ماهنامه شماره 89 - صفحه 3
 

» گزارش سفر به آبشار سنگان

 

اکبر مشعوف

 

حدود ساعت 14 روز چهارشنبه 8 ارديبهشت 1389 اعضاي گروه کوهنوردي مهر شامل آقايان حديدي، مزداراني،  سمنانيان، هوشياري، شيخ، فرهمند، علمشاهي، شريفي، فاضلي‌پناه، نجات غفار و حاج آقا صراف‌نژاد آماده حرکت شديم . با سه دستگاه اتومبيل حدود ساعت 15 بود که خود را در اوايل جاده امامزاده داود ديديم جاده­اي زيبا و البته با پيچهاي خطرناک که تداعي‌کننده جاده چالوس بود بعد از طي چند کيلومتر تابلويي سمت چپ جاده، نشان از جاده‌اي ديگر به سمت ده سنگان مي­داد.

 

حدود ساعت 16 بود که به راه افتاديم. اين روزها با بارندگيهاي پراکنده تنفس در تهران لذتبخش شده و آب و هواي تهران شبيه آب و هواي شمال شده است. بعد از چند دقيقه بر آستان امامزاده قاسم بوديم. امامزاده قاسم برادر امامزاده داود، که شجره ايشان به امام چهارم شيعيان امام زين‌العابدين مي‌رسد. امامزاده در ميان دره‌اي زيبا و با صفا کنار رودخانه قرار گرفته است. تا اينجاي مسير به همه خانواده‌ها با هر نوع لباس و کفش توصيه مي‌شود که براي گذراندن روزي بياد ماندني به اينجا بيايند مخصوصا در فصل بهار که زيباييهاي طبيعت دو چندان است و امکانات محل در حد گذراندن روزي با نشاط در طبيعت را مي‌دهد. استفاده نکردن مردم تهران از کوهپايه‌هاي البرز که از شرقي‌ترين نقطه تهران تا غربي‌ترين تقطه شايد به مثابه کفران نعمت باشد مسيرهايي که از کودکان تا سالخوردگان به راحتي مي‌توانند خود را به آن برسانند و از مواهب طبيعت استفاده کنند.

 

 

 

 

     

حدود ساعت 16 بود که به اتفاق دوستان از نزديکي امامزاده به سمت آبشار سنگان به راه افتاديم. پيش‌بيني  مسير بر اساس اطلاعات به دست آمده از اينترنت، کتابها و پرس و جو از محليها حدود 2ساعت بود (در فصل زمستان اين زمان به دو تا سه برابر افزايش مي‌يابد) مسيري زيبا که در کنار دره ادامه دارد و از باغات گيلاس و آلبالو عبور مي‌کند. شکوفه‌هاي اين دو درخت در اين فصل ديدني است. به علاقه‌مندان به نقاشي و عکاسي توصيه مي‌شود در اين فصل سري به منطقه بزنند و با ستايش از نقاش اصلي اين آثار آنها  نيز هنرنمايي نمايند. در بخشهايي از مسير همنوردان به چيدن ريواس مشغول بودند. در طول مسير شيب منطقه نيز بيشتر مي‌شد. حدود ساعت 18 بود که به پاي آبشار رسيديم، زيباييهاي منطقه و به خصوص آبشار قابل توصيف نيست بايد بود و لذت برد. در کنار آبشار غاري به ابعاد 2 در2 متر در دل کوه وجود دارد که به نظر مي‌رسد کار دست بشر باشد و جانپناهي براي وضعيت سخت که شب را در آن بيتوته کرد و در سمت چپ آبشار در درون دره يخچالهاي طبيعي خودنمايي مي‌کنند که تداعي‌کننده يخچالهاي علم کوه است.

 

طبق معمول آقاي مزداراني آتشي برپا کرد و بقيه دوستان مشغول درست کردن عصرانه شامل چاي و نيمرو شدند. حدود ساعت 30/19به سمت پايين به راه افتاديم و بعد از گذشت يکساعت و نيم به امامزاده قاسم رسيديم و چند دقيقه بعد به سمت تهران کرديم. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

 

 


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org