ماهنامه شماره 76 - صفحه 4
 

 

 

» استقبال قلابي

 

جلال فرهمند

 

اولين مقصد شاه پس از بيرون رفتن از ايران قاهره بود و اولين استقبال گرم از سوي انورسادات انجام گرفت. به نظر مي‌آيد شاه در تشخيص اين دوستش چندان اشتباه نکرده بود چرا که آخرين استقبال نيز  يک سال بعد در قاهره بود که ديگر محمدرضا پهلوي از آنجا بيرون نيامد. قبل از روي کار آمدن انورسادات، ميانه شاه با مصر چندان گرم که نه، اصلاً عادي هم نبود. حضور جمال ‌عبدالناصر که شاه را نوکر اسرائيل و امريکا مي‌دانست از يک سو و شاه که خود آنقدر غرور داشت که آدم مغرور ديگري را تحمل نمي‌کرد چندان روابط گرم را نمي‌طلبيد.

 

پس از سکته و مرگ ناگهاني عبدالناصر شاه نفس راحتي کشيد. چه اينکه جانشين وي آدمي ملايم‌الطبع و بسيار متفاوت‌تر از ناصر بود.

 

با اينکه انورسادات جنگ سنگيني را با اسرائيل راه انداخت ولي چندان در اين امر جدي نبود. پس از آخرين جنگ مصر و اسرائيل زمينه روابط گرم‌تر وي با غرب فراهم شد. شاه نيز که از اردوگاه غرب به حساب مي‌آمد در اين راه قدمهاي مؤثري برداشت.

 

در اندک مدتي روابط شاه و سادات از حدود روابط بين‌الدولي به روابط خصوصي کشيده ‌شد. رفت و آمد خانوادگي و دوستانه علاوه بر آمد و شد رسمي بود. کمکهاي فراوان مالي و اقتصادي و همچنين نفت خام شاه به مصر نشانه آن بود. مردم مصر به خوبي روزي را به ياد مي‌آورند که اتوبوسهاي شرکت ايران ناسيونال به امر حمل ‌و نقل شهري قاهره پرداختند. اتوبوسهايي که بسياري از آنها براي مصر مجاني ارسال شده بود و البته باقي بدهيها نيز از همين قماش بود و تا سالها پرداخت نگرديد.

 

سفر شاه به مصر اين روابط صميمانه را گرم‌تر کرد. حتي گفته مي‌شود يکي از عوامل برقراري روابط اسرائيل و مصر و يکي از ميانجيهاي مهم شخص شاه بود که با اسرائيل روابط مستحکمي داشت.

 

کمپ ‌ديويد نتيجه ارتباط مصر و اسرائيل شد. شاه پس از تجديد روابط با مصر به دعوت رسمي انورسادات سفري به اين کشور کرد. اين سفر با استقبال گرم سادات روبه‌رو شد. حکومت مصر تعداد زيادي از اهالي را در اين استقبال بسيج کرده بود که تعجب شاه را برانگيخت. سال بعد به دعوت شاه انورسادات بازديدي از ايران داشت که شاه درپي تلافي آن بود. چندان جالب و زيبنده نبود که استقبال باشکوه قاهره در تهران تلافي نشود. بايد کميسيوني تهيه ديده مي‌شد که علاقه و شاهدوستي مردم تهران را به نمايش بگذارد. جمعيتي قلابي که قرار بود از بين کارمندان، معلمان آموزش و پرورش، دانش‌آموزان و کارگران گرد آيند. حال در آن روز استقبال؛ ادارات، مدارس و کارخانه‌ها تعطيل مي‌شد.  مهم استقبال باشکوه بود که آبروي اعليحضرت محفوظ بماند.

 

سندي که در پيش رو داريم صورتجلسه کميسيوني است پیش از اولين سفر انورسادات به تهران. سفري که 6 روز به طول انجاميد. حضور افراد بلندپايه نظامي و انتظامي و سران رژيم جهت نظم اين استقبال و سخناني که ايراد کرده‌اند جالب و خواندني است:

   

126-358-145 د (برای مشاهده سند کلیک کنید)

127-358-145 د (برای مشاهده سند کلیک کنید)

128-358-145 د (برای مشاهده سند کلیک کنید)

129-358-145 د (برای مشاهده سند کلیک کنید)

130-358-145 د (برای مشاهده سند کلیک کنید)

131-358-145 د (برای مشاهده سند کلیک کنید)

 

 

 

[406-11ع]

سفر محمدرضا پهلوي به قاهره و استقبال از وي

[5618-11ع]

فرودگاه مهرآباد، سفر انور سادات به تهران

 

[ 413-11ع ]
کاخ نياوران؛ ضيافت شام به مناسبت سفر انورسادات به ايران، همسر سادات، فرح پهلوي، هرمز قريب، عبدالحسين سميعي، انور سادات، محمدرضا پهلوي و شهلا سميعي


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org