ماهنامه شماره 120 - صفحه 7
 

 

» رَندان

 

جاده امامزاده داود هم صفايي براي خودش دارد. البته جاده ماشين‌رو آن که هم زيباست و هم دل‌انگيزتر از جاده‌ چالوس است. خصوصاَ که در روزي پاييزي و باراني باشد. اين امر يار ما شد که ۲٤ آبان ماه ۱۳۹۱با گروه دوستان همنورد " مهر " گام به اين جاده گذاريم. مقصد روستاي زيباي رندان که بالاتر از روستاي سنگان قرار دارد.

 

جاده پرپيچ و خم امامزاده با کنده‌کاريهاي تونل‌سازي اتوبان شمال آراسته شده است و چينيان گرامي با کاميونهاي بدون ترمزشان اين جاده را به رالي پاريس ـ داکا تبديل کرده‌اند. واقعا هم شبانه‌روز کار مي‌کنند. از راننده و راهنماي پرچم به دست و پادوهاي سطح پايين را هم از چين وماچين آورده‌اند!

 

با عبور از چند جاي خراب جاده بالاي سولقان و پس از تقريبا يک ساعت ماشين سواري وارد جاده رندان مي‌شويم. جاده‌اي نيمه خراب که به علت بارندگي و ريزش کوه حال وروز خوبي ندارد با اينکه از جاده اصلي تا روستا چهار کيلومتر بيشتر نيست ولي مدتي طول مي‌کشد.

 

به روستا مي‌رسيم. بسيار سوت و کور است ولي پر از ويلاي تهرانيان است. اين تهران به همه جاي ايران ويلا صادر مي‌کند. احتمالا با عبور اتوبان شمال از اين منطقه که آثارش از دور هويداست خاک کوهستان ارزش طلا يافته.

 

ويلا روي ويلا ساخته شده و ماسوله مدرني ايجاد کرده. از خيابان کنار روستا مي‌گذريم و به سمت رودخانه مي‌رويم. رودخانه پر آبي که به يمن باران پاييزي پر آب وپر سروصداست.

 

از کنار باغهاي زرد شده مي‌گذريم و در زيبايي پاييز مي‌مانيم. بيش از يک ساعت حرکت نکرده بوديم که با تاريکي هوا و ادامه بارندگي دوستان صلاح در آن ديدند براي حفظ امنيت بازگرديم. باران شديد موجب شده بود که بدون سرپناه به دنبال مسجد روستا بگرديم که به حسينيه زيبايي راهنمايمان کردند. حسينيه‌اي که حتي در تهران هم کمتر ديده مي‌شود. با مهرباني پيره‌زني که به نظر مراقب آنجا بود اندک استراحتي کرديم و به سوي تهران بازگشتيم. توصيه مي‌شود با توجه به بکر بودن اين منطقه سعي شود به طور انفرادي به آنجا نرفته و همواره به طور دستجمعي در آنجا به کوهنوردي برويد.

 

مقدمه و عکس‌ها: جلال فرهمند

  

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

 

 


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org