ماهنامه شماره 41 - صفحه 8
 

 

» قلل دو قلوي كهار و ناز

 

مختار حديدي

 

 

قلل دو گانه كهار (4050) و ناز (4108) واقع در حاشيه شرقي منطقه البرز و در امتداد رودخانه كرج، مرز طبيعي كوهستان طالقان و ساوجبلاغ و آسارا محسوب مي شود.

 

كهار كوه بزرگ و مرتفعي است كه از سمت شمال شرق، با گردنه سِرابشم به قلل هفت خواني و كرچان و از سمت غرب به قلل ناز و واركش متصل مي گردد و از شمال به آباديهاي گرآب و گته ده طالقان و از سمت جنوب به آباديهاي كلوان و كلها محدود مي شود.1

 

براي ديدار از اين روستاي زيبا در منطقه آسارا از جاده كرج به چالوس با پشت سر گذاشتن 25 كيلومتر از كرج پس از عبور از روستاي پل خواب، يك جاده فرعي اسفالته در سمت چپ از جاده اصلي چالوس جدا مي شود كه پس از طي كمتر از ده كيلومتر به ده كلوان مي رسد.

 

در مسير رسيدن به كلوان چند ده ديگر به نامهاي كلها و آيگان قرار دارد. روستاي كلوان با مناظري زيبا و دلنشين در ميان دره اي واقع شده است كه دو طرف آن يال بلند كهار در راست و يال طناز ناز در چپ آن قرار گرفته است. سپيدي برف در دوردستها در يال و قله ناز، چشمنواز است.

 

قله كهار و ناز از ميعادگاههاي دوستداران طبيعت و كوه است و در فصل مناسب با صرف 6 ساعت زمان با كوله اي سبك به راحتي مي توان به قله صعود كرد. البته پس از طي 3 ساعت جانپناه كاهار قرار دارد كه براي لختي استراحت كوهنوردان و تجديد قوا كردن بسيار مناسب است و در نزديكي آن چشمه اي زلال با آب گوارا هست.

 

طراوت هوا و نمناكي خاك مناظري بديع در كلوان به وجود مي آورد و صداي مؤذن هر صبح آهنگ دلنوازي است كه جانها را نوازش مي دهد.

 

تصاوير زيباي طبيعت كلوان و قلل كهار و ناز، كارِ آقاي جلال فرهمند است.

 

 

     

     

     
 

 
     

---------------------------------------------------------------

1- علي مقيم، كوهنوردي در ايران.

 
ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org