ماهنامه شماره 128 - صفحه 8
 

 

» ده تنگه

 

حسين طباطبايي

 

من لا يحب صعودالجبال، يعش ابدالدهر بين الحفر *

با سلام فراوان به قدر اندک اندک پرتوهاي نور خورشيد. گزارش يا متن ذيل در مورد سفر گردشي به همراه خانواده (پدر زنم! مادر زنم! برادر زنم ! زن برادر زنم، به همراه همسرم و فرزندم) انجام پذيرفت که حضور شما ارائه مي‌شود.

 

در اواخر مهر ماه به همراه خانواه قصد سفر يک روزه به نقاط اطراف تهران با نظر وابستگان و پيشنهاد اينجاب (ده تنگه) مورد قبول واقع گرديد. آدرس دقيق : تهران ـ جاده لشگرک به سمت فشم ـ حاجي‌آباد ـ اوشان ـ روستاي آهار که تا خود روستا جاده آسفالته مناسب فراهم مي‌باشد.

 

آهار در حقيقت در محل تلاقي دو تنگه‌اي قرار دارد که يکي به سمت شمال غرب به ده تنگه و ديگري به سمت جنوب غرب به منطقه و مزارع و آبشار شکرآب و قله توچال و مرز شهرستانک منتهي مي‌شود.

 

براي رسيدن به منطقه راههاي گوناگوني هست اما مناسبترين آنها يکي از اتوبان شهيد بابايي مي‌باشد که به سمت شرق، و در همسايگي لواسان است.

 

بعد از رسيدن به ورودي آهار براي جلوگيري از ازدحام ماشينها از همين جا بايد اتوموبيل را پارک کرد و گردش را شروع کرد. بعد از اتمام ورودي پارکينگ از روي پل گذر مي‌کنيد و سمت راست به سمت شمال ادامه مسير مي‌دهيد.

 

     

 

ابتداي مسير بايد از بين کوچه‌ها و خانه‌هاي سبک قديمي طي راه فرماييد و از کنار مردم محلي که هر کدام به کار روزمره خود مشغول مي‌باشند حتماً سلام و احوالپرسي اي کنيد آنها منتظر حضور پر رنگ شما براي بازديد از اين مناطق هستند. شما از همان لحظات اوليه، از ترکيب رنگها و بويهاي خوب و خوش کوچه‌ها لذت خواهيد برد. کم کم از کوچه‌ها و خانه‌ها کاسته شده و جاي خودشان را به باغهاي درختان گيلاس و گردو و سيب مي‌دهند (در بين راه هر زمان که پاهاي خود را روي برگها خشک فشار مي‌دهيد دقت لازم را هم داشته باشيد چون زير پاي شما برگهاي خوشرنگ گردوهاي باد آورده است).

 

راه بين باغها بسيار سهل و آسان است نگران هيچ چيز نباشيد اگر شما دوستدار طبيعت و بيابان و کوه و درخت باشيد که حتما هستيد (چون زحمت خواندن مطالب را به خود داده‌ايد) هر چه از باغهاي اوليه کم مي‌شود کوههاي سر به فلک کشيده اين منطقه در برابرتان ايستاده‌اند.

 

در زمان لذت بردن از طبيعت حتما به فکر خودتان باشيد فقط براي ديدن قدم به اينجا نگذاشته‌ايد از توشه و آذوقه همراه خودتان سفره باز کنيد مخصوصا که در پاي کوههاي مشکي و قهوه‌اي به علاوه آسمان آبي يکدست و بي خط و خال در کنار آب روان و خنک نوش جانتان باد، حتما اگر تحمل آب سرد را داريد چند قدمي در آب راه رويد مي‌تواند روح‌انگيز مي باشد. ادامه راه را با تماشاي آبشارکهاي کوچک طبيعي بپيماييد ديگر درختان سيبهاي گل گلي نمايان مي‌شود چون اين منطقه به علت هواي سرد سيبهاي خوبي دارد. به علاوه گيلاسهاي معروف (که مختص فصل تابستان است نه پاييز).

 

مناطق زيبا و جالب اطراف تهران زيادند فقط همت مي‌خواهد با کمي اطلاع از موقعيت آنها. ادامه نگارش مطالب را به دوستان ديگر مي‌سپارم چون بعد از اين منطقه يعني باغ درختان گردو و سيب ديگر به علت گذشت زمان مجبور به بازگشت شديم.

  

     

     

     
 

 
     
     

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* هر کس بالا رفتن از کوهها را دوست نداشته باشد تا ابد در بين گودالها زندگي خواهد کرد.


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org