ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» رجال » سپهبد احمد اميراحمدي

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

137

پیشینه فرش 

 

 

جریان شناسی سقوط پهلوی
سیر تاریخی ممنوعیت حجاب
پاکسازی و مرمت اسناد تصویری
نجم السلطنه

اخبارNEWS

تازه‌هاي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در نمايشگاه کتاب تهران |+| سير تاريخي تحريم در کتاب «انديشه تحريم و خودباوري» منتشر مي‌شود ‎ |+|

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

سپهبد احمد اميراحمدي 

 

آسيه آل احمد

 

احمد اميراحمدي سال 1263ش 1 در تهران متولد شد. او فرزند نقي آقا سرتيپ قزاقخانه بود. اميراحمدي تحصيلات ابتدايي خود را در مدارس افتتاحيه و تربيت به پايان برد سپس به مدرسه قزاقخانه رفت و با درجه گروهبان دومي فارغ‌التحصيل و وکيل‌باشي فوج گارد سوار شد و پس از سه ماه به درجه گروهبان اولي رسيد.

 

اميراحمدي در 1327ق/ 1288ش در محاصره مجلس شوراي ملي از مأموران محافظت از مجلس بود همچنين در نبردهاي دولت با شيخ محمود وراميني (ياغي) و نايب حسين کاشي شرکت داشت و در جريان جنگ جهاني اول مأمور مراقبت از کنسول روس و انگليس در کرمانشاه شد و آنها را به سلامت به همدان رسانيد و به درجه سرواني رسيد و يک قطعه نشان درجه 4 « آنا» از طرف دولت روسيه به وي اهدا شد.

 

 

 

 

اميراحمدي در 1327 به درجه سرهنگي ارتقا يافت و در کودتاي 1299 از ياران و همراهان ميرپنج رضاخان و سيدضياءالدين طباطبايي بود. او فرماندهي فوج سوار مرکز و فوج سوار تبريز را عهده‌دار بود و پس از کودتا به درجه سرتيپي ارتقا يافت.

 

با تغييراتي که در تشکيلات نظامي ايران به وجود آمد، ارتش جديد به 5 لشکر تقسيم شد که اميرلشکر اميراحمدي به فرماندهي لشکر غرب منصوب و در همان زمان براي سرکوب عشاير به لرستان حمله کرد و پس از پيروزي به درجه ذوالفقار که بالاترين نشان ارتش بود مفتخر شد.

 

در 1304 به رياست امنيه کشور رسيد و با حفظ سمت براي برقراري آرامش در آذربايجان به تبريز رفت و فرماندهي لشکر تبريز را برعهده داشت. اميراحمدي در جشن تاجگذاري رضاشاه حامل گرز سلطنتي بود.

 

 

539-1ع  اميرلشکر احمد اميراحمدي فرمانده لشکر غرب با نشان ذوالفقار

 

در 1308 اميراحمدي به درجه سپهبدي مفتخر شد که نخستين و تنها سپهبد ايران در دوره رضاشاه بود او پس از مدتي مورد سوء ظن و بي مهري رضاشاه قرار گرفت و کليه مشاغل خود را از دست داد و تا شهريور 1320 که مجدد رضاشاه از او دلجويي و به فرمانداري نظامي تهران منصوب کرد، رياست اداره اصلاح نژاد اسب را عهده‌ دار بود.

 

پس از خروج رضاشاه اميراحمدي در کابينه فروغي به وزارت کشور رسيد و در کابينه قوام‌السلطنه و سهيلي وزارت جنگ را عهده دار بود، مدتي نيز حاکم نظامي تهران، فرمانده پادگان مرکز و بازرس ارتش شد. سال 1324 در چهار دوره دولت قوام‌السلطنه وزارت جنگ را برعهده داشت و پس از چندي بازنشسته و به عنوان سناتور انتصابي وارد مجلس شد و تا زمان فوت در اين سمت باقي بود. سپهبد اميراحمدي در 1344 بر اثر بيماري سرطان فوت کرد.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. اين تاريخ بنابه سند درج شده در کتاب اسناد نخستين سپهبد ايران احمد اميراحمدي به کوشش سيروس سعدونديان و نشر مؤسسه پژوهش و مطالعات فرهنگي، صفحه 374 آورده شده ولي احمد اميراحمدي خود در خاطراتش 1267 نقل کرده است.

 




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org