ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» تاريخ شفاهي » مواضع نواب صفوي، پس از کودتاي 28 مرداد 1332

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

137

پیشینه فرش 

 

 

جریان شناسی سقوط پهلوی
سیر تاریخی ممنوعیت حجاب
پاکسازی و مرمت اسناد تصویری
نجم السلطنه

اخبارNEWS

تازه‌هاي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در نمايشگاه کتاب تهران |+| سير تاريخي تحريم در کتاب «انديشه تحريم و خودباوري» منتشر مي‌شود ‎ |+|

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

مواضع نواب صفوي، پس از کودتاي 28 مرداد 1332 

مصاحبه داود اميني با محمّدمهدي عبدخدايي

 

جالب اينجاست که در دوم شهريور ماه سال 1332 نواب صفوي اعلاميه‏اي مي‏دهد. درست پنج روز بعد از کودتا. زاهدي مسلط است، دکتر مصدق فرار کرده، فرماندار نظامي تهران حکومت نظامي اعلام کرده و نواب صفوي تصميم مي‏گيرد، اعلاميه بدهد و در اين اعلاميه، مواضع خودش را اعلام مي‏کند. اين اعلاميه، به وسيله سي نفر از فدائيان اسلام، به روزنامه کيهان و روزنامه اطلاعات برده مي‏شود که هر دوي اين روزنامه‏ها، اجبارا، در آخرين لحظات اعلاميه را چاپ مي‏کنند، اين اعلاميه که در آن کلمه «اعليحضرت» نيامده، به اين مضمون بوده که: شاه و نخست‏وزير اگر عملاً در برابر قانون اسلام تسليم نشوند رسميت ندارند و قانوني نيستند.

 
در واقع، پنج روز پس از کودتا، نواب صفوي رسما برضد دربار اعلام موضع مي‏کند که براي دوّمين بار، کيهان و اطلاعات به دستور فرمانداري نظامي توقيف مي‏شوند و اين در حالي است که عباس مسعودي از درباريها بوده و عبدالرحمن فرامرزي مقالات تندي برضد دکتر مصدق نوشته و جزو مخالفان دکتر مصدق بوده.
 
به هر جهت، اين دو روزنامه، که هم روزنامه‏هاي نيمه‏رسمي کشور بودند و هم روزنامه‏هايي بودند که از دربار حمايت مي‏کردند، با وضعي که فدائيان اسلام به وجود مي‏آورند کارگران چاپخانه مجبور مي‏شوند اعلاميه را چاپ کنند. کار به اين صورت بوده که فدائيان، دو نفر را مي‏گذارند در اتاق عباس مسعودي و دو نفر را مي‏گذارند بالاي نگاتيوشان تا اين اعلاميه چاپ مي‏شود. فردايش دو ساعت اين روزنامه‏ها را توقيف مي‏کنند که با ملاقات عبدالرحمن فرامرزي و عباس مسعودي در همان روز با شاه، اين دو روزنامه از توقيف درمي‏آيد؛ از نظر دستگاه صلاح نبوده که کيهان و اطلاعات توقيف بشود.
 
اين موضعگيري جمعيت فدائيان اسلام در برابر کودتا، مخالفين کودتا و موافقين کودتا بوده است. نواب صفوي معتقد بوده، خواه ناخواه، يکي از قدرتهاي بزرگ در ايران پيروز خواهد شد، يا شوروي يا غرب. مهم‏ترين مسئله‏اي که مطرح بود پيروزي روسها بود نه پيروزي آمريکائيها. در حالي که آمريکاييها دقيقا از وضع دفتر سياسي حزب کمونيست اتحاد شوروي سوسياليستي باخبر بودند، مي‏دانستند آنها قدرت مانور ندارند و مي‏دانستند دکتر مصدق پايگاه مذهبي و مليش را از دست داده است و، در حقيقت، با يک تلنگر مثل شيشه نازکي است که خرد مي‏شود، در حالي که حزب توده سازمان افسران آزاديخواه را در ارتش داشت، رئيس ستاد ارتش با آنها بود، فرماندار نظامي و اداره آگاهي با آنها بود. اما ديديم که آمريکاييها توانستند با چند تانک، کودتاي 28 مرداد را به وجود بياورند.
 
به نظر من، اگر قطعا همان روز حزب توده مي‏توانست خودش را جمع کند، مي‏توانست مستقل عمل کند، اگر به حوزه‏هاي حزبي ارتش، چه در تهران چه در شهرستانها، دستور مقاومت مي‏داد و افراد حزب توده، کارگران سيلو، کارگران شرکت نفت، کارگران چيت‏سازي و کارگران راه‏آهن به خيابانها مي‏ريختند، زاهدي شکست مي‏خورد.
 
نه‏تنها حزب توده نمي‏تواند در برابر کودتاچيان مانور بدهد، نيروي سوم هم نمي‏تواند آن مانوري که مي‏خواهد بدهد. جبهه ملّي هم نمي‏تواند، حزب ايران هم نمي‏تواند. همه احزاب و گروههايي که از دکتر مصدق حمايت مي‏کردند مثل اينکه در عرض چند ساعت فاقد قدرت مي‏شوند. به همين جهت، کودتاي 28 مرداد پيروز مي‏شود.
 

من، بارها، به دوستان نهضت آزاديمان گفته‏ام بياييد ميزگرد بگذاريم، اصولاً اين رويداد 28 مرداد را تحليل کنيم؛ چون نمي‏شود با پنج‏تا تانک آمد يک مرتبه يک کابينه ملّي را ساقط کرد. ببينيم که پيش‏زمينه‏هايش چه چيزهايي بوده. چه وضعي پيش آمده بوده که دکتر مصدق، با اينکه در صبح 25 مرداد بر اوضاع مسلط است، در عرض 48 ساعت همه چيز تغيير مي‏کند. دکتر مصدق پيروز تبديل به يک دکتر مصدق فراري و مخفي در خانه وزير پست و تلگراف خود مي‏شود. من، عقيده دارم که علتش عدم اطلاع دکتر مصدق از نيروهاي داخلي و توطئه‏چينيهاي خارجي بوده است.

 




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org