موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران  (نشريه الکترونيکي زنان)           WWW.IICHS.ORG

شماره ۲۹، معرفي کتاب

معرفی کتاب

دختري از ايران
 

 آسیه آل احمد

 

 

  

در اين شماره به معرفي کتاب يکي از دختران عبدالحسين ميرزا فرمانفرما مي‌پردازيم. دختري از ايران نوشته ستـّاره فرمانفرمائيان با ترجمه ابوالفضل طباطبائي اين کتاب سال 1377در تهران توسط نشر کارنگ به چاپ رسيده است.
 
کتاب با سه مقدمه آغاز مي‌شود که اين مقدمه‌ها توسط مؤلف، دونا مانکر (ويراستار کتاب انگليسي) و ناشر نوشته شده است. کتاب داراي 4 بخش اصلي مي‌باشد که هر بخش از چند فصل تشکيل شده. عناوين اصلي بخشها: حرمسراي شازده، ينگه دنيا، خانم، زمين لرزه.
 
ستـّاره فرمانفرمائيان در هر يک از اين فصلها يک برهه از زندگي‌اش را تعريف مي‌کند. در بعضي قسمتها به جزئيات و در برخي ديگر کلي‌گويي کرده است.
 
اولين بخش کتاب حرمسراي شازده است او در اين قسمت پدر و مادر و نامادريها و خواهران و برادران تني و ناتني خود را به خوبي معرفي کرده. وي همچنين به تحصيلات و وقايع مهم کشور و اثرات آن بر روي خانواده‌اش پرداخته است. مانند روي کار آمدن رضاشاه و اختلافات و برخورد او با خانواده فرمانفرما و در نهايت کشته شدن نصرت‌الدوله فيروز برادر بزرگش توسط شاه.
 
ينگه دنيا، بخش دوم کتاب است در اين قسمت نويسنده به شرح رفتن از ايران، مخاطرات راه و به اقامت ده ساله‌اش در آمريکا مي‌پردازد.
 
بخش سوم با نام خانم، بازگشت به ايران و همکاري با سازمان ملل و رفتن به عراق و اردن، مصرّ براي رسيدگي به امور مسائل مددکاري و آموزشهاي حرفه‌اي آن ديار و بازگشت مجدد به ايران و تشکيل مدرسه مددکاري، ملاقات با شاه، آشنايي با افکار آيت‌الله خميني، شروع انقلاب اسلامي و مسائل مربوط به بحرانهاي اواخر حکومت پهلوي است.
 
آخرين بخش کتاب زمين لرزه، پيروزي انقلاب اسلامي، چگونگي دستگيري و آزادي‌اش و نحوه خروج او از ايران را شامل مي‌شود.
 
ستـّاره فرمانفرمائيان به عنوان اولين بنيانگذار مددکاري نوين و علمي در ايران در نوشته‌هاي خود گوشه‌هايي از فقر و فساد و دلايل آنها را در سطح جامعه و رسيدگي به آنها را براي خواننده تا حدودي روشن مي‌کند و همچنين او به دليل داشتن خانواده‌اي بزرگ و معروف و فاميل بودن با بسياري از سردمداران کشور آگاهيهايي در زمينه‌هاي سياسي خصوصاً مسائل مربوط به ملي شدن نفت و دکتر مصدق و شرکتهاي نفتي در آمريکا به ما مي‌دهد. اين کتاب داراي متني روان است که خواندنش خالي از لطف نيست.

 

 


چاپچاپ
www.iichs.org