موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران  (همايشها)           WWW.IICHS.ORG

بازخيزي اسلام انقلابي در بين النهرين عراق امروز؛ چالشها و چشم اندازها
بازخيزي اسلام انقلابي در بين النهرين

 قدمت تمدن شناخته شده در بين النهرين به چند هزار سال قبل از ميلاد بر مي گردد. با ورود اسلام به عراق حضرت علي (ع) کوفه را مرکز خلافت خود قرار داد. در دوره خدمت امويان عراق زير سيطره آنها قرار گرفت و در دوره عباسيان بغداد مرکز خلافت عباسيان شد.

 

موج سوم مغول به رهبري هلاکو به دوره خلافت 525 ساله عباسيان در سال 656 ق خاتمه داد. تيمور لنگ نيز در حمله خويش به سمت عثماني تازه تاسيس شده، عراق را از ويراني و تباهي بي نصيب نگذاشت . با تثبيت عثمانيان بخش بزرگي از عراق پنج قرن تحت سلطه عثمانيها قرار گرفت.

 

از نيمه دوم قرن هيجدهم انگليسيها با احداث نمايندگيهاي تجاري – سياسي به مطالعه اوضاع سياسي اجتماعي و ويژگيهاي روابـط قبيله اي عراق پرداختند. بر اساس موافقت نامه ساکس – پيکو در شانزدهم ماه مي 1916 عثماني بين انگليس و فرانسه تقسيم و نيروهاي انگليس در سال 1917 وارد بغداد شدند کنفرانس صلح پاريس توجهي به مساله عراق نکرد و جامعه ملل نيز بر اساس پيشنهاد. کنفرانس سان ريمو موافقتنامه سايکس – پيکو را تائيد کرد و بدين وسيله عراق تحت قيموميت انگلستان قرار گرفت.

 

پس از اين حادثه مردم عراق به رهبري آيت اله سيد محمد صدر از روحانيون برجسته شيعه بر عليه انگلستان قيام کردند . انگليسيها با تمام قوا به سرکوب اين قيام پرداختند و آيه اله صدر را تبعيد کردند. انگليسيها سپس با رفراندوم نمايشي فيصل را روي کار آوردند.

 

«برای دریافت خلاصه مقالات ارائه شده در این نشست به

دو فرمت WORD یا PDF روی لینکهای زیر کلیک کنید»

 

   فرمت WORD

 

  فرمت PDF


چاپچاپ
www.iichs.org