ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» رجال » غلامحسين‏خان سردارمحتشم

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

137

پیشینه فرش 

 

 

جریان شناسی سقوط پهلوی
سیر تاریخی ممنوعیت حجاب
پاکسازی و مرمت اسناد تصویری
نجم السلطنه

اخبارNEWS

تازه‌هاي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در نمايشگاه کتاب تهران |+| سير تاريخي تحريم در کتاب «انديشه تحريم و خودباوري» منتشر مي‌شود ‎ |+|

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

غلامحسين‏خان سردارمحتشم 

عليرضا ابطحي

 

غلامحسين‏خان (شجاع‏السلطان، شهاب‏السلطنه، سردارمحتشم) پسر چهارم امامقلي‏خان حاجي ايلخاني و مادرش حاجيه بي‏بي زينب دختر ابدال‏خان و خواهر مادري صمصام‏السلطنه در سال 1275ه ق متولد شد و براي اولين بار در سال 1905م، 1323ه ق و بار ديگر در سال 1907م براي مدتي به عنوان ايل‏بيگي بختياري انتخاب شد. در اواخر سال 1906م، 1324ه ق و اوايل سال 1907م، 1325ق که بين اولاد ايلخان و حاجي ايلخاني بر سر تصاحب عنوان ايلخاني اختلاف به وجود آمد، او خود را به سفارت انگليس نزديک کرد.

 
غلامحسين‏خان در سال 1325ه ق با عنوان شهاب‏السلطنه به سمت ايلخان بختياري برگزيده شد و بنابراين مسائل شرکت نفت مستقيماً به او ارتباط پيدا کرد. محمدعلي‏شاه نيز به او دستور داد تا دويست سوار بختياري به تهران اعزام کند، نزديکي محمدعلي‏شاه با شهاب‏السلطنه اين سوء ظن را در اسپرينگ رايس وزير مختار انگليس در تهران به وجود آورد که مبادا موقعيت جديد شهاب‏السلطنه او را براي وارد کردن فشار بر سنديکاي امتيازات ياري کند به وجود آورد. اين انتصاب چندان دوام نياورد و در همان سال نجفقلي‏خان صمصام‏السلطنه توانست مقام ايلخاني را تصاحب کند و بعد از فتح اصفهان و مراجعت سردار اسعد دوم از اروپا؛ علي‏قلي‏خان براي يکپارچه ساختن قدرت بختياري نياز مبرمي به همکاري اولاد حاجي ايلخاني داشت به همين خاطر غلامحسين‏خان را که لقب سردارمحتشم يافته بود، مطمئن کرد که هر گونه امتياز يا درآمدي از رهگذر اين تغييرات نصيب اولاد ايلخاني و حاجي ايلخاني گردد به طور مساوي بين دو خانواده تقسيم خواهد شد و بر اساس آن در سال 1327ه ق، 1909م مقاوله‏نامه‏اي بين طرفين متعقد گرديد. سردارمحتشم بعد از فتح تهران در بعضي از کابينه‏ها شرکت داشت و او در سالهاي 1905 و 1907 و 1912 سه بار ايل‏بيگي دوبار در سال 1325ه ق، 1324ه ق سمت ايلخاني بختياري را به عهده داشت. سردارمحتشم يکي از متمول‏ترين خوانين بختياري بود، به طوري که بعد از واقعه شليل و خلع سلاح سربازان دولتي در خاک بختياري دولت مرکزي مبلغ هشتاد هزار تومان ماليات عقب‏افتاده قبلي را از او دريافت کرد.
 
در دوره نخست‏وزيري سردارسپه، در سال 1302 با حمايت وي، سردارمحتشم به ايلخاني‏گري منصوب شد و يک سال بعد جاي خود را به سردارظفر داد و در سال 1305 به منظور معالجه راهي اروپا شد و در 1306 درگذشت.
 

از غلامحسين‏خان سردارمحتشم پسران متعددي به جاي ماند که مي‏توان از بين آنان آقاخان بختياري، حميد بختياري، ابدال بختياري و مجيد بختياري را نام برد.

 




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org