ماهنامه شماره 55 - صفحه 3
 

» گشت و گذاري در تبريز (قسمت دوم)

 مختار حديدي

 

 

زنگ تالار شهرداري تبريز  در هجوم روسها به ايران با گلولۀ توپ آنان آسيب ديده است.

     

 

ساعت تالار شهرداري تبريز.

     

 

     

 

مجموعه بازار تبريز يکي از بازارهاي بزرگ تاريخي و زيباي ايران و خاورميانه است. عواملي مانند سبک معماري بازار، کثرت تيمچه‌ها، کاروان سراها، دالانها و راسته‌ها و وجود تعداد بسياري مدرسه و مسجد که عمدتاً از سابقۀ تاريخي برخوردارند، اين بازار را به نمونۀ عالي محيط تجارت، کسب و زندگي اسلامي و شرقي تبديل کرده است.

     

 

موزه قرآن و کتابت که در آن نمونه‌اي زيبا از خطوط در دوره‌هاي مختلف ديده مي شود که بر کاغذ، سنگ، پارچه و ... نگارش يافته است.

     

 

     

 

مسجد جهانشاه يا مسجد کبود تبريز (گوي مسجد) از آثار ابوالمظفر جهانشاه بن قره يوسف از سلسله ترکمان قره‌قويونلو است که در 780 هجري بناي آن به همت و نظارت جان بيگ خاتون (زن جهانشاه بن قرا يوسف قره‌قويونلو) پايان يافت. در زلزله 1192 تبريز تمام سقف مسجد فرو ريخت تنها سردر آن باقي‌ماند که بعدها مرمت شد.

     
 

 

کندوان روستاي تاريخي و کم‌نظيري است که در فاصله 62 کيلومتري تبريز واقع است. بناي خانه‌هاي اين روستا از نوع معماري صخره‌اي است که قدمت آن را به قرن هفتم  و حتي به دوره‌هاي کهن قبل از اسلام نيز نسبت داده‌اند. خانه‌ها در دل مخروطها که بعضاً چند طبقه اي مي‌باشند بنا شده‌اند.


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org