موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران  (همايشها)           WWW.IICHS.ORG

همايش بررسی تحولات اخیر سوریه

 

 

» گزارش «

 

خاورمیانه به دلیل داشتن منابع زیرزمینی و بازار مناسب همیشه ضمن خام فروشی و خرید کالا در صد سال اخیر، به ناچار هماهنگ با برنامه‌های امریکا و اروپای غربی بوده است. قدرتهای غربی به ویژه انگلیس با برنامه ریزی دقیق با تزریق اختلافات درون و برون ملیتی، همواره از اتحاد یکپارچگی ملتها و دولتها جلوگیری و مانع رشد و توسعه این کشورها را فراهم نموده‌اند به طوری که با وجود ثروت فراوان هنوز در میان بیش از بیست کشور خاورمیانه کشوری دارای نشان تجاری معتبر بین‌المللی – برای فروش کالا- وجود ندارد اما ظاهراً بیداری مردم خاورمیانه آغازی بر پایان تسلط بی چون و چرای امریکا و اروپای غربی بر این سرزمین غنی می‌باشد. روی کار آمدن اسلام گرایان با برگزاری انتخابات در چند کشور عربی، نشان از بستر دینی و مذهبی این حرکت دارد.
                                    
غرب به رهبری امریکا و انگلیس با بهره‌گیری از اختلافات داخلی و عدم وجود مبانی قدرت در ساختار کشور لیبی بر مخازن نفتی شیرین و سبک این کشور مسلط شد اما کشته شدن سفیر و چند دیپلمات امریکا در لیبی نشان از امواج ناشناخته غیر قابل پیش بینی داد که شاید در لیبی ودیگر کشورهای خاورمیانه دامن امریکا و اروپا را بگیرد ضمن این که  حساسیت روسیه و چین دو قدرت بزرگ سرمایه گذار در لیبی از تسلط غرب بر این کشور آفریقائی ثروتمند برانگیخته شد.
 
کشورهای عربستان و قطر که به همراه ترکیه نقش بالفعلی را در لیبی بازی کرده بودند سعی در پیاده کردن سناریو لیبی در سوریه نمودند تا با خروج سوریه از محور مقاومت و به دنبال آن حذف حزب ا...، هوای تازه در کالبد بی‌رمق رژیم صهیونیستی دمیده باشند.
تحت فشار امریکا، اروپا، سازمان ملل و نماینده آن کوفی عنان با خروج ارتش سوریه از شهرها و نقاط استراتژیک مخالفان مسلح ازملیت‌های مختلف در بسیاری از مناطق تخلیه شده مستقر شدند و بدینوسیله سوریه در بحران عمیقی رفت.
 
رجب طیب اردوغان در ملاقات با بلندپایه سیاسی ایران در آغاز سال 1391، از پایان حاکمیت بشار اسد در ظرف دو هفته آینده خبر داده بود اما حمایت‌های لایه‌های اجتماعی مختلف اعم از علویان، مسیحیان و... از نظام سوریه و جانبداری قدرتهای کشورهای روسیه، چین و ایران،  به آرامی ورق جنگ را بر ضد مخالفان سوریه پیش برد.
 
گرچه از تحولات سوریه نمی‌توان به سادگی گذشت ولی به نظر می‌رسد عدم توفیق قدرتهای عربی – غربی با همراهی پیاده نظامی به نام ترکیه، هزینه‌های قابل توجهی برای قدرتهای دیگر به جای خواهد گذاشت.
 

حوزه مطالعات سیاست خارجی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران با برگزاری این همایش امیدوار است گامی در جهت بهتر شناختن تحولات سوریه در راستای منافع ملی ایران برداشته باشد.

 

 

 

   فرمت WORD                 فرمت PDF

 

دقایقی پیش آغاز شد: نشست بررسی تحولات اخیر سوریه

دقایقی پیش نشست بررسی تحولات اخیر سوریه با حضور دکتر حسن لاسجردی، حسین رویوران، جهانگیر کرمی، موسی حقانی و جمعی دیگر از کارشناسان مسائل بین الملل در موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، حوزه مطالعات سیاست خارجه این موسسه با برگزاری نشست فوق در تلاش است تا گامی را در جهت شناخت بهتر تحولات سوریه در راستای منافع ملی ایران بردارد.
---------------------------------------------------
دبیر نشست "بررسی تحولات اخیر سوریه":بیداری مردم خاورمیانه به تسلط بی چون و چرای آمریکا در منطقه پایان داد
 
حسین احمدی افزود: موج بیداری اسلامی به تسلط آمریکا در منطقه پایان داد، بدون شک با روی کار آمدن اسلام‌گرایان و برگزاری انتخابات در چند کشور عربی بستر دینی و مذهبی این حرکت فراهم شده تا سایر کشورها نیز با موج بیداری اسلامی همراه شوند
به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، حسین احمدی دبیر نشست "بررسی تحولات اخیر سوریه" در ابتدای این مراسم اظهار داشت: خاورمیانه به دلیل برخورداری از منابع زیرزمینی و بازار مناسب به ناچار هماهنگ با برنامه های آمریکا و اروپای غربی حرکت کرده و در این میان قدرتهای غربی همچون انگلیس با برنامه ریزی دقیق و تززیق اختلافات مانعی بزرگ برای رشد و توسعه این کشورها بوده اند.
وی بیداری مردم خاورمیانه را آغازی بر پایان تسلط بی چون و چرای آمریکا و اروپای غربی در منطقه دانست و تصریح کرد: بدون شک با روی کار آمدن اسلام گرایان و برگزاری انتخابات در چند کشور عربی بستر دینی و مذهبی این حرکت فراهم شده تا سایر کشورها نیز با موج بیداری اسلامی همراه شوند.
احمدی در ادامه به نقش عربستان، قطر و ترکیه در تحولات سوریه اشاره کرد و افزود: این سه کشور در تلاش بودند تا با پیاده کردن سناریوی لیبی در سوریه و خروج سوریه از محور مقاومت، جانی دوباره را به جسم بی روح رژیم صهیونیستی ببخشند.
وی افزود: بحران سوریه زمانی شدت گرفت که تحت فشار اروپا و آمریکا، سامان ملل و نماینده آن کوفی عنان با خروج ارتش سوریه از شهرها و نقاط استراتژیک، مخالفان مسلح از ملیت های مختلف در بسیاری از مناطق تخلیه شده مستقر شدند.
دبیر نشست "بررسی تحولات اخیر سوریه" تاکید کرد: گرچه گذر از تحولات سوریه به سادگی ممکن نیست اما به نظر می‌رسد عدم توفیق قدرتهای غربی- عربی با همراهی پیاده نظامی به نام ترکیه هزینه‌های قابل توجهی برای قدرت های دیگر بر جای خواهد گذاشت.
احمدی در پایان ابراز امیدواری کرد که برگزاری این نشست بتواند گامی در جهت شناخت بهتر تحولات سوریه در راستای منافع ملی ایران برداشته باشد.
---------------------------------------------------
قطر به عنوان جریانی مرتبط با غرب همواره حرکت خزنده ای را در نقاط مختلف دنیا داشته است
 
سید حسین نیکنام اظهار داشت: نتایج حاصل از بهار عربی در تونس و مصر و درگیری های لبی و من فرصتی را برای کشورهای مخالف حزب الله و مقاومت در منطقه فراهم کرد تا موضوع انتقام از بشار اسد را دنبال کنند.
به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران سید حسین نیکنام، کارشناس مسائل بین الملل در نشست "بررسی تحولات اخیر خاورمیانه" که صبح امروز به همت موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران برگزار شد تصریح کرد: رابطه عربستان و قطر در بحران جاری سوریه را می توان به صورت مشخص از نوع موضع گیری عربستان با سوریه پس از موضوع سین سین (سوریه- سعودی) در ماجرای دادگاه ویژه ترور رفیق حریری دریابیم.
وی افزود: قطر به عنوان یک جریان مرتبط با غرب همواره حرکت خزنده ای را داشته و در نقاط مختلف دنیا این ارتباط را نشان داده است، در جریان قتل رفیق حریری این قطر بود که سوریه را متهم به قتل کرد و پس از مدتی و با خروج نیروی سوریه این اتهام را به گردن حزب الله انداخت.
نیکنام به پایداری حزب الله در برابر این اتهام اشاره کرد و اذعان داشت: حزب الله لایحه اتهامی قتل رفیق حریری را رد کرد و به شکلی قاطع در برابر خواسته آمریکا و قطر ایستاد و بدین شکل بار دیگر آمریکا ناکام ماند.
این کارشناس مسائل بین الملل در پایان به بهار عربی در تونس و مصر اشاره کرد و گفت: نتایج حاصل از بهار عربی در تونس و مصر و درگیری های لبی و من فرصتی را برای کشورهای مخالف حزب الله و مقاومت در منطقه فراهم کرد تا موضوع انتقام از بشار اسد و عدم حمایت های وی با سیاست های منطقه ای آن ها فراهم ساخته بود را با برنامه ریزی قبلی دنبال کنند.
---------------------------------------------------
حسن لاسجردی:تحولات سیاسی اخیر چرخش مدار حرکت کشورهای منطقه را رقم زد
 
حسن لاسجردي گفت: تحولات سیاسی جاری در منطقه به ویژه تغییرات یک سال اخیر در کشورهای عربی در خاورمیانه و شمال آفریقا سبب شد تا مدار حرکت کشورهای منطقه به شکل دیگری رقم بخورد.
به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران دکتر حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل در نشست "بررسی تحولات اخیر سوریه" که صبح امروز در موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران برگزار شد اظهار داشت: تحولات سیاسی جاری در منطقه به ویژه تغییرات یک سال اخیر در کشورهای عربی در خاورمیانه و شمال آفریقا سبب شد تا مدار حرکت کشورهای منطقه به شکل دیگری رقم بخورد و کمتر کسی بتواند دورنمای قبل از آن را پیش بینی کند.
وی سیاستهای دولت ترکیه در به صفر رساندن مشکلات با همسایگان، نگاه به شرق و افزایش تعاملات با حوزه پیرامونی را سه محور اساسی عملکرد حزب عدالت توسعه در سال های اخیر دانست و تصریح کرد: تزریق برخی نگاههای بلند نظرانه همچون پرش برای رسیدن به قدرت اول منطقه و تمرکز بر پیوندهای سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی فرامنطقه ای سبب شد تا در دوره جدید حاکمیت حزب نوگرای عدالت و توسعه تغییراتی رخ دهد.
لاسجردی در ادامه به دو دیدگاه در خصوص رفتار دولت ترکیه پیرامون تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: برخی به روند طبیعی رفتار سیاسی دولتمردان حزب عدالت و توسعه معتقدند و برخی دیگر بر این باورند که نحوه عملکرد ترکیه در تحولات سیاسی اخیر چشم‌انداز نوینی از نگاه، رویکرد و حتی اقدامات مختلف را به گونه ای توجیه می کند که نشان از چرخش‌های اساسی در این میان دارد.
وی افزود: برخی موقعیتهای ترکیه همچون عضویت در ناتو، تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا، ایجاد فرصتهای موثر اقتصادی، تعهد به موازین پیمان کپنهاگ و تمرکز اساسی بر حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی در داخل و خارج از کشور فضایی را فراهم آورد تا حاکمان یک دهه گذشته ترکیه در منشوری حرکت کنند که جز این راه انتخاب دیگری نداشته باشند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان به مهم ترین نکات در نحوه عمل سیاسی ترکیه اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: نگاه بنیادین آنکارا به سوی اروپا در کنار هویت چندگانه این کشور، تأکید بر عنصر ژئوپلیتیک برای نقش‌آفرینی و اراده دولتمردان ترک در جهان و در نهایت برخورداری از استقلال عمل از جمله مهم ترین نکات در نحوه عمل سیاسی این کشور به شمار می رود.
---------------------------------------------------
تجارت های میلیاردی روسیه با سوریه در زمینه نظامی
روسها را از بر هم خوردن معادلات منطقه ای نگران کرده است
 
دکتر جهانگیر کرمی اذعان داشت: در حال حاضر روسیه در تلاش است تا بازی را به سمتی هدایت کند که نگرانی های امنیتی خود را کاهش دهد.
به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران دکتر جهانگیر کرمی، کارشناس مسائل خاورمیانه در نشست امروز موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران با عنوان "بررسی تحولات اخیر سوریه" اظهار داشت: بحران سوریه را از جهاتی می توان با بحران اسپانیا در دهه سده بیستم مقایسه کرد و حتی آن را فراتر دانست، چرا که موضوع این بحران از منطقه فراتر رفته و به نوعی شکاف امنیتی و نظامی در سطح جهانی تبدیل شده است.
وی افزود: در این میان دولت روسیه به دلیل منافع و دغدغه‌های امنیتی در تلاش است تا سیاست مخالفت و مقابله با اقدامات مثلث غربی، عربی، ترکیه را در پیش گیرد.
کرمی با اشاره به عدم قابلیت تعامل روسیه با جریان های غیر دولتی تاکید کرد: روسیه ابتکار عملی در عرصه سیاست خارجه ندارد و متاسفانه فاقد قابلیت تعامل با جریان های غیر دولتی است، به همین جهت روسها نگران این هستند که با بر هم خوردن معادلات منطقه ای قربانی شرایط خاورمیانه شوند.
این کارشناس بین‌الملل در ادامه به نگرانی روسیه از سقوط سوریه اشاره کرد و گفت: تجارتهای میلیاردی روسیه با سوریه در زمینه نظامی نگرانی روس ها را از سقوط سوریه در پی داشته، چرا که با تغییر موازنه منطقه‌ای، حضور ترکیه می تواند پیامدهای خطرناکی را برای روسیه به همراه داشته باشد.
وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر روسیه در تلاش است تا بازی را به سمتی هدایت کند که نگرانی‌های امنیتی خود را کاهش دهد، البته روسیه بعد از ناامیدی از سوریه می تواند به اسرائیل و حساسیتهای منطقه ای ان کشور امیدوار باشد.
---------------------------------------------------
با توجه به معادلات سنتی در منطقه، آمریکا به دنبال تغییر حاکمیت در سوریه است
 
دکتر محمد فرهاد کلینی تصریح کرد: تغییر معادله قدرت در تونس، مصر و یمن، شدت گرفتن مطالبات مردمی در بحرین و همچنین پایداری جیان مقاومت سبب شد تا غرب واکنش جدیدی را از خود نشان دهد.
به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران دکتر محمد فرهاد کلینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در نشست "بررسی تحولات اخیر سوریه" که صبح امروز در موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران برگزار شد اظهار داشت: با پدید آمدن جنبش بیداری اسلامی در منطقه و سرگردانی ژئوپلیتیک در سیاست منطقه ای آمریکا، نگرانی تغییر موازنه در شرایط جدید به نگرانی راهبردی آمرکا تبدیل شد.
وی افزود: تغییر معادله قدرت در تونس، مصر و یمن، شدت گرفتن مطالبات مردمی در بحرین و همچنین پایداری جیان مقاومت سبب شد تا غرب واکنش جدیدی را از خود نشان دهد و در این مسیر، تلاش برای مدیریت تحولات شکل دیگری به خود گرفت.
کلینی به تلاش آمریکا برای تغییر حاکمیت در سوریه اشاره کرد و اذعان داشت: در این میان تغییر حاکمیت در سوریه با توجه به معادلات سنتی منطقه به الویتی برای غرب تبدیل شد تا به این وسیله تغییر موازنه محدود به نفع رژیم تل آویو، تنزل پاسخ راهبردی کشوهای منطقه، ایجاد یک شیب جدید در مدیریت جنگهای نامنظم و به هم زدن پیوستگی جدید ژئوپلیتیکی میان سوریه، ایران، عراق و ترکیه را دنبال کند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل تغییر حاکمیت موجود در سوریه، تغییر توازن داخلی سوریه با توجه به ایجاد مدیریت اپوزسیون، تلاش جهت تحمیل مدل حاکمیتی به سبک غرب در سوریه، دفع سیاستهای روسیه، چین و ایران در خاورمیانه و تغییر معادلات و جهت گیری سیاست خارجه سوریه را از جمله اهداف کلان آمریکا در سوریه دانست.
وی در پایان به سیاستهای کاربردی آمریکا در سوریه اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: آمریکا با روش جدیدی از ترکیب متغیرهای ایجادی و سنتی سیاستهایی همچون جریان سازی ارتش ملی سوریه، اعمال تحریم های یک جانبه و دو جانبه علیه سوریه، اعمال تحریم علیه ایران با بهره گیری از موضوع سوریه و پیگیری بین‌المللی کردن موضوع سوریه از طریق شورای امنیت را در سوریه دنبال کرده است.
---------------------------------------------------
افزایش چالش و جنگ داخلی اولویت اسرائیل برای مقابله با سوریه است
 
هادی محمدی گفت: مذاکرات ژنو و دیدار با حافظ اسد و کلینتون رژیم صهیونیستی را به یک نتیجه قطعی رساند و آن اینکه صلح و مذاکره با حکومت سوریه امکان‌پذیر نیست
به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، هادی محمدی کارشناس مسائل بین‌الملل در نشست "بررسی تحولات اخیر خاورمیانه" که صبح امروز به همت موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران برگزار شد تصریح کرد: آنچه ضریب امنیت رژیم صهیونیستی را در محیط استراتژیک منطقه‌ای ارتقاء می داد و تضمین می کرد با بیداری اسلامی در کشورهای خاورمیانه با شوک تازه ای مواجه شد.
وی افزود: مذاکرات ژنو و دیدار با حافظ اسد و کلینتون رژیم صهیونیستی را به یک نتیجه قطعی رساند و آن این که صلح و مذاکره با حکومت سوریه امکان پذیر نیست وسوریه در شرایط احساس قدرت به خواسته های راهبردی در طرح مذاکراتی با اسرائیل تن نمی دهد.
این کارشناس ادامه داد: بر این اساس راهبرد و راه حل مشترک تمامی نخبگان تصمیم ساز و دستگاههای امنیتی و نظامی در این رژیم از پایان دهه 90 و ابتدای قرن جدید بر این مسیر قرار گرفت که راهبرد فرسایش قدرت ملی در سوریه از طریق تضعیف و افزایش چالش و جنگ داخلی الویت اسرائیل برای مقابله با سوریه است.
محمدی به نگاه و ارزیابی اسرائیل در خصوص بیداری اسلامی اشاره کرد و گفت: اسرائیل بیداری اسلامی را کاهش فرصتها و افزایش چالشهای همه جانبه برای خود دانست و به سرعت به دنبال راهبرد بازسازی فرصتها و کاهش چالشها حرکت کرد.
وی اقدامات اسرائیل در قبال سوریه را به سه لابه متفاوت تقسیم کرد و اذعان داشت: اقدامات مستقیم، غیر مستقیم (از طریق هم پیمانان و عملیات روانی) و همچنین مدیریت تحولات کلان سوریه لایه‌های سه‌گانه اقدامات اسرائیل در قبال سوریه را تشکیل می‌دهد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه افزود: در این نگاه استراتژیک اگر براندازی در سوریه از طریق یک مداخله نظامی خارجی صورت پذیرد چشم انداز حکومت پس از براندازی برای این رژیم بسیار قابل قبول‌تر خواهد بود، در غیر این صورت سناریوی فعال سازی جنگ داخلی از طریق ترکیب مخالفان داخل و فراخوان جریانهای افراطی در دستور کار اسرائیل و غرب قرار می‌گیرد.

محمدی در پایان به نگرانی های اسرائیل اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در ارزیابی‌های کلان اسرائیل این نگرانی که تلاشهای جاری به نتیجه نرسیده و حکومت سوریه با اقتدار از آن خارج شود، از این منظر که حکومت پس از بحران، رویکردهای جدی تری را در قبال رزیم صهیونیستی، آمریکا و غرب و ارتجاع عرب در پیش خواهد گرفت و به محور مقاومت نزدیک تر خواهد شد، دغدغه تازه‌ای است.

» بالای صفحه

» عکس «

     
     
     

 » بالای صفحه

 

چاپچاپ
www.iichs.org