ماهنامه شماره 36 - صفحه 6
 

 

» سندر قيت

 

فرهاد رستمي

 

 

به آنانكه فكر مي كنند در هيچ جاي دنيا مثل ايران انقلاب نمي شود و در ايران نيز انقلابي مثل انقلاب 22 بهمن 1357 به وقوع نپيوسته ، مي گوييم كه نه خير اين طورها هم نيست. اولاً در همه جاي دنيا انقلاب مي شود و اين مختص ايران نيست. ثانياً در ايران نيز انقلابهاي بسياري شده . براي اثبات اين مدعا به يكي از اين انقلابها كه اتفاقاً در بهمن ماه هم صورت پذيرفته مي پردازيم.

 

شانزده سال و شانزده روز پيش از انقلاب 22 بهمن 1357 انقلابي به وقوع پيوست كه در نوع خود بي نظير بود. در اين انقلاب از آنجايي كه همه مردم ايران اعم از شاه و گدا مشاركت داشتند اسم آن را گذشتند " انقلاب شاه و مردم ".

 

اين انقلاب يكي از نادرترين انقلابات نه تنها ايران بلكه جهان است.در اين انقلاب همه آحاد مردم ايران با هم انقلاب كردند. همان طور كه از اسم اين انقلاب بر مي آيد، در اين انقلاب شخص شاه هم انقلاب كرد. همه آحاد ملت انقلابي كه شاه هم يكي از آنها بود:

 

دست در دست هم داده بودند به مهر

ميهن خويش را كنند آباد

 

از ويژگيهاي اين انقلاب و تمايز آن با ديگر انقلابات جهان اين بود كه در آن شاه هم در صحنه بود. شما در هيچ كجاي دنيا نمي توانيد كشوري را پيدا كنيد كه شاه آن ملت انقلابي باشد. بله، نه تنها ملت ايران با تمام ملت هاي جهان فرق دارد بلكه شاهش هم انصافاً با تمام شاه هاي جهان فرق داشته است. در جهان تنها شاهي كه انقلابي بود شاه ايران بود.

 

براي آنكه شمه اي از انقلاب شاه و ملت را بازگو كرده باشيم به يكي از اصول انقلاب 6 بهمن 1341 مي پردازيم.اين اصل كه يكي از اصول مترقي جهان بود (كه آمريكا و اروپا را به تحسين بر انگيخت و روسيه كمونيستي را خلع سلاح كرد تا ديگر نتواند جوانان را به حمايت از طبقه كشاورز برانگيزاند) دست فئودالها را كوتاه كرد و زمين آنها را بين كشاورزان تقسيم كرد و براي آنكه همه، ماستها را كيسه كنند و بدانند كه اعليحضرت با كسي شوخي ندارد اول از همه زمينهاي پدرش را بين كشاورزان تقسيم كرد و خودش را به خاك سياه نشاند. اگر قبلاً فئودالها زميندار بودند حالا كشاورزان فئودال شدند؛ فئودالها كشاورز. در نتيجه ايران به يك انقلاب  واقعي رسيد. تمام اينها در قالب يكي از اصول مترقي انقلاب ششم بهمن عملي مي شد؛ « اصل اصلاحات ارضي ». بر اساس اين اصل شاه سند رقيت ملت را پاره كرد. *حتماً خواهيد گفت اين انقلاب نبوده اصلاحات بوده. بله ! اما اين اصلاحات كجا و اصلاحات ديگر كجا. اين اصلاحات از صد تا انقلاب هم انقلابي تر بوده. به طوري كه بعد از آن چنان كن فيكوني شد كه ديگر فرقي ميان فئودال و كشاورز نبود. چرا كه اينها آن قدر پيشرفت كردند كه همه راهي تهران شدند. و اين يعني بزرگترين انقلاب. اين انقلاب حتي از بزرگترين انقلاب جهان كه انقلاب كبير فرانسه باشد نيز بالاتر بود چه برسد به انقلاب 22 بهمن 1357. در انقلاب كبير فرانسه سر شاه (لويي شانزدهم) با گيوتين قطع شد ، اما در انقلاب ششم بهمن آن قدر همدلي ميان شاه و ملت بود كه يك قطره خون از دماغ كسي نيامد.

 

------------------------------------

*شوكت ملك جهانباني نماينده دوره هاي 23،22،21 مجلس شوراي ملي در سخنرانيهايش كه به مناسبت پاسداشت انقلاب ايراد كرد در بخشي گفته بود : " شاهنشاه سند رقيت ملت را پاره كرد". وي به جاي آنكه اين عبارت را به فتح اول و دوم و ياي مشدد بخواند بر وزن " مستر پيت " خوانده بود.


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org