ماهنامه شماره 132 - صفحه 3
 

 

» کلاه فرنگي

 

افتخار بلارشک

   

سند زير، از مجموعه اسناد موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران ، عريضه‌اي است از جانب عده‌اي از مردم خطاب به نمايندگان مجلس شوراي ملي، مبني بر مغايرت استعمال کلاه و البسه فرنگي با احاديث دين مبين اسلام، از جمله حديث " من تشبه بقوم فهو منهم" : هرکس که خود را به قومي شبيه کند ــ از آن تقليد کند ــ از همان قوم است. درخاتمه سند، عريضه نويسان بررسي اين امر در مجلس شوراي ملي و لغو تغيير لباس را خواستار شده‌اند.

 

کميسيون محترم عرايض

از مقام محترم رياست مجلس شوراي ملي تقاضا مي‌شود که اين عريضه را به نظر کليه آقايان نمايندگان برسانند . نمره 11680

البته بر آن ذات محترم پوشيده نيست که تغيير کلاه ايراني به کلاه فرنگي دخالت در ديانت اسلام است زيرا نظر به اخبار و احاديث متواتره که از شرع انور رسيده تشبه و تلبس به قومي جايز نيست، ولي از قرار در همين نزديکي‌ها  در وزارتخانه ها به اعضا و اجزا اخطار خواهد شد که کلاه و لباس را تغيير دهند.

 

يقينا اگر قضيه وجود علماي طراز اول در مجلس مقدس عملي مي‌شد اين پيش آمد سوء رخ نمي‌داد . در هرحال مملکتي که هنوز غالب مردم مقلد مراجع تقليدند اين موضوع بي‌نهايت توهين به شرع است، و از طرفي درصورتي که کلاه و لباس را تغيير ندهيم نان ما را قطع خواهند کرد، بديهي است امضا کنندگان ذيل مي‌توانيم از آقايان نمايندگان محترم تقاضاي عاجزانه نماييم که لااقل اين مساله را در مجلس شوراي ملي مطرح فرمايند شايد به اکثريت راي به تغيير لباس بدهند.

 

حاشيه راست [امضا:] محمدتقي، حسين، علي‌نقي، رضا، عباس، حسن، [ناخوانا].

حاشيه راست : چون هويت عارضين معلوم نيست، ضبط شود . 26/6/1306 [امضا: ناخوانا].


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org