيم از نظر منابع انساني و طبيعي منافع زيادي دارد.

27 بهمن 1392
به مناسبت دومین سالگرد درگذشت استاد فقید حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی ابوالحسنی(منذر)
همایش«بيدارگر بصير»برگزار مي شود  
 
همایش «بیدارگر بصیر» به مناسبت دومین سالگرد درگذشت پژوهشگر ژرف اندیش و تاریخ نگار حق گو، استاد فقید حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی ابوالحسنی(منذر)، در 5 اسفند ماه 1392، در سالن اجتماعات حوزه هنری برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، این همایش به همت موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران و با همکاری مجمع ناشران انقلاب اسلامی به مناسبت سالروز درگذشت حجت الاسلام علی ابوالحسنی (منذر)، از نویسندگان برجسته حوزه علمیه و از اساتید صاحب نام تاریخ معاصر و به منظور بزرگداشت و پاسداشت خدمات ارزشمند آن فقید سعید، برگزار می شود .
در این همایش اساتیدی چون؛ حجت الاسلام و المسلمین دکترعبدالحسين خسروپناه استاد حوزه و دانشگاه و رياست انجمن فلسفه و حكمت، حجت الاسلام خسروشاهي محقق و پژوهشگر، محمد نهاونديان رئيس دفتر رئيس جمهور‌، ‌محمد رجبي رياست كتابخانه مجلس،محمدحسین‌ دانايي محقق و پژوهشگر‌ و دكتر محمدرضا سنگري محقق و پژوهشگر حوزه ادبيات پيرامون شخصيت والاي استاد منذر سخنراني مي كنند.
اين همايش روز پنجم اسفند ماه از ساعت 15.30 تا 17.30 در سالن اجتماعات حوزه هنری برگزار خواهد شد.
گفتني است،‌ استاد منذر در حوزه های مختلف فرهنگ اسلامی و تاریخ ایران و جهان، آثار ارزنده ای از خود به یادگار گذاشت که از آن جمله می توان به آثاری همچون؛ نگاهی به اصل ولایت فقیه، میعاد با استاد مطهری شهید راه تطهیر سیمای فرهنگ اسلامی از زنگار غرب زدگی و شرق زدگی، تحلیلی از نقش سه گانه شهید شیخ فضل الله نوری در نهضت تحریم تنباکو، تراز سیاست؛ جلوه هایی از سیاست و مدیریت شیخ انصاری، سیاهپوشی در سوگ ائمه نور(ع) و ریشه های تاریخی و مبانی فقهی اشاره کرد.
وی از جمله کسانی است که در زمینه مبارزه با فرق و انحرافات اعتقادی خصوصا بهائیت و بعضی از فرقه‌های دیگر نقش موثری داشتند.

يک پژوهشگر تاريخ معاصر درباره ويژگيهاي استاد مُنذِر گفت
شناساندن وجوه ناشناختۀ دشمن و ايجاد بصيرت در جبهه خودي

شناخت جبهه هاي ناشناخته دشمن و ايجاد هوشياري در جبهه خودي در کنار غيرت و دقت از برجسته‌ترين ويژگيهاي حجت‌الاسلام والمسلمين علي ابوالحسني متخلص به استاد ُمنذ‍ِر بود.

به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران،‌ حسين نوري پژوهشگر تاريخ معاصر ايران در گفت وگو با ستاد خبري همايش «بيدارگر بصير»‌ با بيان اين مطلب درباره ويژگيهاي شخصيتي حجت‌الاسلام والمسلمين علي ابوالحسني (منذر)‌، افزود: اصليترين ويژگي استاد، ‌همان تخلص"منذر" بود که ايشان براي خود برگزيده بود: يعني «هشداردهنده».
وي افزود: استاد منذر سنگرهاي پنهان و ناشناخته دشمن را با تيزبيني، شناسايي مي کرد و نسبت به آن در جبهه خودي هشدار مي داد و بصيرت و هوشياري ايجاد ميکرد و مدام زنگ بيدارباش را براي جامعه به صدا در ميآورد؛ به عنوان مثال نفوذ صهيونيسم در هند از جمله مواردي بود که در کشورمان ــ که نوک پيکان مبارزات ضدصهيونيستي در جهان است ــ مورد غفلت واقع شده بود و ابوالحسني نخستين کسي بود که تحقيق بسيار گسترده اي پيرامون اين موضوع بسامان آورد و در مقدمه کتاب « مهاتما گاندي؛ همدلي با اسلام ،‌ همراهي با مسلمين»‌ تحت عنوان «زنگ بيدار باش»‌ در 100 صفحه بخشي از اين تحقيق را آورد و مطامع صهيونيستها در هند را با بيان عالمانه و مستند و مستدل، کاملا شکافت.
استاد منذر بر اساس تحقيقات خويش به اين نتيجه رسيده بود که صهيونيستها براي هند خوابها ديده و توطئه‌هاي زيادي دارند و مي خواهند امريکاي آينده شان را در اين کشور پايه گذاري کنند.
بنا به تصريح نوري آثار استاد منذر داراي تنوع است، لکن هريک بر اساس ضرورتي نگارش يافته تا خلائي را مرتفع سازد و خاکريزي را مقاوم دارد، ولي بايد توجه داشته باشيم که اين گونه گوني، مانع ژرفاي تحقيق نشده است، زيرا استاد تا زماني که پژوهش در موضوعي را به نهايت درجه خود نمي رساند، نتيجه آن را منتشر نمي‌ساخت.
نوري افزود: تنوع آثار و تحقيقات استاد، همچنين دليل ديگري بر عِرق ديني ايشان است. به گفته وي، استاد منذر"تکليف مدار" بود و در انتخاب موضوعات پژوهشي بر اساس ضرورت و تکليف عمل مي‌کرد.
او يکي ديگر از ويژگيهاي بارز حجت‌الاسلام والمسلمين ابوالحسني را غيرت ديني دانست و افزود:‌ استاد يک بار فرمودند: «بعد از تخريب مسجد بابري در هند، مصاحبه اي را از رهبر هندوهاي افراطي ديدم که با بي انصافي گفته بود:‌ «مسلمين در نبردهاي استقلال هند هيچ نقشي نداشتند» و اين در حالي است که سهم عظيم مسلمانان در استقلال هند، غيرقابل انکار است و من غيرتم قبول نکرد که چنين ادعاي غلط و بي پايه اي مطرح شود و بي پاسخ بماند» و همين امر موجب شد تا استاد سنگ بناي تحقيق بسيار مفصلي را درباره نقش مسلمين در نبردهاي استقلال هند انجام دهد که متاسفانه عمرش به انتشار اين کتاب کفاف نداد ولي همين، غيرت ديني اورا به رخ مي کشد.
اين پژوهشگر تاريخ معاصر با اشاره به روزي 15- 16 ساعت مطالعه و کار استاد منذر،‌ مرگ ناگهاني وي در سن 56 سالگي را نيز ناشي از فشار کاري و حجم عظيم تحقيقات دانست.
نوري در پايان به عنوان درس مهم و هديه اي گرانقدر از استاد منذر براي همۀ محققان جوان، اظهار داشت: استاد تا دستش پر نبود مطلبي را ارائه نمي داد و هميشه تاکيد مي کرد:‌ «در تحقيق بايد مدعاي شما لاغرتر از مستنداتتان باشد».
 

 

 
 

 

 


چاپچاپ
www.iichs.org