ماهنامه شماره 47 - صفحه 1
 

» روستاي پس قلعه و دره زِيبای اسون 

 

مختار حديدي

 

در شمالي ترين نقطه تهران در دو کيلومتري شميران دهکده‌اي خوش آب و هوا و تفريحي، معروف به «پس قلعه» واقع شده است.  پس قلعه با بيش از ۲۰۰ هکتار مساحت، از سمت شرق به کوههاي امامزاده قاسم و از غرب به کوههاي درکه، از سمت شمال به قله توچال و از جنوب به سربند و دربند مشرف است. جمعيت ساکن در دهکده بالغ بر 100 خانوار مي‌باشد. راه دستيابي ساکنين دهکده  به دربند جاده مالرو مي‌باشد.دربند انتهايي‌ترين نقطه‌اي است که ساکنين دهکده مي‌توانند خود را به وسايل نقليه عمومي برسانند.

 

قدمت اين دهکده به پيش از اسلام مي‌رسد. نشانه‌هاي باقيمانده از تمدن کهن در اطراف و اکناف دهکده شواهد اين ادعا هستند. قبور زرتشتيها در انتهاي آبادي به طرف بند يخچال و آثار باقيمانده در مکان فعلي تله‌سي‌يژ از محل شاه نشين قصر شاه ميران از امراي عرب، شاهد اين مدعاست. به گفته‌ اهالي دهکده، در ارتفاعات کوه پس قلعه سنگ‌نوشته‌اي وجود داشت که در زمان جنگ جهاني دوم روسها متن آن را که به زبان آسوري بود ترجمه کردند.قدمت اين سنگ‌نوشته به ۵۰۰ سال پيش از بعثت پيامبر اسلام (ص) مي‌رسيد. دهکدۀ پس قلعه به لحاظ قرارگرفتن در ميان کوههاي بند يخچال، اسون و اسپيد‌کمر در فصل بهار و تابستان خنک و مطبوع و در زمستانها سرد و طاقت‌فرساست. اين دهکده به علت نداشتن زمينهاي مسطح و قابل کشت، تنها داراي درختان انبوه گردو، شاه‌توت، ازگيل، سيب و گيلاس است و از کشاورزي شايان توجهي برخوردار نيست.

 

پس قلعه عمدتاً به علت منتهي شدن به قله‌هاي معروف رشته کوه البرز، (توچال، کولک چال و...) در مجاورت تهران پايگاه صعود کوهنوردان محسوب مي‌شود.

 

کوههاي اطراف پس قلعه عبارتند از: بنديخچال که از يک صخره بزرگ تشکيل شده و سالها پيش ريزش کرده و در زمستانها برف و باران در ميان درز سنگهاي آن يخ مي‌زند و به بند يخچال معروف شده است.

 

در انتهاي باغهاي دهکده پس قلعه با نيم ساعت حرکت به سمت غرب يک مسير نسبتا همواري ما را به دره زيباي اسون هدايت مي‌کند. در ابتداي دامنه اسون هتل اسون خودنمايي مي‌کند که محل استراحت مشتاقان طبيعت مي‌باشد.

 

تصاوير: جلال فرهمند

 

دربند

دره اسون

 
     

     

دورنمايي از هتل اسون

دهکده پس قلعه

 
     

     

کوهنوردان در مسير اسون

مسير دهکده پس قلعه به سمت هتل اسون

مسير هتل اسون به سمت دره اسون

     
 

 
 

 هتل اسون

 

 

 


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org