ماهنامه شماره 40 - صفحه 3
 

 

» شلوار شيشه اي

 

 فرهاد رستمي

 

 

نمايندگي سياسي و جنرال قونسولگري دولت عليه ايران در بين النهرين

 

نمره: 5571

مورخ: 15 دي ماه سنه 1308

 

مقام منيع جليله امور خارجه

براي مزيد استحضار خاطر مبارك به عرض مي رساند: پس از اينكه قانون "البسه متحدالشكل" لازم الاجرا و به اين قونسولگري ابلاغ شد فدوي به ترتيب مخصوص اقداماتي براي متحد الشكل شدن مديران و معلمين مدارس نموده و حاليه كاركنان مدارس ايران -غير از سه نفر- كلاه پهوي و كت و شلوار را استعمال و حتي اكثر ايرانيان نقاط مختلفه بين النهرين هم اين لباس را در اختيار و بديهي است تدريجاً ايرانيان به لباس مزبور ملبس و كلاه پهلوي را استعمال خواهند نمود.

 

و اما در خصوص آن سه نفر خاطي به استحضار مي رساند وقتي از آنها پرسيده شد كه شما چرا كلاه پهلوي و كت و شلوار استعمال نمي كنيد اظهار داشتند ما فقط لباس خودمان را مي توانيم استعمال كنيم. البته في الفور اين سه نفر را اخراج نموديم، ولي غائله به همين جا ختم نمي شود. ايرانياني كه به اين سمت عزيمت مي كنند بعضاً به محض خروج از خاك وطن سريعاً كلاه و كت و شلوار را از تن خارج مي نمايند و لباس خود را استعمال مي كنند، وقتي از آنها پرسيده مي شود چرا كلاه خود را برمي داريد، مي گويند "كلاه، سوغات ممالك فرنگ، خاصه عثماني" است و آن را به "زور" به ما استعمال كرده اند؛ لذا چون عموماً عوام كالانعام هستند فرق ميان كلاهبرداري و كلاهگذاري را تميز نمي دهند.

 

البته اينها همان بهتر كه كلاه پهلوي و كت و شلوار، خاصه كروات را به گوشه اي مي نهند و گرنه آبروي ايرانيت و انسانيت و آبروي جمشيد و هوشنگ را مي بردند. يكي از اينها را ديدم كه كراوات را جهت فين استعمال مي نمود. تا آن حد كه كراوات برق افتاده بود و بيم آن مي رفت كه با آن زرق و برق آبروي ايران براي هميشه نزد انيران خدشه دار گردد. اينها لياقت ندارند كراوات استعمال كنند لذا به جاي كلاه پهلوي، عرق چين؛ به جاي كراوات، دستمال يزدي؛ و به جاي كت و شلوار، شيشه استعمال مي كنند.1

 

هر كس لياقت ندارد كراوات را استعمال كند. اصولاً ارزش هر كس به آن چيزي است كه استعمال مي كند. يكي كلاه پهلوي استعمال مي كند يكي شلوار شيشه اي. همين كه كسي كلاه پهلوي را از سر بر مي دارد نشان مي دهد كه صاحب كلاه تهي مغز است و گر نه اگر در آن سر مغز باشد كه از استعمال كلاه احتراز نمي كند و كلاه خود را بر نمي دارد. لابد به ان درجه از تمدن و انسانيت نرسيده كه كلاه پهلوي استعمال كند.

 

تا گوساله گاب شود

دل صاحبش آب شود

 

لذا به استحضار آن مقام منيع مي رساند "كار فرهنگي" يك شبه محال است كه صورت واقع به خود بگيرد. سالها طول خواهد كشيد تا مردم بفهمند آدم كلاه خودش را كه بر نمي دارد. باقي بقايت، قنسول فدايت.

 

كفيل ژنرال قنسول

 

-------------------------------------------------

1- به شلوار محلي مردان ابيانه شيشه هم مي گويند. جنس اين شلوار از كرباس تيره رنگي است كه دوخت آن خيلي شبيه شلوار كردي نيست و به طرز اغراق آميزي مشكي و برق دار است به طوري كه از برق آن براي روشنايي معابر استفاده مي كنند (توضيح از صاحب اين خودكار است)


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org