ماهنامه شماره 124 - صفحه 7
 

 

» سفرنامه «ماسوله روستا» (1)

 

جلال فرهمند

farahmand@www.iichs.org

  

ارديبهشت است و هوا خوش و دلپذير. حال اگر سفري دلپذيرتر هم بر آن بيفزايم ديگر نور علي نور است. دوستان گروه کوهنوردي مهر مصصم شدند که سفري سه روزه به قصد گلگشت و کوهنوردي به يکي از زيباترين مناطق ايران داشته باشند. روستاي تاريخي ماسوله. شهرک ماسوله از مناطق گردشپذير استان گيلان است و با ارتفاع ۱۰٥۰ متري خود از مناطق مرتفع مسکوني اين استان به حساب مي‌آيد. شهرکي در دامنه کوه که دور تا دور آن را رشته کوههاي سرسبز و زيبا فراگرفته است. هر چند چندين دفعه به آنجا رفته‌ام ولي هر بار انگاري جلوه‌اي جديد از اين همه زيبايي برايم پديدار مي‌شود.

 

صبح ساکت روستا همراه با ترنم رودخانه امامزاده هاشم که دلنواز مي‌خواند و بعدازظهرهاي معمولاً مه‌آلود که با قطرات ريز باران ممزوج است احساس خوشي مي‌آفريند که وصف‌ناپذير است. اين مکان و اين تاريخ وصف "جمع الحسنيين " است.

 

۱۷نفر از دوستان در چهارشنبه ٤ ارديبهشت ۹۲با چهار دستگاه اتومبيل موسسه را به سمت رشت ترک کرديم. در تهران هوا صاف و معتدل و خوش بود. در جاده به سمت رشت در ميانه راه ابرهاي تيره با شکل و شمايل عجيب و زيبا نمايان شد و باراني سيل‌آسا گرفت. با خبر شديم که در ماسوله هم از شب گذشته بارندگي همراه با برف بوده که ارتفاعات اطراف را سفيد کرده است.

 

     

     

     

در شهر منجيل در فرعي به سمت هرزويل مي‌پيچيم جايي که گويند درختي کهنسال دارد و ديدني است. بعد از حدود ۱۰ دقيقه زير باراني ناآرام به اين منطقه ييلاقي مي‌رسيم. منطقه‌اي زيبا و پر درخت. قبلاً خوانده بودم که مهندسان ايراني و خارجي شاغل به کار در سد سپيدرود در کمپ هرزويل ساکن بودند که با ديدن اين منطقه دليل اين امر کاملاً برايم روشن شد. درخت معروف کاج هرزويل را که گويند سه‌هزار سال قدمت دارد ديديم و عکسي به يادگار گرفتيم. باران همچنان مي‌باريد که در فرعي اتوبان رشت به سمت فومن در کنار پمپ‌بنزيني هوا چنان صاف شد که گويي ابري نبوده است. زيبايي بازي آفتاب در حال غروب با مزارع آب گرفته برنج چشم‌نواز بود. شب هنگام به ماسوله رسيديم.

 

دوستان همرا ه ما عبارت بودند از :

مختار حديدي، ايرج شيخ، سيد حسين حاتمي، سيد حسين طباطبايي، روح‌الله آقايي، حسين کلاته، سعيد آزادي، اکبر نجات غفار، اکبر مشعوف، حميد صراف‌نژاد، اسماعيل تيموري، ميلاد تيموري، يدالله برنجي، حميدرضا حديدي، ايرج علمشاهي، غلامرضا شريفي و بنده جلال فرهمند.

  

     

     

     

 


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org