ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» مقالات » برگزار نکردن جشن ژانويه به احترام عاشورا

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

138

غزه در آتش و خون

 

 

رقص چوبها به مناسبت کودتای 28 مرداد

 

 

پیشینه فرش

 

 

زندگی و اقدامات لارنس آلمانی در ایران
مطیع ترین وزیر امور خارجه ایران
سهم  ساواک در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی
محمد باقرخان تنگستانی

اخبارNEWS

فروشگاه مجازي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران افتتاح شد  |+| بزودی آغاز به کار وب سايت جديد موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

برگزار نکردن جشن ژانويه به احترام عاشورا 

افتخار بلارشک

 

از آنجايي که سالهاي قمري چرخش دارد و سالهاي ميلادي و شمسي ثابت است، گاهي وقتها برخي از مناسبتهاي قمري و شمسي با هم تقارن پيدا مي کنند؛‌ تقارن عاشورا و سال نوي ميلادي هم يک بار در دوره پهلوي اتفاق افتاد.

 

واقعه عاشورا در دهم محرم سال 61 هجري قمري نه فقط براي شيعيان و مسلمانان سراسر جهان که براي بسياري از مرد دنيا آشناست و کمتر کسي است که از امام حسين (ع) و واقعه عاشورا چيزي نشنيده باشد. اين واقعه نزد تمامي مسلمانان همواره داراي حرمتي خاص بوده و هست و در ايام محرم ضمن برگزاري مراسم سوگواري از جشن و پايکوبي پرهيز مي کنند. طي سندي برجاي مانده از نامه‌اي که از طلعت فرود به فرزندش اميراصلان افشار سفير کبير ايران در آلمان، ‌وي نيز از فرزندش خواسته تا به دليل مصادف بودن ژانويه با ايام محرم و واقعه عاشورا،‌ در مجلس جشن و سرور سال نو ميلادي شرکت نکند و مشروبات الکلي ننوشد. علاو ه بر اين به ساير مسلمانان سفارت نيز در اين باره تذکر بدهد.
 
اين سند منتخب هم يکي از مجموعه سندهاي موسسه مطالعات تاريخ معاصر است که در ادامه مي آيد.
 
اصلان عزيزم تصدقت گردم هفته گذشته از شما نامه نداشتم خيلي ناراحت [و] نگران شدم، فاطي جون گفت که روز تولدش تلفون کرديد، باز من راحت نيستم منتظرم که پس از رسيدن فرود به لندن به شما تلفون خواهد زد و شما را مطلع ميکند واز سلامتي شما اطلاع مي‌دهد.
 
اصلان در دو نامه به شما تاکيد و نوشتم که وکالتنامه خانم ملکه توران را که در فرودگاه فرانکفورت به شما داده و امر فوري است تا به حال آن را نفرستاديد، من خيلي ناراحت هستم چون چند مرتبه هم به من فرمودند که اين معامله فوريت دارد، دکتر افشار وکالتنامه را که دادم به تصديق سفارت برساند تا به حال نفرستاده آيا فراموش کرديد؟ خواهشمندم فوري توسط من بفرستيد که به ايشان بدهم. اصلان جون يک خواهش دارم که ميدانم انشاءالله انجام خواهيد داد شب اول ژانويه مصادف است با شب عاشوراي عزاء سيدالشهدا خواهشمندم از آشاميدن مشروبات الکلي و مجلس همنشيني رقص خودداري کنيد، که مکرر اتفاق افتاده که اين شبها [ي] عزيز را محترم نشمردند و دچار صدمه و بدبختي شدند، خواهشمندم شب اول و دوم ژانويه را که مسلمانان ايران عزاداري مي‌کنند شما ژانويه نگرفته و مجلس خوشحالي و عيش فراهم نکنيد. البته در ايران هم تمام محافل و مجالس از قبيل سينماها کافه‌ها تعطيل عمومي است. خيلي متشکر مي‌شوم که به ساير مسلمانان سفارت هم گوشزد کنيد ولي خودشان مي‌دانند، شما خودداري کنيد مگي را هم نگذاريد مشروب بخورد من ناراحت مي‌شم ــ  ديگر مطلب ندارم، فرود اگر مطلبي باشد خواهد گفت. خدمت کاميلا خانم عزيز و مگي خانم سلام فراوان دارم قربان مي‌روم منتظر نامه شما هر هفته هستم قربان و تصدقت طلعت فرود يکشنبه 18 دسامبر.
[امضا]: طلعت فرود (آقتاج)
           
[87-94- 6452ـ الف]



نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org