ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» همايشها » همايش بررسي تحولات افغانستان (در يکصد سال اخير)

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

136

پیشینه فرش 

 

 

جریان شناسی سقوط پهلوی
سیر تاریخی ممنوعیت حجاب
پاکسازی و مرمت اسناد تصویری
نجم السلطنه

اخبارNEWS

تازه‌هاي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در نمايشگاه کتاب تهران |+| سير تاريخي تحريم در کتاب «انديشه تحريم و خودباوري» منتشر مي‌شود ‎ |+|

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

همايش بررسي تحولات افغانستان (در يکصد سال اخير) 
همايش بررسي تحولات افغانستان

در سالهاي پاياني قرن هيجدهم به دليل انقلاب فرانسه و اتخاذ رويکرد جديدي از سوي اين کشور در جهت حضور در شرق و همچنين حضور گسترده انگليسي ها تحت عنوان کپاني هند شرقي در هندوستان و بالاخره مهيا شدن شرايط توسعه طلبي ارضي براي روسيه، ايران ناخواسته تحت الشعاع منافع سه قدرت اول جهاني به ميدانهاي بزرگ ديپلماسي با حداقل اطلاعات لازم کشيده شد. بعد از قتل نادرشاه افشار، حکومت نيم بند زنديه با تسلط بر بخشي از ايران نتوانست مراوده گسترده اي را با جهان خارج برقرار کند. فتحعلي شاه قاجار بدون داشتن اطلاعات لازم از منافع قدرتهاي بزرگ سعي در جلب حمايت يکي از دو قدرت فرانسه يا انگليس را براي مقابله با روسيه را لازم مي ديد. ابتدا ايرانيان فين کن اشتاين را توفاني حساب مي کردند که روسيه را در مي نوردد اما اين توفان که هنوز نماينده اش - گاردان – به ايران نرسيده بود با عهدنامـــه تيلسيت تبديل به نسيمي سريع و زودگذر شد.

 

در نتيجه با اتحاد روسيه و فرانسه در کوتاه مدت اسير انگلستاني شديم که مي خواست از اتحاد اين دو قدرت خطري متوجه هندوستان نشود.پس از رفع خطر ناپلئون ايران ماند و انگلستان و هر بلايي که خواستند به سر کشور و ملت ما آوردند و مرزهاي ايران را تنگ و تنگتر کردند، انگليسيها شروع به اختلافات بين طوايف و مذاهب و سپس ايجاد مرزهاي ساختگي نمودند.هنگامي بسياري از ملتها پي به نيرنگ قدرتهاي بزرگ بردند که انجام هرگونه رجعتي دير شده بود.

 

افغانستان به دليل کثرت وجود اقوام و طوايف، شرايط ويژه جغرافيايي و داشتن همسايگان متعدد با شرايط ويژه اقتصادي، نظامي ، سياسي و مذهبي هميشه مورد توجه قدرتهاي جهاني بوده است. از زمان استقلال افغانستان از انگليس در سال 1919 اين کشور هميشه تحت تاثير منافع قدرتهاي بزرگ جهاني طعم امنيت و رفاه را به خود نديده است با اين وجود همواره افغانيان در برابر قدرتهاي خارجي پايداري کرده اند جنگهاي متعدد با انگليسيها، مبارزه با تجاوز نظامي شوروي و امروزه درگيري با نيروهاي غربي بخشي از اهداف بلند ملت افغانستان را در راه به دست آوردن هويت مستقل خود تشکيل دهد.

 

«برای دریافت خلاصه مقالات ارائه شده در این نشست به

دو فرمت WORD یا PDF روی لینکهای زیر کلیک کنید»

 

   فرمت WORD

 

  فرمت PDF




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org