ماهنامه شماره 37 - صفحه 2
 

» جزيره كيش

 

اين جزيره بيضي شكل با مساحت 7/89 كيلومتر مربع و با طول 6/15 و عرض 7 كيلومتر در جنوب غربي بندر عباس و در ميان آبهاي نيلگون خليج فارس واقع شده است.

 

جزيره كيش از نظر محيط زيست طبيعي يكي از بكرترين مناطق خليج فارس است. استعدادهاي طبيعي و موقعيت جغرافيايي ويژه آن زمينه بهره برداري جهانگردي و تجاري از آن را در حد قابل توجهي فراهم ساخته است.

 

سواحل كم نظير اين جزيره مرجاني جلوه هاي بديع و گونه گون و بسيار زيبايي از طبيعت را به تماشا مي گذارد. سواحل كيش در شرق و شمال شرقي و جنوب از زيباترين سواحل جهان است. در سواحل جنوب غربي آن زيباترين منظره غروب خورشيد را مي توان ديد كه بازديدكنندگان، كشتي يوناني به گل نشسته را در غروب به تماشا مي نشينند.

 

گردش در روي آب با قايق كف شيشه اي كه از بالاي آن مي توان عبور گروهي ماهي ها و زيباييهاي دنياي زير آب را مشاهده كرد و همچنين امكانات ورزشي اسكي روي آب، قايق پدالي، غواصي، دوچرخه سواري در پيست مخصوص پيرامون جزيره از جمله تفريحات به يادماندني اين جزيره زيباست.

 

معماري كيش دو شكل متمايز دارد. يكي معماري سنتي كه غالباً مصالح آن از سنگهاي مرجاني موجود در جزيره مورد استفاده قرار گرفته است و ديگري معماري مدرن كه در ساخت مراكز تجاري و ويلاها از آن بهره گرفته شده است.

 

جزيره كيش اولين بندر آزاد تجاري ايران است كه امروزه به طور روزانه هزاران نفر جهت خريد و ديدار از زيباييهاي طبيعي آن به اين جزيره مسافرت مي كنند.

 

شهر باستاني حريره در جزيره كيش با قدمتي بيش از هزار سال نشان از ديرينگي اين بندر زيبا دارد. آغاز شكوفايي و رونق تجاري اين شهر مربوط به قرن چهارم هجري قمري است (پس از وقوع زلزله شديد در بندر تجاري سيراف به سال 356 هجري قمري). ابن بطوطه، مورخ بزرگ در سفرنامه اش و سعدي در كتاب گلستان اشاراتي به رونق چشمگير شهر حريره و جزيره كيش داشته اند. شهر حريره در سال 1370 پس از پيدا شدن آثار و سفالينه هاي سطحي در منطقه شناسايي شد و بقاياي شهر به طول 3 كيلومتر و عرض يك كيلومتر از جمله خانه هاي اعياني و حمام شهر و كارگاه صيد مرواريد در ساحل به وسيله سازمان ميراث فرهنگي مرمت و استحكام بخشي گرديد. اگر چه آثار مربوط به قرن چهارم هجري قمري از آوار اين شهر به دست آمده است لكن بيشتر آثار باقي مانده مربوط به قرن هفتم و هشتم هجري قمري مي باشد.

 

شهر زيرزميني كيش يكي از ديگر جلوه هاي زيباي اين جزيره است كه توسعه يافته قناتهاي پر رمز و راز و قديمي اين بندر زيباست يكي از باشكوه ترين مكانهاي ديدني اين جزيره زيبا مي باشد.

 

 

كشتي يوناني

كشتي يوناني

درخت سبز يا انجير معبد

     

 شهر حريره

شهر حريره

شهر حريره

     

شهر حريره

 بادگير كيش

 بادگير كيش

     
     

شهر زيرزميني كيش

 شهر زيرزميني كيش

شهر زيرزميني كيش

     
     

 شهر زيرزميني كيش

 شهر زيرزميني كيش

 شهر زيرزميني كيش

     
   

 شهر زيرزميني كيش

 

 شهر زيرزميني كيش

 
ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org