ماهنامه شماره 94 - صفحه 5
 

» جزيره قشم

           

آسيه آل­احمد

           

جزيره قشم يکي ديگر از جاذبه‌هاي کشور پهناورمان است. بزرگ و زيبا  با ديدنيهاي بسيار متفاوت. يک طرف طبيعت بکر بي نظيرمانند کوه، دريا، ساحل و...  طرف ديگر مراکز خريد وتجارت و... از سوي ديگر آثار تاريخي هزارساله، گرچه متاسفانه اين جزيره را بيشتر مردم ايران براي خريد و تجارت مي‌شناسند ولي شايد نگاهي نيز از سر اجبار به ديدنيهاي ديگر هم بيندازند. اميدوارم هيچ توري مانند جماعت تور ما نبوده باشند که همه آه و ناله سر مي‌دادند که هيچ جا جز مراکز خريد نروند، حتي آقايون!

 

قشم بزرگترين جزيره درياي پارس است. شکل اين جزيره شباهت به يک دلفين دارد. جزيره‌اي بسيار آرام و زيبا با مردماني خونگرم و مهربان که به نظرم يکي از جذابيتهاي اين جزيره حضور بوميها ميان مسافرين و توريستهاست برعکس جزيره کيش که هيچ‌گاه شما بوميها را نمي‌بينيد مگر به مناطق مسکوني آنها برويد. اين ارتباط مستقيم باعث شناخت بيشتر ما از محيط و تفکرات و فرهنگ و... اين قسمت از آب و خاک کشورمان مي­شود.

 

از آثار به جا مانده در اين جزيره متوجه قدمت و موقعيت مهم قشم در طول تاريخ مي­شويم. اين جزيره به علت نزديکي به تنگه هرمز از لحاظ نظامي و همچنين اقتصادي از قديم‌الايام مورد توجه بيگانگان بود و مدتهاي مديدي پرتغاليها، هلنديها، انگليسيها و ... استفاده‌هاي خود را از اين جزيره کرده‌اند. امروزه حتي باقيمانده کشتيهاي انگليسي در قسمتهايي از سواحل هنگام باقي است. جزاير کوچک نزديک به قشم مانند هنگام، لارک و هرمز مجمع‌الجزايري را تشکيل مي­دهند، که به راحتي مي­توان از قشم به آنها دسترسي پيدا کرد.

 

ديدنيهاي اين جزيره: جنگل حرا، جزاير ناز، قلعه پرتغاليها، منطقه خربِس، مساجد، صنايع دستي و ... است. هر کدام از اين مناطق بحث بسيار مفصل دارد که نه در تخصص من است و نه در اين نوشته کوتاه مي­گنجد. فقط براي آشنايي مختصر درباره هر کدام چند سطر کوتاه آنچه را که از اهالي آموختهام بيان ميکنم. در تصاوير نيز بيشتر با اين مناطق آشنا مي­شويد.

 

جنگل حرا يکي از مناطق اکوسيستمي جهان است که بسياري از گونههاي مختلف گياهي و جانوري در آن زندگي مي­کنند. اين جنگل منطقه بسيار وسيعي را در بر گرفته که البته به گفته اهالي قسمتهايي از آن بر اثر رسيدگي نکردن در حال نابودي است.  

 

 

 

 

جنگل حرا 

قسمتي از جنگل حرا 

گونه‌اي از پرندگان در حرا 

 

 

 

 

 

 

 قايقراني در حرا

 غروب حرا

 قسمتي از جزاير ناز

     
 

جزاير ناز؛ اين جزاير که بر اثر جزرو مد دريا به وجود مي‌آيند به اين صورت است که در روز آب که از خشکي خارج مي­شود به صورت جزايري کوچک و بزرگ به وجود مي­آيند و به هنگام طلوع ماه و با شروع شدن غروب اين آب بالا آمده و تا نزديک جاده را آب مي­گيرد. حتي به هنگام غروب اگر تعلل کنيد آب شما را در برخواهد گرفت.

 

قلعه پرتغاليها باقيمانده قلعه‌اي است که پرتغاليها در زمان تصاحب قشم ساخته بودند. در سال 1507م آلبوکرک که با کشتي به هند رفت و سپس وارد خليج فارس شد و جزاير قشم، هنگام و هرمز را تصاحب کرد. قلعه‌هاي نظامي را در آن بنا کردند تا بتوانند بر تنگه نظارت کامل داشته باشند.

 

غارهاي خربِس غارهايي هستند که پس از کاوش به اين نتيجه رسيده­اند آثاري است که از دوره مادها به جا مانده و زندگي در آن جاري بوده است. اين غارها در ارتفاعاتي قرار دارد که اکنون محوطه‌اي براي آن درست کرده‌اند و توريستها به تماشاي آن مي‌روند. البته روايات اهالي از اين منطقه بسيار است که وارد اين مقوله نمي­شويم.

 

 قسمتهايي از جزاير ناز

بقاياي کشتي انگليسي 

جزيره هنگام 

     

 

 

 

دلفينهاي بين جزيره قشم
و هنگام 

 منطقه غارهاي خربس

غارهاي خربس 

 

 

 

 

 

 

صنايع دستي 

مسجد قبا 

نماي بيروني مسجد 

 

 

مساجد در اين جزيره؛ مساجد بسيار کوچک و بزرگ به چشم مي­خورد. اهالي اکثراً اهل تسنن هستند. همين جا لازم است که از همه آنها تشکرکنم که با وجود ممنوعيت ورود خانمها به مساجد اجازه ورود به من را دادند. خصوصاً امام جماعت مسجد قبا که اجازه عکاسي را نيز دادند.

 

صنايع دستي که بيشتر شامل محصولات دريايي است انواع و اقسام گوش ماهي و ستاره دريايي و مرجانهاي رنگارنگ که همه به صورت دستبند و يا گردنبند و يا وسايل زينتي درست شده بودند همچنين پارچه‌ها و بافتهاي مخصوص خودشان که به صورت شال و گلدوزي و ... ارائه مي­کردند.

 

 

 

 ....ورودي مسجد قبا.....

نمايي از داخل مسجد قبا 

پنجره‌هاي مسجد رو به بيرون 

 

 

 

 

 

 

 

 وضوخانه

 
     


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org