ماهنامه شماره 83 - صفحه 3
 

» گنبد سبز

 

آسيه آل احمد

 

بقعهاي هشت گوش با گنبدي فيروزهاي آرام و زيبا در ميان ميداني پررفت و آمد در شهر مشهد قرار گرفته است. اين ميدان به نام اين بقعه «گنبد سبز» نامگذاري و در خيابان آخوند خراساني و يا محله خاکي سابق واقع شده است. اين بنا مدفن يکي از عرفاي شيعه به نام شيخ محمد مؤمن مشهدي است. او در سال 904ق فوت کرده است.

 

تاريخچه ساخت اين مرقد طبق کتيبه بنا، به دوره شاه عباس اول صفوي به تاريخ 1011ق  مربوط مي‌شود و تکميل ساختمان بنا تا دوره شاه عباس دوم ادامه داشته است. بازسازي و مرمت اين بنا چندين بار انجام شده که آخرين تعميرات در سال 1353ش صورت گرفته است. اين مکان تا مدتها محل برگزاري مراسم عرفا و زيارتگاه آنان بوده است.

 

گنبد سبز، بنايي هشت ضلعي است که داراي چهار ايوان است. هر ايوان داراي يک در است که به بقعه راه دارد و در حال حاضر رفت و آمد از يک در انجام مي‌شود. تمامي ديواره‌هاي بيروني با رنگهاي گوناگون در طرحهاي مختلف زيبا کاشيکاري شده است. اصلي‌ترين قسمت اين ساختمان گنبد است که  مي‌توان از لحاظ رنگ‌آميزي و طراحي کاشيها آن را به سه طبقه تقسيم کرد؛ اول قسمت اعظم گنبد که با کاشيهاي فيروزه‌اي بسيار زيبا پوشيده شده است، دوم حلقه پايين گنبد که با کاشيهاي زرد و مشکي و سفيد با طرحي هندسي کار شده است، و در قسمت پايين گنبد کتيبه‌اي با خط ثلث بسيار درشت و زيبا ديده مي‌شود که قسمتهايي از آن از بين رفته است. داخل اين بنا که اتاق چهارگوش ساده‌اي است با گچ سفيد اندود شده در کف اين اتاق يک گور که اطراف آن را با شيشه قاب‌بندي کرده‌اند، قرار گرفته است. همچنين سنگ قبر قديمي آن را در يک قاب شيشه‌اي در ديوار جاسازي کرده‌اند. از تزئينات ديگر داخلي، نقاشيهاي زيبايي است که در نهايت سادگي روي سقف و گوشه‌هاي ديوار کشيده شده است. همچنين آياتي از قرآن در پايين طاق گنبد به صورت حاشيه وجود دارد که خطاطي شده است.

 

اين مکان کوچک و زيبا داراي آرامش بسيار زياد است که شما را از آن هياهوي ميدان دور مي‌کند. اين بقعه داراي يک متولي بسيار خوشرو و صميمي است که به گرمي از شما با چاي و شيريني پذيرايي مي‌کند و سؤالات شما را تا جايي که امکان داشته باشد پاسخ مي‌دهد.

 

تزئينات داخلي

 در ورودي

سنگ قبر قديمي بقعه

     

طاقنماي يکي از ايوانها

نقاشي سقف

نقاشي گوشه‌اي از ديوار 

     

 نماي خارجي

نماي خارجي بقعه

نمونه‌اي از کاشيکاري

 

 

 

نمونه‌اي از کاشيکاري و خطاطي

يکي از اشکوبهاي بيروني

يکي از ايوانها

 

 

 


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org