ماهنامه شماره 44 - صفحه 9
 

 

» تالار موزه کاخ گلستان

 

 

تالار موزه يكي از بناهاي "كاخ گلستان" و نخستين موزه سلطنتي و دولتي در ايران است كه مؤسس آن ناصرالدين شاه قاجار بود. كاخ گلستان در جنوب ميدان توپخانه واقع شده. از ديگر قسمتهاي كاخ گلستان مي توان كتابخانه، تالار عاج، تالار بلور و تالار نارنجستان را نام برد.

 

تالار موزه را تالار سلام و تالار تاجگذاري نيز مي گفته اند، چرا كه تاجگذاري و مراسم سلام و ديدار رسمي با شاه نيز در همين تالار صورت مي گرفته است.

 

مراسم تاجگذاري رضا شاه و محمدرضا پهلوي و همسرش فرح در تالار موزه برگزار شد.

 

تالار موزه محل نگهداري آثار ارزشمندي است از جمله تاج كياني كه بجز آغا محمد خان قاجار همه شاهان قاجار بر سر گذاشته اند. مي گويند در جريان انقلاب مشروطيت، وقتي محمدعلي شاه به سفارت روس پناهنده شد تاج كياني را با خود برده بود كه از او باز گرفتند و به موزه آوردند.

 

س.گ.و. بنجامبن نخستين سفير آمريكا در ايران، در كتاب خود به نام ايران و ايرانيان تالار موزه را اين گونه توصيف مي كند: عاليترين قسمت عمارت سلطنتي ناصرالدين شاه همان تالار سلام است كه از نظر ابعاد و جلال و شكوه، يكي از عاليترين تالارهاي دنياست. در وسط تالار ميز بسيار بزرگي قرار دارد كه تمام قسمتهاي آن با ورقه هاي زرين پوشيده شده و در دو طرف تالار صندليهاي دسته دار كه آنها نيز از ورقه هاي طلا پوشيده شده اند، چيده شده است.

 
 
ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org