ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

138

غزه در آتش و خون

 

 

رقص چوبها به مناسبت کودتای 28 مرداد

 

 

پیشینه فرش

 

 

زندگی و اقدامات لارنس آلمانی در ایران
مطیع ترین وزیر امور خارجه ایران
سهم  ساواک در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی
محمد باقرخان تنگستانی

اخبارNEWS

فروشگاه مجازي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران افتتاح شد  |+| بزودی آغاز به کار وب سايت جديد موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

شماره ۴ 
 

بناهاي تاريخي

تاج محل

 

در ميان تمام بناهايي که در خارج از ايران ساخته شده و به نوعي يادآور فرهنگ و تمدن ايراني به معني وسيع آن است، هيچ بنايي را با بناي تاج محل نمي‏توان مقايسه کرد. همچنين در ميان کليه آثار تاريخي جهان کمتر بنايي است که مانند تاج محل با يادآوري تاريخ، اين چنين با عشق و افسانه و هنر و تجمل آميخته باشد و تا اين حد مورد توجه مردم جهان باشد.
 
احوال پادشاهان بزرگ تيموريان هند چنان با احوال افراد خاندان ميرزا غياث‏الدين شيرازي آميخته است که مطالعه احوال يکي از اين دو بدون ديگري امکان‏پذير نيست.
 
داستان آمدن ميرزا غياث‏الدين به اتفاق زن و فرزندانش به هند، داستاني مفصل و اعجاب‏انگيز است. بانوي تاج محل که چنين بناي عظيمي را بر گورش ساخته‏اند، نوه پسري ميرزا غياث‏الدين شيرازي است. ميرزا غياث‏الدين در دربار اکبرشاه به سرعت ترقي کرد اما ترقي واقعي وي در عهد جهانگير فرزند اکبر آغاز شد. با ازدواج جهانگير با مهرالنساء ملقب به نورجهان دختر ميرزا غياث‏الدين، مقامات مهم دربار جهانگير ميان افراد اين خانواده قسمت شد. ميرزا غياث صدراعظم و پسرش آصف خان سپهسالار شد. ملکه نورجهان در دستگاه سلطنت چنان قدرتي يافت که تا آن تاريخ هيچ ملکه‏اي نتوانسته بود کسب کند. بانوي تاج محل فرزند همين آصف خان و برادرزاده نورجهان است.
 
آصف خان دختر خود به نام ارجمند بانوبيگم را به همسري شاهزاده خرم (بعد از سلطنت به شاه جهان معروف گشت) که بعد از جهانگير با حمايت وي به تخت سلطنت نشست، درآورد.
 
شاه جهان زن خود را بسيار دوست مي‏داشت و حتي در سفرهاي جنگي نيز او را همراه خود مي‏برد و در همه کارها با وي مشورت مي‏کرد. مهر سلطنتي هميشه در نزد اين بانو بوده است. ارجمند بانو يا تاج بي‏بي لقب ممتازمحل را از جهانگير گرفته بود. وي هفده سال همسر شاه جهان بود و در سال چهارم به سلطنت رسيدن وي در هنگام زايمان چهاردهمين فرزند خود وفات يافت.
 
او را تا مدتي در برهانپور و در کرانه رود تپتي در باغ زين‌‏آباد گذاشتند، سپس به آگرا آورده و در آنجا به خاک سپردند. بي درنگ مزاري يا گنبدي موقتي بر آن ساختند و آنگاه آرامگاهي فلک‏آسا بر روي آن برپا داشتند که امروزه به نام تاج محل مشهور است. اين بنا به سبب صفات ممتاز معماري و طرفه ‏کاريهايي که در آن شده، به عنوان يکي از عجايب جهان شناخته مي‏شود.
 

اين بنا وسط باغ بزرگي ساخته شده و چهار مدخل آن در مقابل چهار خيابان وسيع که از وسط آنها نهر آب مي‏گذرد، قرار دارد. اصل بنا با اسلوبي ايراني ساخته شده و شامل سنن و اختصاصات هندي نيز مي‏باشد. اين بناي مربع که بر سکويي وسيع قرار گرفته، هر ضلعش را سه طاق تشکيل مي‏دهد که طاق وسطي بزرگتر است و مدخل بنا است. علاوه بر اين جبهه خارجي سکوي بنا و فاصله ميان طاق‏هاي بناي اصلي از تعداد زيادي طاق که شبيه طاق‏نماهاي اصفهان است، تشکيل شده که بدون شک از معماري صفوي اقتباس شده است.

 
 
 

درباره طراح اصلي و معمار بناي تاج محل اقوال مختلفي است و نامهاي استاد عيسي ايراني اهل شيراز، استاد احمد معمار لاهوري و برادرش استاد حميد لاهوري و بالاخره يک نفر ونيزي به نام جرينمو ورنئو به چشم مي‏خورد، اما براساس مدارک بسيار نه تنها معمار اصلي بلکه هر سه شخصيت طراز اول ساختمان ايراني بوده‏اند

استاد عيسي شيرازي نقشه‏نويس (طراح)
امانت خان شيرازي طغرانويس (کتيبه‏نگار)
محمد حنيف قندهاري ميرعمارت (ناظر)
 
شاه جهان براي ساختن بناي تاج محل که مي‏خواست در سراسر جهان بي نظير باشد، معماران و هنرمندان را از سرتاسر جهان اسلام به هند دعوت کرد و ايشان را با حقوقهاي خوب به کار گماشت. حتي معروف است که براي سکونت استادان و کارگران، شهري به گنجايش بيست هزار نفر در جوار تاج محل به نام ممتازآباد ساخته شد که بعدها به نام تاج گنج معروف شد.
 
مدخل بناي تاج محل يک دروازه عظيم است که با سنگ سرخ ساخته شده و به سردرهاي ايراني بسيار شباهت دارد. در سه طرف مدخل اين دروازه به سبک صفوي آيات قرآني به خط امانت خان نوشته شده است.
اين بنا را مي‏توان يکي از کامل‏ترين و عالي‏ترين اثر معماري اسلامي هند به شمار آورد. ساخت اين بنا در 1040هـ .ق شروع شد و پس از بيست و دو سال پايان يافت.

 
ارجمند بانو و شاه جهان




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org