ماهنامه شماره 131 - صفحه 7
 

 

روزهاي پاياني رژيم پهلوي به سال 57 و زماني که آموزگار با مشکلات عديده اقتصادي و سياسي دست و پنجه نرم مي‌کرد اشرف پهلوي نامه‌اي دوستانه به وي مي‌نويسد که علاوه بر اينکه در زد و بند براي شرکتي خارجي دخيل است نسبت به بنياد خودش درخواست کمک مي‌کند:

              جناب نخست وزير [جمشيد آموزگار]

              دوست عزيز، امروز که تهران را ترک مي‌کنم خواستم به توسط اين نامه هم از شما خداحافظي کنم و هم مطلبي که مورد علاقه شخص من است به شما متذکر شوم. لابد شما از تقاضايي که شرکت bbc سوئيس از پيشگاه اعليحضرت کرده و به شما رجوع فرمودند مستحضريد ولي شايد اطلاع نداشته باشيد که اين امر مربوط به شخص من است و شايد هم نبايد به شما مي‌گفتم ولي از آنجايي که شما را به خودم خيلي نزديک مي‌دانم و به صداقت شما اطمينان دارم خواستم خاطرنشان بشوم که بدانيد و در پيشرفت اين کار آنچه که ممکن است کمک کنيد که فردا انجام گيرد. من آن روز درست با شما نتوانستم صحبت کنم ولي وضع زندگي من خيلي درهم و خراب است و اين امر ممکن است که باعث شود که يک کمي باز زندگي سبک‌تر شود، لذا خواهشمندم آنچه که مي‌توانيد براي پيشبرد اين کار مضايقه نکنيد. البته اين موضوع را شما مي‌دانيد و من و خودتان، به همين دليل خواهشمندم اين نامه را بعد از خواندن فوراً پاره کنيد.

              مطلب ديگري که فراموش کردم آن روز به شما بگويم موضوع بنياد من است که واقعاً به کمک معنوي و مادي احتياج مبرم دارد. بعد از برگشتن از مسافرت مفصل با شما دراين باب صحبت خواهم کرد ولي مطلبي که فوريت دارد مبلغ يک [ميليون] دلار است که بايد براي شعبه بين‌المللي آن که در پاريس تشکيل مي‌شود تهيه مي‌شود. در حال حاضر چون وضعيت مالي بنياد خيلي بد است خواهشمندم که دولت اين مبلغ را بپردازد تا بعداً که بنياد روي پاي خود ايستاد و احتياجي نداشت قطع کند.

              سلامت، موفقيت و سعادت شما را از خداوند متعال خواهانم. اگر هر وقت کاري از دست من بر آيد براي پيشرفت فکري و کاري، از گفتنش دريغ نکنيد؛ با کمال ميل حاضرم. نامه را بعد از خواندن پاره کنيد.

             دوست شما

              اشرف پهلوي

              [2-23-110آ]

 

سند پيش رو گزارشي است که مجيد رهنما از اعضاي موثر در هيئت امنا، در اولين سالگرد تاسيس اين بنياد تهيه کرده و کارهاي انجام شده و يا در حال انجام را به آگاهي رسانده است. به دليل نداشتن اطلاع و يا اسناد چنداني از روند کار اين بنياد درباري، اين گزارش مي‌تواند کمک موثري براي پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاريخ معاصر ايران باشد.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
[75260پ تا 75271پ]
صفحه اول
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

منابع:

1. حديدي، مختار و فرهمند، جلال. پهلويها (خاندان پهلوي به روايت اسناد). تهران، موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، 1384.ج2.

2. علم، اسدالله. يادداشتهاي علم. به کوشش علينقي عاليخاني. تهران، بهزاد، 1382.ج 5.

3. ---------------------------------------------------------------------. تهران، مازيار و معين، 1387.ج 6.


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org