ماهنامه شماره 116 - صفحه 2
 

 

» فرمانفرما

دستي که نمک نداشت...

    

کبري احمديان

 

مي‌خوام از مردي صحبت کنم که با وجود املاک فراوان و خدم و حشم بي‌حدّش الان هيچ‌کس نامي از او نمي‌برد و کمتر کسي پيدا مي‌شود که او را بشناسد. کسي که رضا ماکسيم را رضاخان کرد.

 

عبدالحسين ميرزا ملقب به فرمانفرما يکي از بزرگترين زمينداران ايران بود که در اکثر شهرها زمينهاي زيادي خريده‌ بود کسي که از قدوقواره‌ رضاخان خوشش آمد و او را زير بال‌ و پر خود گرفت تا قزاق شود. بعد از به قدرت رسيدن رضاخان به اين پيرمرد سياستمدار سخت گذشت به طوري که هيچ‌وقت فکر نمي‌کرد زيردستش شاه شود و او را در تنگنا قرار بدهد تا حدي که رضاشاه دستور داد؛ تمام املاک فرمانفرما قبضه شود و خانه‌ بي‌اندازه بزرگ او تبديل به کاخ مرمر گشت.

 

[1- 1956ع]

رضاخان پهلوي نگهبان سفارت هلند در تهران از چپ: رضاخان پهلوي و كنوبل (وزيرمختار هلند در ايران)

 

[1- 82ع]

ياور رضاخان پهلوي محافظ منزل عبدالحسين ميرزا فرمانفرما به همراه عده‌اي ديگر در كرمانشاه (شخصِ غيرنظامي كنارِ رضاخان؛ محمدولي ميرزا فرمانفرمائيان

 

[1- 1790ع]
رضاخان پهلوي در بامداد روز سوم اسفند سال 1299 چند ساعت پس از كودتا، در كنار اتومبيل مصادره شده نصرت‌الدوله فيروز

 

فرمانفرما سه زن و تعداد زيادي فرزند داشت و بعد از اينکه رضاخان از ترس قدرت اين پيرمرد، پسر بزرگش را کشته و فرمانفرما را به زندان انداخت، خانواده‌ بزرگش از هم پاشيد و هرکدام با املاک کمي که رضاخان به آنها دست نبرده بود زندگي مي‌کردند.

 

معروف‌ترين اين فرزندان که کينه رضاخان را در دل داشت و فرصت انتقام را لحظه‌شماري مي‌کرد عزيز کرده‌ فرمانفرما يعني مريم فيروز بود. دختري که به خاطر سختگيريهاي مذهبي پدر در خانه درس مي‌خواند و به انتخاب پدرش شوهر کرد و بعد از مرگ فرمانفرما در زندان رضاخان تبديل به موجي از نفرت شد و افسار گسيخته، آماده انتقام گرديد. تا حدي که سرتيپ اسفندياري «همسرش» قدرت مقابله با او را نداشت. همه جا صحبتش با بدگويي از رضاخان شروع مي‌شد و از هر طريقي آماده‌ ضربه زدن بود. کسي که در کودکي همبازي اشرف بود حالا به هر بهانه‌اي زبان به طعنه داشت و همه جاي خانه‌اش اسلحه پنهان مي‌کرد. مريم با کينه‌هايي که در دل داشت پدر حتي بعد از تبعيد رضاخان هم آرام نگرفت.

 


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org