ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» رجال » امامقلي ‏خان

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

137

پیشینه فرش 

 

 

زندگی و اقدامات لارنس آلمانی در ایران
مطیع ترین وزیر امور خارجه ایران
سهم  ساواک در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی
محمد باقرخان تنگستانی

اخبارNEWS

فروشگاه مجازي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران افتتاح شد  |+| بزودی آغاز به کار وب سايت جديد موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

امامقلي ‏خان 

 

عليرضا ابحطي

 

امامقلي‏خان حاجي‏ايلخاني پسر دوم جعفرقلي‏خان و بي‏بي شاه‏پسند و برادر تني حسينقلي‏خان ايلخاني است. امامقلي‏خان در تهران و در سال 1240ق در زمان سلطنت فتحعلي‏شاه به دنيا آمد.

 

پس از محمدتقي‏خان کيانرسي که قدرت خودش را بدون هيچ پشتيباني از طرف قاجارها، به دست آورده بود، سه نفر از خوانين معروف بختياري، از جمله عليرضا کيانرسي، کلبعلي‏خان زراسوند از طايفه دورکي و جعفرقلي‏خان بختياروند، جهت رسيدن به قدرت با يکديگر به جنگ پرداختند. سرانجام برادرزاده کلبعلي‏خان ــ حسينقلي‏خان ــ با کمک سه تن از برادرهايش و حمايت والي اصفهان و تأييد قانوني حکومت مرکزي تهران به قدرت رسيد. او بعد از استحکام موقعيت خود در بختياري به لقب ايلخاني رسيد. حکومت طولاني و بدون صدمه ايلخاني باعث زياد شدن ثروت و محبوبيت وي در ميان بختياري‏ها و دربار شده بود. در نتيجه طي توطئه‏اي در اصفهان به قتل رسيد.
 
پس از اين واقعه، منطقه بختياري دستخوش ناامني شد. بعد از مرگ ايلخاني شکي نبود که رهبري ايلخاني در خانواده ايلخاني باقي مي‏ماند و ايلخان جديد مي‏بايست از ميان دو برادر با شش پسر و سيزده برادرزاده انتخاب شود. از آن زمان، فاميل ايلخاني به سه بخش تقسيم شد: خاندان ايلخاني که اعقاب و پسران خودِ حسينقلي‏خان ايلخاني بودند؛ خاندان حاجي‏ايلخاني که اعقاب برادرش امامقلي‏خان را شامل مي‏شدند؛ و خاندان ايل‏بيگي که فرزندان ديگر برادرش رضاقلي‏خان بودند.
 
بعد از مرگ ايلخاني، بزرگ‏ترين پسرش ــ اسفنديارخان ــ و کوچک‏ترين پسرش ــ حاجي عليقلي‏خان ــ به فرمان ظل‏السلطان زنداني شدند و امامقلي‏خان و رضاقلي‏خان به عنوان ايل‏بيگي و ايلخاني برگزيده شدند. اين انتخاب‏ها که به دست ظل‏السلطان صورت گرفت، موجب توسعه نفوذ او در ارتباط با وليعهد و امين‏السلطان شد. ناصرالدين شاه بعد از مدتي ديدگاه‏ها و نظرات گروه ضد ظل‏السلطان را در دربار پذيرفت و ضربه مهلکي به او زد که باعث شد نفوذ او منحصر به حکومت اصفهان شود.
 
امامقلي‏خان پس از درگذشت برادرش در سال 1299ق به ايلخاني منصوب شد. اين انتصاب بر اختلافات بين فرزندان دو برادر دامن زد. ولي در سال 1305ق پس از عزل ظل‏السلطان و آزادي اسفنديارخان از زندان، از مقام خود معزول و برادرش رضاقلي‏خان ايل‏بيگي به سمت ايلخاني و اسفنديارخان هم به عنوان ايل‏بيگي منصوب شدند. اسفنديارخان رابطه خيلي خوبي با امين‏السلطان برقرار کرد. ولي بعد از مدتي اين رابطه رو به سردي گراييد. به طوري که امامقلي‏خان و رضاقلي‏خان دستگير و زنداني شدند و اسفنديارخان استعفا کرد. در اين حال دو خان زنداني، آقانجفي ــ يکي از پيشوايان مذهبي اصفهان ــ را واسطه قرار دادند. امين‏السلطان هم در جواب شفاعت آقانجفي نوشت:
در مورد رضاقلي‏خان و امامقلي‏خان که دستشان به استبداد و زورگويي باز شده و اين در رابطه با شکايت خود شما که مايل به آزادي آنها هستيد، در رکاب شاهي از تهران فرستاده خواهند شد و آنچه لازمه آسايش آنها است، انجام خواهد شد.
 
زماني که امامقلي‏خان از فرمان عزل خود سرپيچي کرد، امين‏السلطان ــ صدراعظم ــ به رضاقلي‏خان ايل‏بيگي و اسفنديارخان دستور داد تا چهارصد سوار بختياري آماده کنند تا با سيصد سوار دولتي و دو عرّاده توپ کوهستان به جنگ امامقلي‏خان بروند. امامقلي‏خان هم ششصد سوار آماده کرد، ولي در حين جنگ نيروهاي او دچار تفرقه شدند و اين امر باعث شد که او به دژ ملکان پناهنده شود. اين جنگ معروف به چغارخور بود. بعد از چند مدتي با امين‏السلطان به توافق رسيدند و او به خوزستان فرستاده شد تا به عنوان دستيار در خدمت حاکم خوزستان باشد.
چيزي نگذشت که بار ديگر گردونه اقبال حاجي‏ايلخاني به گردش درآمد و ايلخاني بختياري شد و اسفنديارخان به سمت ايل‏بيگي و رضاقلي‏خان به عنوان حاکم چهارمحال و بختياري منصوب شدند. اما براي سومين بار حاجي‏ايلخاني توسط شهاب‏الملک ــ حاکم خوزستان ــ معزول شد و برادرزاده‏اش اسفنديارخان به جاي او نشست. چون بعد از مدتي دوباره حکومت بختياري به ظل‏السلطان داده شد و اسفنديارخان با او عداوت و دشمني داشت، استعفا کرد و امامقلي‏خان براي چهارمين بار به سمت ايلخاني رسيد و تا سال 1317 که بدرود حيات گفت، در اين سمت باقي ماند.
 
در فاصله زماني بين سال 1299ق، که حسينقلي‏خان ايلخاني کشته شد، تا سال 1327ق که ابتدا اصفهان و سپس تهران به نفع انقلابيون مشروطه‏خواه و به دست بختياري‏ها فتح شد، ايل بختياري دوره پرفراز و نشيبي را پشت سر گذاشت. در اين دوره اختلافات و دسته‏بندي‏هاي داخلي به نقطه اوج خود رسيد و برخوردهايي هم با رجال دولتي پيش آمد. هر از چندگاهي يک خانواده با خانواده ديگر متحد مي‏شد، ولي بعد از گذشت زمان اين اتحاد مي‏گسست و اتحادي ديگر با خانداني ديگر صورت مي‏گرفت.
 
در هر حال، در صورتي که بخواهيم پس از آگاهي از زندگي سياسي حسينقلي‏خان، از زندگي خصوصي وي نيز چيزهايي بدانيم، بايد گفت که وي برادر تني امامقلي‏خان و پسر بي‏بي شاه‏پسند بود. اما رضاقلي‏خان و مصطفي‏خان از بي‏بي مهربانو از طايفه دنياروني بودند. با اين تفاسير، امامقلي‏خان با برادران خود دشمني نداشت و يک جان در چند قالب بودند که روز به روز يکدل‏تر مي‏شدند و حتي دولت هم به يگانگي آنها رشک مي‏ورزيد.
 
اولين همسر حاجي‏ايلخاني دختر ابوالفتح‏خان کيانرسي بود. محمدحسين‏خان ــ نيرومندترين پسر و همان کسي که در سال‏هاي آخر عمر ايلخاني هميشه با او در کشمکش بود ــ از اين زن متولد شد. اين ازدواج به احتمال زياد براي رفع اختلافات بين دو تيره هفت‏لنگ و چهارلنگ انجام گرفته بود زن دوم حاجي‏ايلخاني حاجيه بي‏بي زينب دختر خان يکي از با نفوذترين خان‏هاي زمان حاجي‏ايلخاني بود. حاجي‏ايلخاني از بي‏بي زينب سه پسر داشت: اولي غلامحسين‏خان سردارمحتشم که فرمانده لايق نظامي بود. دومي سلطان محمدخان سرداراشجع و سومي به علي‏اکبرخان سالار اشرف شهرت داشت.
 
حاجي بي‏بي يکي ديگر از زنان امامقلي است که غلامحسين‏خان ملقب به سردارمحتشم و همچنين شهاب‏السلطنه از او به دنيا آمدند. حاجي‏ايلخاني همچنين سه همسر ديگر از طوايف مختلف بختياري داشت که در مجموع نه پسر و هفت يا هشت دختر به دنيا آوردند. نه پسر حاجي‏ايلخاني جمعا 25 بار ازدواج کردند و ثمره اين ازدواج‏ها 45 پسر و 23 دختر بود که بيشتر به عقد عموزادگان خود درآمدند.
 
پروفسور گارثويت در جدولي سران حاجي‏ايلخاني را که به مناصب و القابي رسيده بودند، چنين معرفي کرده است:
 
     1. محمدحسين‏خان ملقب به سردارمفخم و سپهدار.
     2. غلامحسين‏خان ملقب به شجاع‏السلطنه، شهاب‏السلطنه و سردارمحتشم.
     3. لطفعلي‏خان ملقب به اميرمفخم و شجاع‏السلطان.
     4. علي‏اکبرخان ملقب به سالار اشرف.
     5. سلطان محمدخان ملقب به معين همايون، سرداراشجع.
     6. نصيرخان ملقب به صارم‏الملک، سردارجنگ.
     7. محمدرضا ملقب به سردارفاتح.
     8. محمود ملقب به هژبرالسلطان.



نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org