ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» رجال » محمدحسين‏خان سپهدار بختياري

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

137

پیشینه فرش 

 

 

جریان شناسی سقوط پهلوی
سیر تاریخی ممنوعیت حجاب
پاکسازی و مرمت اسناد تصویری
نجم السلطنه

اخبارNEWS

تازه‌هاي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در نمايشگاه کتاب تهران |+| سير تاريخي تحريم در کتاب «انديشه تحريم و خودباوري» منتشر مي‌شود ‎ |+|

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

محمدحسين‏خان سپهدار بختياري 

عليرضا ابطحي

 

خاندان او از خاندان‏هاي سرشناس و اشرافي زمان خود محسوب مي‏شدند. مادر حسين‏خان بي‏بي زينب از طايفه يانرسي و خواهر اصلان‏خان چهارلنگ و پدرش، امامقلي‏خان ايلخاني برادر حسينقلي‏خان ايلخاني و پسر دوم جعفرقلي‏خان دورکي بود. امامقلي‏خان بعد از مرگ برادرش به مقام ايلخاني رسيده بود. جد وي حيدرکور بود. سه فرزند اول امامقلي‏خان از بي‏بي زينب ــ همسر اول او ــ بود. محمدحسين‏خان ابتدا لقب سرداراشجع داشت، بعد شهاب‏السلطنه شد و بعد سپهدار لقب گرفت. از زماني که قدرت از طوايف چهارلنگ به هفت‏لنگ منتقل شد، قدرت در اين خاندان و در خانواده حسينقلي‏ خان ايلخاني روبه رشد نهاد و هنگامي که حسينقلي ‏خان به دست ظل‏السلطان در اصفهان کشته شد، شايع بود که تحريکاتي نيز از جانب سپهدار در قتل وي نقش داشته است. او مخالف پدرش بود؛ چون مي‏دانست که پدرش از اسفنديارخان حمايت مي‏کند. محمدحسين‏خان از سوءظن دربار قاجار به خوانين بختياري به نفع خود استفاده کرد و بعد از مرگ حسينقلي‏خان اختلافاتي در خاندان بختياري به وجود آمد. اما اختلافات رفع شد و قدرت آنها رو به ازدياد گذاشت؛ به گونه‏اي که به مقابله با ظل‏السلطان پرداختند و اين کشمکش ميان ظل‏السلطان و بختياريها تا زمان عزل ظل‏السلطان (1305ق) ادامه يافت. يکه‏تاز اين اختلاف محمدحسين‏خان شهاب‏السلطنه (سپهدار) بود.

 
بعد از عزل ظل‏السلطان، نظام‏السلطنه مافي روي کار آمد و رضاقلي‏خان لقب ايل‏بيگي گرفت. وي اسفنديارخان ــ پسر حسينقلي‏خان ــ را از زندان نجات داد. ولي در اين زمان ميان امامقلي و فرزندان وي اختلاف افتاده بود: امامقلي‏خان نمايندة نظام‏السلطنه مافي در خوزستان بود. رضاقلي‏خان ايلخاني و اسفنديارخان ايل‏بيگ شدند و اولاد حسينقلي‏خان نيز به علت ارتباط با امين‏السلطان در دربار نفوذ پيدا کردند. اما طولي نکشيد که امامقلي‏خان بناي آشوب را در بختياري گذاشت که در نهايت منجر به جنگ شد. او در اين جنگ شکست خورد و تسليم نظام‏السلطنه مافي شد. اين وضعيت تا سال 1307ق ادامه داشت. ديري نپاييد که دوستي رضاقلي‏خان با اسفنديارخان بر سر اختلافاتي به هم خورد و رضاقلي‏خان با برادرش امامقلي‏خان از در دوستي درآمد و امامقلي‏خان به مقام ايلخاني رسيد و اسفنديارخان همچنان ايل‏بيگي باقي ماند و رضاقلي حاکم چهارمحال شد. هر سه تن براي توافق به تهران رفتند و نظر آنها قبول شد. برخلاف خاندان امامقلي‏خان و رضاقلي، اولاد حسينقلي‏خان با امين‏السلطان از در دوستي درآمدند.
 
در سال 1321ق، زماني که اسفنديارخان فوت کرد، محمدحسين‏خان به مقام ايلخاني منصوب شد و لقب سردارمفخم لقب گرفت. صمصام‏السلطنه به مقام ايل‏بيگي رسيدند. محمدحسين خان تا سال 1322ق در مقام ايلخاني باقي ماند و بعد از فوت وي نجفقلي‏خان صمصام‏السلطنه مقام ايلخاني و غلامحسين‏خان شهاب‏السلطنه مقام ايل‏بيگي را از آن خود کردند.
 

محمدحسين‏خان لقب سپهدار را در مدتي که در تبريز در دربار مظفرالدين ميرزاي وليعهد بود، از وي دريافت کرد. پس از مرگ اسفنديارخان در سال 1321ق/1903م، محمدحسين‏خان به مقام ايلخاني رسيد و تا سال 1322ق/1905م که از دنيا رفت، در آن مقام باقي ماند. چنين شايع شد که او توسط فرزندان حسينقلي‏خان مسموم شده است.

 




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org